بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۱
مستطيل شيشه اي تالار

نقطه عطفی برای بورس

روند پرقدرت بازار سهام برای حرکت رو به جلو و رشد قیمت ها و شاخص ها در حالی امروز نیز مشاهده شد که می توان این حجم معاملات را که رکورد جدیدی در تاریخ عملکرد بورس بوده، نقطه عطفی برای آن دانست.
کد خبر : ۱۰۰۳۱۲
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 92.04.16 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 285 واحد افزایش به رقم 42886 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1453 واحد رشد عدد 94240 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 479 واحد صعود به رقم 54768 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 4648 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 186 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل بانک ملت با 44 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

به گزارش بورس نیوز، روند پرقدرت بازار سهام برای حرکت رو به جلو و رشد قیمت ها و شاخص ها در حالی امروز نیز مشاهده شد که می توان این حجم معاملات را که رکورد جدیدی در تاریخ عملکرد بورس بوده، نقطه عطفی برای آن دانست.

بطوریکه اهالی تالار معتقدند بازار در حالی به حجم بالای جابه جایی سهام عادت می کند که این امر اتفاقی مطلوب برای تداوم روند رو به توسعه آن تلقی می شود.

البته این امر منوط به انجام وظیفه تمام بخش ها و ارکان فعال در بازار سرمایه است، بطوریکه بایستی سازمان بورس و سایر نهادهای ناظر به جای بازیگری بیشتر ناظر و داوری مناسب باشند،همچنین کارگزاران و شرکت های مشاور و تأمین سرمایه ها نیز می بایست با ارایه تحلیل های مناسب به سرمایه گذاران تازه وارد به دنبال بازی برد برد باشند.

رسانه ها نیز باید با اطلاع رسانی به موقع و منصفانه در تحقق این هدف گام بردارند تا با تلاش همه فعالان بازار سرمایه، بورس با موفقیت از این مرحله عبور کند. چراکه اگر این برنامه ها محقق شود سرمایه گذاران جدید وارد شده به بورس از این پس نیز در بازار می مانند وگرنه تنها مهمانانی چند روزه خواهند بود که بزودی از فعالیت در بورس امتناع می کنند.

همانند آنچه در سال 84 اتفاق افتاد و به خروج بسیاری از سرمایه گذاران از بورس انجامید. از این رو انتظار می رود همگی برای تأمین آینده بازار سهام تلاش کنند.

طی معاملات امروز اما شاخص در پیگیری روند مثبت چند روز گذشته به مرز 55 هزار واحد رسید، هرچند تالار شیشه ای به دلیل اقدام برای شناسایی سود توسط تعداد زیادی از سهامداران و نیز تأمین نقدینگی برای شرکت در عرضه اولیه پنج درصد از سهام تاپیکو پس از اعلام پیغام ناظر بازار، عرضه های سنگین تری را در مقایسه با روزهای قبل از خود دید.

طی روز جاری دو گروه پتروشیمی و معدنی به خاطر عقب افتادگی از رشد قیمت ها در اکثر صنایع و سهام حرکت جدیدی را آغاز کرده و تقاضای بسیار خوبی را به سوی خود فرا خواندند.

پتروشیمی خلیج فارس به عنوان لیدر گروه خود تا دامنه نوسان مثبت چهار درصد اوج گرفت و تقاضای مناسب در نماد "فارس" در نهایت به معامله نزدیک به 36.5 میلیون سهمی انجامید.

سایر نمادهای این گروه نیز معاملات پرحجمی را پیگیری کردند و تقاضای خرید سهام آنها در اکثر نمادها قابل مشاهده بود.

سهام گروه پتروشیمی در حالی امروز با افزایش اقبال خریداران رو به رو شدند که آمدن تاپیکو می تواند شرایط معاملات آنها را بهتر کند. هرچند تحقق این هدف به قیمت عرضه سهم مذکور وابسته است، چراکه طی برنامه عرضه قبلی، به دلیل آنکه بازار به بالا بودن قیمت عرضه اعتقاد داشت، از خرید این سهم به قیمت 320 تومان امتناع کرد. به هر روی، انتظار می رود این بار سهامدار عمده این هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی قیمتی مطلوب تر را برای عرضه اولیه سهام در نظر بگیرد تا پس از کشف قیمت، روند قیمتی آن رو به رشد باشد.

در میان فلزی ها نیز "فخوز" با توجه به عدم کشف قیمت در روز قبل با رشد بیش از هشت درصدی قیمت سهم به تابلوی معاملاتی بورس بازگشت. حجم معاملات در دیگر نمادهای فلزی نیز همین طور بالا بود.

"ومعادن"، "کروی" و "کچاد" نیز امروز روندی مثبت را با قدرتی مطلوب پیگیر شدند تا دوباره توجه سرمایه گذاران را به سهام خود جلب کنند. این سه نماد به ترتیب معاملات بیش از 21 میلیون، 19 میلیون و دو میلیون سهمی را به نظاره نشستند.

بازمانده های گروه پالایشگاهی یعنی " شراز" و "شپنا" نیز امروز جهت اعلام تعدیل با اهمیت سود هر سهم متوقف شدند تا روند غیبت نمادهای این گروه با حضور تمام اعضا ادامه یابد.

اما امروز نهاد ناظر ناشران بورسی پیرامون سه نماد "شاوان"، "شتران" و "شبندر" و دلایل توقف آنها سخن گفت و برخی ابهامات موجود در روابط مالی شرکت های پالایشی با شرکت پالایش و پخش را عمده این دلایل برشمرد.

براین اساس با توجه به لزوم شناسایی زیان حاصل از تسعیر نرخ ارز، سود هر سهم "شتران" مربوط به سال مالی 91 مبلغ 1500 تومان اعلام شده، حال آنکه در اطلاعات قبلی این مبلغ بیش از 3888 تومان بوده است. افزون بر آن اعلامیه جدیدی توسط پالایش و پخش به این مجتمع پالایشگاهی رسیده که در صورت اعمال آن عملکرد شرکت مذکور برای سال مالی مذکور به تحقق زیان منجر خواهد شد.

طبق این خبر، حسابرس قانونی شرکت پالایش نفت لاوان نیز در خصوص سود 426 ریالی عملکرد سال مالی 91 اظهار نظر نکرده، از این رو نماد "شاوان" منتظر ارایه صورت های مالی حسابرسی شده عملکرد پایان دوره ای خود است.

"شبندر" نیز همانند سایر هم گروهی هایش با تغییر اطلاعات عملکردی در مدت کوتاه و بدون دلایل منطقی مواجه شده است. در نتیجه سازمان حسابرسی و حسابرسان این شرکت ها طبق مذاکرات صورت گرفته طی روزهای آتی، در خصوص گزارش های آنها اظهار نظر خواهند کرد تا بزودی بازار از نتایج نهایی عملکرد این گروه آگاه شود.

در پایان این گزارش می افزاید، بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا نیز هم اکنون با افت قیمت ها در چهار سررسید فعال خود مواجه شده و پیش بینی معامله گران از قیمت سکه تحویل مهر ماه 92 به یک میلیون و 169 هزار تومان کاهش یافته است.

در بازار نقدی نیز هر سکه تمام بهار آزادی به قیمت یک میلیون و 100 هزار تومان خریداری می شود و هر دلار آمریکا به بهای 3300 مورد معامله قرار گرفته است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر