بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۵
کد خبر : ۱۰۳۵۶۰
سحر نمایشی: هفته گذشته با اینکه فلزات پایه جهانی با روند صعودی حرکت می‌کردند، اما بازار این فلزات در داخل با نوسان رو‌به‌رو شد. انتشار اخبار سیاسی-اقتصادی و جو روانی ایجاد شده به دلیل جلسات مربوط به رای اعتماد وزیران در مجلس طی هفته گذشته به کلی بازارهای کالایی را تحت تاثیر قرار داده بود، اما به نظر می‌رسد اثر این اخبار بر بازار فلزات کمتر از دیگر بازارهای کالایی بود، چرا که به گفته فعالان آگاه با اینکه قیمت‌ها در این چند روز افت و خیز زیادی را تجربه کرد، اما همچنان بازار فلزات پایه بی‌تقاضا بود.
برخی از کارشناسان بازار فلزات پایه معتقدند اگر روند بازار و قیمت‌گذاری كالاها به عهده عرضه و تقاضا باشد قیمت‌ها در نقطه تعادل تعیین می‌شوند، به عبارتی قیمت حاصل از تطبیق عرضه و تقاضا قیمت تعادلی بازار است، اما در صورتی كه بازار دستكاری شود یا با دخالت‌های نابجا مواجه شود، قیمت دچار آشفتگی خواهد شد. به عقیده آنها، اثرات روانی بازار در این روزها عرضه و تقاضای واقعی را تحت تاثیر قرار داده است، به بیان دیگر با آنکه چرخه تولید در پایین دست به فلزات پایه نیاز دارد، اما تقاضا به امید کاهش قیمت کمتر از میزان واقعی برآورد می‌شود. این در حالی است که افزایش نسبتا آرام قيمت در بازار ارز در روزهای اول هفته، رشد قیمت مس را به دنبال داشت و همین امر موجب افزایش تقاضا در بازار این فلز شد. 
مس تغییر مسیر داد 
معاملات مس طی هفته گذشته با روند صعودی روبه‌رو شد. به گفته فعالان بازار این رشد قیمت موقتی، به دلیل افزایش تقاضا بعد از ماه مبارک رمضان بوده است، در حالی که به گفته برخی دیگر از فروشندگان، دیگر بازارهای کالایی در این مدت با رکود رو‌به‌رو بوده‌اند. البته از بعدازظهر روز چهارشنبه این فلز در بازار داخلی تغییر جهت داد و با کاهش 100 تومانی در هر کیلو نسبت به روز سه‌شنبه مواجه شد و با قیمت 21 هزار و 100 تومان در هر کیلو مورد معامله قرار گرفت. همچنین در روز پنج‌شنبه نیز قیمت‌ها با ثبات همراه شد. 
کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه در کشور با مازاد مواد اولیه برای تولید این فلز رو‌به‌رو هستیم، اگر بخش تولید را تقویت کنیم و با توجه به اجرای فاز دوم قانون هدفمندی در دولت یازدهم، اصول جامعی برای مصرف انرژی برنامه‌ریزی کنیم، می‌توانیم جایگاه تولیداتمان را نه تنها در داخل، بلکه در تمام دنیا بالا ببریم و کنترل قیمت‌ها یکی از موضوعاتی است که در این شرایط اتفاق خواهد افتاد. 
یکی از کارشناسان حوزه فلزات با بیان اینکه تقویت جایگاه صنعت مس در کشور بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: علاوه بر فعالیت‌های اکتشافی، شاخص‌های کمی و کیفی این فلز نشان می‌دهد که از نظر مصرف انرژی برای تولید آن، جایگاه مس بیش از آهن، روی و سرب و کمتر از آلومینیوم است. 
هرچند در غالب فلزات، بازیابی از قراضه، نسبت به استخراج از کانی‌های آنها، از نظر انرژی به صرفه‌تر است، اما بالاترین درصد بازیابی فلزات، متعلق به مس است، ضمن اینکه ارزش محصول تولید شده از آن بیش از 95 درصد ارزش مس استخراجی از کانی‌ها است. وی افزود: شاخص مصرف انرژی در تولید فلزات برخلاف بسیاری از کشورها که از نظر تامین انرژی محدودیت دارند، برای ایران که دارای منابع سرشار تولید انرژی است، یک مزیت است. 
تقاضا در بازار آلومینیوم کاهش یافت 
با توجه به روند صعودی که آلومینیوم جهانی طی هفته گذشته در پیش گرفته بود، انتظار می‌رفت این فلز در بازار داخل نیز با رشد قیمت رو‌به‌رو شود؛ اما کاهش تقاضا طی هفته گذشته سبب کاهش نرخ این فلز در بازار آزاد شد. البته انتظار می‌رود که آلومینیوم با وجود این شرایط سخت با افزایش قیمتی بیشتری رو‌به‌رو شود؛ اما افزایش قیمت این فلز در بورس لندن، آلومینیوم را با صعود قیمتی همراه خواهد کرد؛ هرچند این اتفاق با تاخیر زمانی به کشور ما می‌رسد. 
 از سوی دیگر بنا به گزارش‌های منتشرشده از سوی ایمیدرو میزان فروش داخلی واحدهای تولید آلومینیوم طی 4 ماه نخست امسال، از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 33 و 104 درصد افزایش یافته است که بر اساس آمارهای موجود، طی چهار ماه نخست سال 92، سه شرکت تولید آلومینیوم (ایرالکو، المهدی و هرمزآل) در مجموع 58 هزار و 231 تن شمش آلومینیوم در بازار داخلی به فروش رسانده‌اند که این رقم در مدت مشابه سال گذشته، 43 هزار و 674 تن بود. طی مدت یاد شده، میزان فروش شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) 36 هزار و 269 تن، هرمزآل 16 هزار و 518 تن و المهدی 5 هزار و 444 تن بوده است. 
در عین حال بنا به این گزارش، میزان فروش پودر آلومینا (ماده اولیه تولید شمش آلومینیوم) طی 4 ماهه اخیر، 83 هزار و 477 تن بود که در مقایسه با میزان فروش مدت مشابه سال گذشته (33 هزار و 241 تن)، از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 151 درصد و 350 درصد رشد نشان می‌دهد. 
 نیکل سر به زیر شد 
رکود نیکل موجب روند نزولی قیمت‌ها در بازار داخلی این فلز طی هفته گذشته شده است. همچنین کاهش تقاضا برای فلز نیکل چشم‌انداز صعود قیمت این فلز را در سال‌های 2013 با تردید روبه‌رو ساخته است. تقاضا برای فلز نیکل ارتباط تگاتنگی با رشد و بهبود شرایط جهانی اقتصاد دارد؛ چراکه بیش از 60 درصد تولید سالانه فلز نیکل که چیزی در حدود یک میلیون تن می‌شود در آلیاژهای stainless steel به‌کار می‌رود و این آلیاژ نیز استفاده بسیاری در صنایع اتومبیل سازی، هواپیماسازی و ساختمان‌های بلند مرتبه و مدرن امروزی دارد. 40 درصد مابقی نیز در ترکیب با مس در صنایع سیم‌های انتقال نیرو، مواد مقاوم در برابر گرما، موتور هواپیما و همچنین در باتری‌سازی کاربرد دارد. به این ترتیب پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تولیدات این فلز در سال آینده افزایش می‌یابد که این خود نوید کاهش قیمت را می‌دهد. 
نوسان‌های اندک روی 
طی معاملات هفته گذشته فلزات پایه، روی تنها فلزی بود که محدوده قیمتی خود را با نوسان‌های طبیعی با توجه به نرخ جهانی این فلز حفظ کرد. تقاضا برای این فلز طی یک هفته گذشته کاهش یافته بود؛ اما افزایش قیمت آن در بورس لندن، تعادل این فلز را در بازار داخل حفظ کرده بود. فعالان بازار پیش‌بینی کرده‌اند که این فلز سطح قیمتی خود را در هفته آتی با توجه به پارامترهای موجود حفظ خواهد کرد. از سوی دیگر طی آمارهای منتشر شده، تولید سرب و روی طی 4 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال 91 با رشد 7/13 درصدی به مرز 52 هزار و 800 تن رسید. 
تولید سرب وروی درتیر ماه سال گذشته 13 هزارو 400 تن بوده، این رقم در تیرماه سال 92 به 13 هزار و 500 تن رسید. تولید روی نیز طی 4 ماه نخست سال گذشته 46 هزارتن بود که این تولید طی 4 ماه نخست سال جاری با رشد 2/2 درصدی به 47 هزار تن رسید. همچنین تولیدسرب طی 4 ماه نخست سال گذشته 5 هزار و 200 تن بود که این تولید طی 4 ماه نخست سال جاری با رشد 5/11 درصدی به 5 هزارو 800 تن رسید. تولید روی در تیرماه سال گذشته 12 هزار تن بود که در تیرماه سال جاری به 12 هزار و 100 تن رسیده است. تولید سرب در تیرماه سال جاری به یک هزار و 400 تن رسید. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر