بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۱
امروز جمعه 25 ژوئن 2013 است. آخرین روزی که تالار معاملات حضوری در بورس کانزاس سیتی نفس خواهد کشید. بعد از این دیگر خبری از همهمه و فریاد معامله گران و اشارات دست دراین تالار نخواهد بود. معامله گران دیگر باید بروند دنبال کارشان در خانه یا دفاتر خود بنشینند و الکترونیکی دادوستد کنند.
کد خبر : ۱۰۰۳۷۸
امروز جمعه 25 ژوئن 2013 است. آخرین روزی که تالار معاملات حضوری در بورس کانزاس سیتی نفس خواهد کشید. بعد از این دیگر خبری از همهمه و فریاد معامله گران و اشارات دست دراین تالار نخواهد بود. معامله گران دیگر باید بروند دنبال کارشان در خانه یا دفاتر خود بنشینند و الکترونیکی دادوستد کنند. از روز دوشنبه اول ژولای  همه چیز دیجیتالی می شود. آری جمعه آخرین روزی است که رودخانه می سی سی پی که بورس بر کناره آن واقع بود خرامان از کنار آن گذشته و همهمه و غوغای آخرین روز معاملات را برای همیشه با خود به یادگارخواهد برد.

به گزارش بورس نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، وال استریت ژورنال طی گزارشی با اشاره به مطلب فوق نوشت: بورس شیکاگو که دسامبر سال گذشته کانزاس را خریده بود از همان ابتدا معاملات الکترونیکی گندم کانزاس را به سامانه معاملاتی گلوبکس شیکاگو منتقل کرد. حال، نوبت خاموشی تالار معاملات است. ازین پس هرکه بخواهد در تالار معامله کند باید فاصله 1200 کیلومتری بین کانزاس سیتی وشیکاگو را طی کند و برود شیکاگو در تالار معاملاتی هیآت تجاری شیکاگو. فصل مهاجرت از راه رسیده. معامله گران مانند پرندگان مهاجر بتدریج کانزاس را ترک و رهسپار شیکاگو می شوند.

کانزاس سیتی از 1870 همزمان با ورود مهاجران روسی و باز شدن پای گندم سرخروسی به کشتزارهای کانزاس شاهد کشت گندم سرخ سخت زمستانه در این ناحیه سرسخت از امریکای شمالی است و از همان زمان خطوط راه آهن بتدریج ایجاد شدند و گندم و آرد گندم را به سیلوها و اقصا نقاط کشور حمل می کردند. 1970 با آغاز بحران غله در روسیه و تحریم کشاورزی روسیه توسط امریکا درسال1980 بورس کانزاس مبدل به مرکز بین المللی معاملات قرارداد های آتی به عنوان ابزار پوشش ریسک نوسان قیمت گندم شد.


تالار معاملات کانزاس 1930

بتدریج با معرفی سامانه معاملات الکترونیک در سال 2004شمار چندصد نفری معامله گران که با پوشش و لباس رنگارنگ خود همواره در ساختمان اصلی بورس حضور داشتند، به سرعت تقلیل یافت و در هنگام اعلام خبر تعطیلی تالار تقریباً 90 درصد معاملات الکترونیکی انجام می شد و تنها حدود 50 معامله گر در چند روز آخر دائماً در تالار بودند، گویی می خواستند تالار در این آخرین لحظات وداع تنها نباشد.


فرانک استون مدیر یکی از شرکت های کارگزاری می گوید: " بغض گلوی همه رو گرفته، اینجا جائیه که جرات و شهامت رو تو نگاه آدما می دیدی، همه چیز هیجان داشت، زنده بود." اینجا صداقت و درستی حاکم بود، جوانمردی و منش و سبکی که تو آدمای شیکاگو یا نیویورک کمتر میشه پیداش کرد یا دیدش" دلیل اصلیش هم این بود که آدم ها تو کانزاس اعم از مدیر، کارمند و معامله گر و کشاورز همه تو یه دبیرستان درس خونده بودن و یه جور صمیمیت و یکدلی بین اونها حاکم بود"

اکنون اگرچه تالار تعطیل شده اما معامله گران و کارمندان ساختمان بورس تمایلی به رفتن و ترک ساختمان ندارند. رونالد بالتازار که در شرکت کارگزاری نیووج کار می کند حالا مجبور است پس از 47 سال معامله حضوری از این به بعد در منزل و از کامپیتر شخصی اش معاملات را انجام دهد.

نل گیبسون تصمیم گرفته آنطرف رودخانه روبروی ساختمان بورس یک تالار کوچک معاملات راه اندازی کند تا معامله گران را آنجا دور هم جمع کند. وی معتقد است اگر معامله گران با هم باشند تمرکز بیشتری بر روی معاملات خواهند داشت تا اینکه انفرادی بخواهند معاملات را انجام دهند. فراتر از اینها اینکه جداشدن از دوستانی که طی سالیان متمادی بدست آورده ای، چندان کار آسانی نیست. بعد از معاملات، تماشای فوتبال و نوشیدن چای عصرانه در کنار هم .


اشتراک گذاری :
ارسال نظر