بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۰
گفتگوی بورس نیوز با مسئولان دو شرکت پالایشگاهی:

چه خبر از "شاوان" و "شتران"؟

آنچه در خصوص بررسی وضعیت شرکت های پالایشی از اهمیت بسیاری برخوردار است و سهامداران نیز باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند، تعیین سیاست ها و اعلام اطلاعیه های گوناگون از سوی پالایش و پخش به آنها است که هر کدام از این اعلامیه ها به نوبه خود می تواند برآوردهای مالی این شرکت ها را دستخوش تغییر کند.
کد خبر : ۱۰۰۰۱۶
صورت های مالی حسابرسی نشده سال مالی 91 شرکت پالایش نفت لاوان طی هفته گذشته در حالی منتشر شد که سودآوری این شرکت در سال مالی مذکور نسبت به سال قبل از آن حدود 50 درصد رشد داشت.

براساس گزارش بورس نیوز، آنچه اکنون برای سهامداران "شاوان" اهمیت دارد ارایه گزارش های پیش بینی درآمد سال مالی 92 شرکت و تعیین تکلیف نرخ ارز در نظر گرفته شده و بحث سهم 26 درصدی صندوق توسعه ملی در بودجه برآوردی آن است.

حذف سهم 26 درصدی از حساب های "شاوان"

در همین ارتباط مدیر عامل شرکت پالایش نفت لاوان در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: یکی از دلایل تأخیر در ارایه گزارش های مالی "شاوان" اصرار سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر ارایه صورت های مالی حسابرسی شده بود که با توجه به تلاش های صورت گرفته، گزارش های حسابرسی شده این شرکت تهیه شده و به زودی به اطلاع سهامداران خواهد رسید.

علی دادور در خصوص مفروضات موجود در بودجه 92 شرکت پالایش نفت لاوان و تغییرات ایجاد شده در آن گفت: در پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 92 شرکت از یک سو سهم 26 درصدی صندوق توسعه ملی حذف شده و از سوی دیگر نرخ تسعیر ارز در نظر گرفته شده از مرجع به مبادلاتی افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: همین امر موجب شده تا پیش بینی سودآوری "شاوان" در سال 92 با رشد همراه شود.

این مقام مسئول پیرامون تغییرات به وجود آمده در ظرفیت تولیدی شرکت پالایش نفت لاوان گفت: با توجه به اقدامات انجام شده در سال جاری ظرفیت پالایش خوراک در "شاوان" از 500 هزار بشکه به 600 هزار بشکه افزایش یافته که این امر نیز در رشد درآمد و به تبع آن سودآوری این مجموعه پالایشی اثرات با اهمیتی داشته است.

دادور در بیان میزان زیان انباشته این مجتمع در گزارش های پیش بینی درآمد جدید "شاوان" عنوان کرد: در حال حاضر و با توجه به اطلاعات موجود در گزارش های سال مالی جاری شرکت، زیان انباشته "شاوان" معادل 200 میلیارد ریال است که نسبت به سال قبل با کاهش قابل ملاحظه ای همراه بوده و امیدواریم تا پایان سال جاری زیان مذکور به طور کامل جبران شود.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت لاوان در خاتمه اظهار داشت: آنچه در خصوص بررسی وضعیت شرکت های پالایشی از اهمیت بسیاری برخوردار است و سهامداران نیز باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند، تعیین سیاست ها و اعلام اطلاعیه های گوناگون از سوی پالایش و پخش به آنها است که هر کدام از این اعلامیه ها به نوبه خود می تواند برآوردهای مالی این شرکت ها را دستخوش تغییر کند. از همین رو انتظارات فعالان بازار سرمایه از سودآوری پالایشی ها باید با در نظر گرفتن همه موارد مورد بحث باشد.

چه خبر از "شتران"؟

تغییر با اهمیت اطلاعات پالایشگاه ها در حالی ادامه دارد که در این شرایط نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت تهران نیز از تاریخ 13 خرداد ماه سال جاری متوقف شده، اما همچنان خبری از بازگشایی نماد "شتران" به گوش نمی رسد.

مسئول امور سهام شرکت پالایش نفت تهران در خصوص زمان بازگشایی نماد معاملاتی این مجموعه پالایشگاهی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز گفت: براساس مدارک و مستندات موجود و اعلامیه های واصله از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، صورت های مالی حسابرسی شده عملکرد پایان دوره ای سال مالی 91 تهیه گردیده که به احتمال زیاد طی یک یا دو روز آتی جهت انتشار به سازمان بورس ارسال می شود.

ترابی افزود: با توجه به لزوم ارایه این گزارش عملکردی به همراه اولین پیش بینی بودجه سال 92 شرکت، زمان بازگشایی نماد "شتران" مشخص نیست و برای بازگشایی آن باید تا زمان ارایه عایدی برآوردی هر سهم سال مالی جاری و دستور مقام ناظر منتظر ماند.

این مقام مسئول پیرامون زمان اعلام بودجه برآوردی سال 92 شرکت پالایش نفت تهران گفت: در حال حاضر مسئولان مربوطه در "شتران" سرگرم تهیه اولین پیش بینی بودجه درآمدی سال 92 شرکت هستند، اما هنوز اطلاعات دقیقی از شرکت ملی پالایش و پخش برای تعیین قیمت نفت خام و نرخ فروش محصولات تولیدی این مجتمع پالایشگاهی دریافت نشده است.

ترابی در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: با توجه به عدم دسترسی به اطلاعات مورد نیاز مذکور، باید همچنان منتظر بود و پیش از دریافت آنها نمی توان به سرمایه گذاران و سهامداران درخصوص بودجه اطلاعاتی اعلام کرد. از این رو به نظر می رسد تا زمان ارایه این گزارش، نماد "شتران" همچنان متوقف بماند.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰
با سلام، ما که تمام سرمایه که با هزار بدبختی جمع کردیم شاوان خریدیم حتی پول ازدواجمو، ولی واقعاً شبانه روز استرس دارم ونمیدونم سرمایه ام چه می شود.همچنین بلوکه بودن سرمایه نیز واقعً ما را کلافه کرده است، خواهش میکنم تعین تکلیف کنید و این نکته را توجه داشته باشید که ما با تحلیل و مقایسه عدد وارقام این سهم را انتخاب کردیم واین بلایی که الان سر ما اومد اصلا در تحلیل پیش بینی نشده بود وبی انصافی است که سود 1/3شده و هزار اگر دیگه، خواهش میکنم این ملاحظات مد نظر باشد.