بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۳
کد خبر : ۱۰۰۴۳۳
بورس اوراق بهادار تهران دیروز چهره‌ای دیگر داشت و رشد قابل‌ملاحظه روزهای اخیر شاخص جای خود را به کاهش اندک و جو انتظار سرمایه‌گذاران بخشید. در بازار دیروز توجه اکثر سرمایه‌گذاران به عرضه مجدد سهام هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی تامین اجتماعی «تاپیکو» بود. پنج‌درصد این سهم امروز برای دومین بار روی تابلو می‌رود. این شرکت در عرضه قبلی به دلیل قیمت بالای تعیین شده با استقبال مواجه نشد، اما انتظار می‌رود امروز به دلیل رشد قابل‌ملاحظه ارزش بیشتر 40 شرکت تحت تملک این هلدینگ که در چند ماه اخیر رخ داده است شرایط متفاوتی را تجربه کند.
جنب پل حافظ
بازار در انتظار عرضه اولیه
گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد جو متعادل رو به پایین بود که در آن معامله‌گران تصمیم‌های خود را به بعد از عرضه اولیه امروز موکول کردند. در حالی که بازار طي دو روز گذشته شاهد برخورد سنگین عرضه و تقاضا بود دیروز اکثر معامله‌گران با هدف حفظ نقدینگی برای عرضه اولیه شرکت نفت و گاز تامین اجتماعی جو آرامی را بر بازار حاکم کردند.
هر چند نفت و گاز تامین اجتماعی يك بار در سال گذشته با شکست در عرضه اولیه مواجه شده و اینک نیز مشخص نیست که آیا بازار و سهامدار عمده بتوانند در قیمت تعادلی مناسبی توافق کنند اما به نظر می‌رسد بازار با سطح نقدینگی کنونی بتواند استقبال خوبی از این سهام صورت دهد.
هر چند این عرضه اولیه در حالی انجام می‌شود که تا کنون گزارش پیش‌بینی عملکرد نفت پاسارگاد یکی از مهم‌ترین سهام پرتفوی هلدینگ نفت و گاز تامین نیز منتشر نشده است. معاون شرکت بورس در خصوص این عرضه اولیه گفت: در صورت وجود تقاضا در روزهای پس از عرضه به طور قطع عرضه‌های خرد هم خواهیم داشت. 
صحرایی گفت: شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز تامین تعهد عرضه سهام تا 10 درصد دارد که در صورت وجود تقاضا در همان روزهای ابتدایی انجام خواهد شد.
این مقام مسوول در شرکت بورس همچنین درباره قیمت‌گذاری سهم با وجود شرایط کنونی حاکم بر بازار اظهار كرد: کشف قیمت سهم در جریان عرضه و تقاضا و توسط بازار تعیین می‌شود.  حدود 96 درصد از سهام این شرکت متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و حدود سه درصد نیز متعلق به سرمایه‌گذاری صبا تامین است.
این در حالی است که 93 درصد این مجموعه در بخش نفت و گاز و 7 درصد در سایر بخش‌ها سرمایه‌گذاری کرده است، این هلدینگ دارای 40 شرکت است که 21 شرکت آن مدیریتی و 19 شرکت غیر مدیریتی است و قرار است 10 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) توسط شرکت کارگزاری صبا تامین واگذار شود. انتظار می‌رود عرضه اولیه سهام تاپیکو در قیمت‌های نزدیک به 3هزار ریال راهی تابلو شود.
در همین حال هيات پذيرش اوراق بهادار اعلام كرد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری صدرتامین و نفت سپاهان در بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران پذیرش شدند.
بنابراين گزارش شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین (از زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) با سرمایه 2300 میلیارد ریال در بازار دوم پذیرش شد.
شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین که در حال انجام اقدامات افزایش سرمایه از رقم فعلی به 13 هزار و 370 میلیارد ریال است، پس از طی مراحل افشای اطلاعات در سامانه کدال و درج در فهرست نرخ‌های بورس عرضه خواهد شد.
همچنین شرکت نفت سپاهان نیز در بازار دوم پذیرفته شده است؛ این شرکت که سرمایه آن 1050 میلیارد ریال است؛ متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت بوده و همانند شرکت قبلی باید مراحل پیش گفته را طی کند تا بتواند عرضه شود.
با پذیرش نفت سپاهان عملا بخش عمده ظرفیت تولید روغن موتور سازی کشور در بورس پذیرفته خواهند شد. در بازار دیروز در گروه بانکی، معامله‌گران شاهد برگزاری مجمع صاحبان سهام بانک پاسارگاد بودند كه با تقسیم 250ریالی سود مواجه شد. در بازار دیروز نیز اعلام شد بانک تجارت در نظر دارد سرمایه خود را از مبلغ 1750 میلیارد تومان به 2000 میلیارد تومان (معادل 29/14 درصد) از محل سود انباشته افزایش دهد. موضوع افزایش سرمایه نیز اصلاح ساختار مالی اعلام شده است.
در اين گروه، مدير ارزشگذاري تامين سرمايه بانك ملت در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس تاكيد كرد: مهم‌ترين عاملي كه توانست به عنوان نشانه‌اي از آينده مناسب صنعت بانكداري، سيگنال مثبتي را براي سرمايه‌گذاران ايجاد كند، اعلام راي دادگاه عالی انگلیس مبني بر رفع تحريم اعمال شده عليه بانك ملت بود.
محمد عليزاده افزود: بانک ملت به عنوان نخستین بانک خصوصی ایران پس از چند سال پیگیری، موفق شد تا تحریم‌های اعمال شده علیه خود در اروپا را لغو كند. بازدهي قيمت سهام بانك ملت طي 10 ماه گذشته ركورد 48 درصد‌ را كسب كرد كه در مقايسه با ساير بانك‌ها قابل توجه است. پس از انتشار خبر مهم لغو تحريم‌ها، قيمت سهام اين بانك توانست با جهشی یکباره در طول روزهاي گذشته به ارزش ذاتي خود نزديك شود.
در گروه غذایی، گزارش‌های فوق‌العاده‌ای از سوی تولید‌کنندگان روغن‌های خوراکی منتشر شد. براساس اولین گزارش، صنعتی بهشهر سود هر سهم سال مالی منتهی به آذرماه 92 خود را با جهشی خیره‌کننده از 160 تومان به 700 تومان افزایش داده و با تعدیل مثبت 337 درصدی روبه‌رو‌ شده است. 
در همین حال دومین گزارش را مارگارین منتشر کرد؛  شرکت مارگارین با 36 میلیارد تومان سرمایه در سال مالی منتهی به آذر 92 بر اساس عملکرد واقعی دوره 3 ماهه برای هر سهم مبلغ 1656 ریال عایدی خالص پیش‌بینی کرده و این در حالی است که در دوره مورد بررسی موفق به تحقق 47 درصد از این مبلغ شده است.
انتشار این گزارش‌ها دیروز منجر به صف خرید توسعه صنایع بهشهر شد و توسعه صنایع بهشهر در گزارشی به اعلام تعدیل سود پرداخت. وبشهر سود خالص اصلی خود را از 9/122میلیارد تومان به 9/133 میلیارد تومان (تعدیل مثبت 9 درصدی) و سود تلفیقی را از 9/189 میلیارد تومان به 197 میلیارد تومان افزایش خواهد داد. علت تعدیل مثبت شرکت نيز تقسیم سود دو شرکت صنایع شیر و صافولا بهشهر و تعدیل مثبت پاکسان است. 
در گروه قندي، قند اصفهان با سرمایه فعلی 4/2 میلیارد تومان قصد افزایش سرمایه 1/17 میلیارد تومانی (بیش از 700 درصدی) از محل مازاد تجدیدارزیابی دارایی‌های ثابت (ساختمان‌ها) را دارد. موضوع افزایش سرمایه نیز اصلاح ساختار مالی و استفاده از معافیت مالیاتی آیین‌نامه اجرایی بند 39 قانون بودجه سال 1391 کل کشور است.
همچنين «غسالم» در نظر دارد سرمایه خود را از 3 میلیارد تومان به 30 میلیارد تومان (معادل 900 درصد) افزایش دهد. این افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها (ساختمان کارخانه و چند ساختمان در تهران)  و به ‌منظور اصلاح ساختار مالی و استفاده از معافیت مالیاتی آیین‌نامه اجرایی بند 39 قانون بودجه سال 1391 کل کشور است. در بازار دیروز برخی از شرکت‌ها اقدام به شفاف سازی کردند؛ در گروه معدنی، صنایع زغال‌سنگ شرق در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: قیمت سهم اين شركت در یک ماه اخیر 48 درصد رشد داشته است و همچنان تقاضا برای آن وجود دارد اما رویداد با اهمیتی در شرکت رخ نداده و سود شرکت که قبلا اعلام شده مورد تاکید است.
همچنین شرکت تصمیمات موثر در ساختار سرمایه یا تغییر در ساختار مالکیت را در دستور كار قرار نداده است. پلی اکریل اعلام کرده شایعات موجود مبنی بر افزایش 100 درصدی قیمت محصولات شرکت صحت ندارد و هیچ افزایش نرخی بر روی محصولاتش نداشته است.
در گروه سيماني، سیمان شرق  نیز اقدام به شفاف‌سازی شرايط کرد و از عدم تغيير سود خبر داد. در اين گروه، سيمان تهران در نظر دارد 30 تيرماه بلوك 5/03 درصدي سيمان بجنورد را با قيمت پايه هر سهم 700 تومان در بازار دوم عرضه كند.
در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن شاخص 152واحد افت کرد و به 54هزار و 616واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز 243میلیارد تومان رسيد که 54/6 درصد آن را معامله 5/82 میلیوني بانک ملت تشکیل داد. از 245نمادی که به روی تابلو رفتند نیز 93نماد با کاهش قیمت و 150نماد با رشد ارزش همراه شدند و ساير نمادها بدون تغيير قيمت بودند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر