بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۶
کد خبر : ۱۰۴۴۶۴
ارزش معاملات سنگ آهن صادراتی در بورس کالای ایران در پنج ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 442 درصد رشد داشته است ضمن آنکه حجم معاملات این کالا نیز از رشد 360 درصدی برخوردار شده است.

مهرزاد نامداری - معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اعلام این خبر گفت : طی پنج ماه نخست سال 92، یک میلیون و 600 هزار تن سنگ آهن دانه بندی در تالار صادراتی بورس کالا عرضه شد که در برابر آن تقاضای پنج میلیون و 200 هزار تن در این تالار ثبت شد. حجم معاملات سنگ آهن در این مدت به یک میلیون و 150 هزار تن بالغ گردید که رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه ارزش معاملات سنگ آهن صادراتی در بورس کالا در پنج ماهه نخست امسال از مرز 100 میلیون دلار فراتر رفته است، گفت: این رقم در سال گذشته حدود 18 میلیون دلار بوده و رشد 442 درصدی ارزش و 360 درصدی حجم معاملات سنگ آهن، نوید آینده پررونق معاملات این کالا را در تالار صادراتی بورس کالای ایران می‌دهد.

استقبال گرم خارجی ها از سنگ آهن صادراتی
معاونت عملیات و نظارت بورس کالای ایران در ادامه افزود: با توجه به آمار و ارقام ذکر شده و رشد معاملات سنگ آهن دانه بندی در تالار صادراتی بورس کالای ایران می‌توان اذعان کرد که سنگ آهن دانه بندی ایران در سال های اخیر بیش از پیش در بازارهای منطقه ای و جهانی مورد اقبال و توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه کارنامه بورس کالا در زمینه پذیرش سنگ آهن معادن جدید، سال به سال پر بارتر شده است، توضیح داد: سنگ آهن دانه بندی در چهل و چهارمین جلسه هیات پذیرش بورس کالای ایران در خرداد سال 1390 مورد پذیرش قرار گرفت و تاکنون مجتمع‌های معادن سنگ آهن گل گهر 2 و 4، جلال آباد، سنگان، میشدوان و معدن سورک در بورس کالا پذیرش شده‌اند.

نامداری همچنین بیان کرد: مجتمع‌های معادن سنگ آهن گل گهر 2 و 4، جلال آباد و میشدوان پیش از این زیر نظر شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران بوده‌اند که اکنون به طور مستقل عمل می کنند و تحت عنوان مجتمع های معدنی فعالیت دارند. معدن سورک نیز که تنها معدن خصوصی عرضه کننده در بورس کالا قلمداد می شود، متعلق به شرکت نورد فولاد صنعتی و ساختمانی یزد می باشد.

معاونت عملیات و نظارت بورس کالای ایران در ادامه صحبت‌هایش به میزان تعهد سنگ آهنی‌ها در این بورس پرداخت و توضیح داد: میزان تعهد عرضه سنگ آهن در بورس کالا معادل حداقل 50 درصد تولید سالانه مجتمع‌ها و معادن ذکر شده است که اغلب آنها 70 درصد تولید و حتی بالاتر از آن را در این بورس عرضه می‌کنند.

وی افزود: مجتمع معادن سنگ آهن گل گهر 2 و چهار سالانه تعهد عرضه 700 هزار تن و مجتمع های معادن سنگ آهن جلال آباد و میشدوان نیز به ترتیب تعهد عرضه 500 هزار و 300 هزار تن از تولیدات خود را در بورس ارائه کرده‌اند. ضمن آنکه مجتمع معادن سنگ آهن سنگان و معدن سورک نیز هر کدام در خصوص عرضه سالانه 500 هزار تن سنگ آهن دانه بندی در تالار صادراتی بورس کالای ایران متعهد شده‌اند.

عیار بالاتر از 50 درصد در بورس کالا
نامداری تصریح کرد : سنگ آهن عرضه شده توسط مجتمع‌ها و معادن پذیرش شده دانه بندی بوده و تاکنون عیارهای عرضه شده در این بورس بالاتر از 50 درصد بوده است.

وی در پایان گفت: از ابتدای فروردین تا پایان مرداد سال جاری مجتمع های معادن سنگ آهن گل گهر، سنگان، میشدوان و جلال آباد به ترتیب 350، 400، 150 و 250 هزار تن سنگ آهن دانه بندی را در تالار صادراتی بورس کالای ایران به فروش رسانده‌اند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر