بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۴
کد خبر : ۱۰۲۰۶۰
مجيد اسكندري: بازار فرابورس، روز گذشته فضاي رو به رشدي را تجربه كرد اگرچه شاخص اين بازار با اندكي كاهش در مقايسه با روز شنبه روبه‌رو شد.

در بازار ديروز نمادهاي فعال در صنعت ساختمان از اقبال مناسبي برخوردار بودند به گونه‌اي كه نمادهاي «ثشرق»، «شتران»، «ثغرب» و «آس.‌س.‌پ» توانستند از رشد مناسبي برخوردار شوند. براساس اين گزارش، روز گذشته بازارهاي فرابورس شاهد دادوستد حدود 5/49 ميليون اوراق بهادار به ارزش 415 ميليارد ريال در 12 هزار و 41 دفعه معاملاتي بودند.
در اين ميان ذوب‌‌آهن اصفهان توانست با ثبت معاملات 45 ميليارد ريالي بيشترين ارزش معاملات بازار را به خود اختصاص دهد. پس از «ذوب»، پتروشيمي خراسان و پتروشيمي زاگرس به ترتيب با ارزش معاملات 9/43 ميليارد ريال و 4/19 ميليارد ريال بيشترين ارزش مبادلات بازار را دارا شدند. در همين حال ذوب‌آهن توانست با معاملات 14 ميليون سهمي بيشترين حجم معاملات بازار را از آن خود كند. مسكن شمال شرق با حجم معاملات 10 ميليون سهمي و پتروشيمي خراسان با حجم معاملات 5 ميليون سهمي در رده‌هاي بعدي قرار گرفتند. از سوي ديگر «بالاس» با معاملات 209 سهمي به ارزش 2 ميليون ريال عنوان كم‌اقبال‌ترين، نماد بازار فرابورس را دريافت كرد.
در ميان نمادهاي دادوستدشده بازار روز گذشته فرابورس، روان‌ فن‌آور با افزايش قيمت 5 درصدي، بيشترين رشد قيمت را تجربه كرد و به دنبال آن «ثشرق»، «شتران»، «كشرق» و «ثغرب» به ترتيب با رشد 98/4، 55/4، 38/4 و 31/4 درصدي بيشترين افزايش قيمت را در بازار داشتند. اين در حالي است كه سبحان‌دارو با 95/4 درصد كاهش قيمت، بيشترين افت را در بازار ديروز تجربه كرد. براساس اين گزارش روز گذشته 92 نماد در بازار فرابورس دادوستد شد كه در اين ميان 24 نماد با افزايش قيمت و 39 نماد با كاهش قيمت همراه شدند و 29 نماد نيز بدون تغيير ماندند. شاخص كل فرابورس نيز روز گذشته با 17/3 واحد افت به رقم 41/615 واحد رسيد. در معاملات بازار ابزارهای نوین مالی بیشترین حجم مبادلات را گواهی سپرده انصار با 47 هزار و 500برگه، اجاره مپنا با 35 هزار و 670 برگه و مشارکت ایران شرق با 20هزار و 40 برگه داشتند. طبق پیام ناظر بازار، نماد معاملاتی اوراق گواهی سپرده مدت دار ویژه سرمایه‌گذاری عام بانک انصار، به منظور پرداخت سود علی‌الحساب ماهانه در 9مرداد، متوقف شد.
 از سوی دیگر نماد معاملاتی دو شرکت پتروشیمی امیرکبیر و زاگرس، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50درصد، معامله شد. این در حالی است که دو نماد معاملاتی شرکت تولیدی پمپ پارس، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد و همچنین اوراق مشارکت شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان، پس از پرداخت سود علی‌الحساب سه ماهه، معامله شد. در همين حال هر برگه امتیاز تسهیلات مسکن همچون روز‌های گذشته با کاهش قیمت همراه بود؛ بیشترین افت قیمت را امتیاز تسهیلات مسکن مهر 89 داشت که با افزایش 5درصدی، نرخ 436 هزار و 50 ریال را در سیستم معاملات ثبت کرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر