بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۶
کد خبر : ۱۰۴۹۶۴
شركت نفت و گاز پارسیان  با سرمایه ای بالغ بر یک هزار میلیارد تومان برای هر سهم در سال مالی منتهی به 30 اسفند 92 را بر اساس عملکرد واقعی دوره 6 ماهه مبلغ 1809 ریال سود خالص پیش بینی کرده که در دوره مورد بررسی موفق به پوشش 49 درصد از این مبلغ شده است.
این شرکت در پیش بینی قبلی سود هر سهم در سال مالی 92 را مبلغ 1769 ریال اعلام کرده بود که گزارش اخیر را با افزایش 2 درصدی همراه نموده است و این در حالیست که گزارش عملکرد دوره 6 ماهه نخست در سال مالی 92 در مقایسه با دوره مشابه سال مالی قبل با در نظر گرفتن افزایش سرمایه از 600 میلیارد به هزار میلیارد تومان با رشد بیش از 107 درصدی روبرو بوده است.
"پارسان" در نظر دارد 90 درصد از سود خالص هر سهم در سال مالی 92 را بین سهامدارانش تقسیم نماید.
گفتنی است به منظور شفاف سازی وضعیت معامله پتروشیمی شیراز ،سازمان بورس اطلاعیه ای را منتشر كرده است.
در اطلاعیه مذکور اعلام شده "پارسان" حدود 760 میلیون سهم پتروشیمی شیراز معادل 29.8 درصد از سهام این شركت را در مهر سال 90 با قیمت 362.8 میلیارد تومان از ساتا به صورت مبایعه نامه خریداری نموده است.
همچنین در اسفند ماه سال 90 نیز حدود 760 میلیون سهم پتروشیمی شیراز را با قیمت 415.1 میلیارد تومان به صورت مبایعه نامه از شركت انرژی سپهر خریداری كرده است.
به موجب بند ب ماده 99 قانون برنامۀ پنج‌سالۀ پنجم توسعۀ جمهوری اسلامی ایران، مصوب دی‌ ماه 1389 مجلس شورای اسلامی که از ابتدای سال1390 لازم‌الاجرا می‌باشد، «معاملات اوراق بهادار ثبت‌شده در سازمان فقط در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس دارای مجوز و با رعایت مقررات معاملاتی هر یك از آن ها حسب‌مورد امكان‌پذیر بوده و معاملة اوراق بهادار مذكور بدون رعایت ترتیبات فوق فاقد اعتبار است.
لذا خرید سهام شرکت پتروشیمی شیراز توسط شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان وفق ماده قانونی مذکور نبوده است.
پیرو درج سرمایه‌گذاری انجام شده در سهام شرکت پتروشیمی شیراز در اطلاعات مالی شرکت، این سازمان طی نامه شماره 74014 مورخ بیست و ششم اردیبهشت 91 به شرکت اعلام نمود که با عنایت به نحوه انجام معامله سهام شرکت پتروشیمی شیراز (بصورت مبایعه‌ نامه‌ای و خارج از سامانه معاملات بورس)، معامله مذکور فاقد اعتبار است و ضروری است تا زمان انجام معامله از طریق بورس، مالکیت سهام فوق از صورت وضعیت پرتفوی و اطلاعات مالی شرکت حذف و در اسرع وقت اقدامات مقتضی جهت انجام معامله مذکور از طریق بورس صورت پذیرد.
پس از مطرح شدن درخواست شرکت برای انتقال سهام شرکت پتروشیمی شیراز در خارج از ساعت معاملات، شورای عالی بورس با انتقال سهام مذکور در خارج از ساعت معاملاتی به قیمت روز و با رعایت مقررات مربوط موافقت نمود. موافقت شورای عالی بورس طی نامه شماره 118325 مورخ 92.3.12  به اطلاع شرکت رسید.
لذا شرکت پیرو مجوز شورای عالی بورس، اقدام به انتقال مابقی سهام خریداری شده از شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی نیروهای مسلح و انرژی سپهر در تاریخ ‌92.4.30 (تعداد 766ر756ر260 سهم) و سی و یكم تیرماه 92 حدود256 میلیون سهم و در تاریخ بیست و ششم مرداد92 (تعداد 645میلیون سهم) نمود.
اضافه می‌نماید علی‌رغم مفاد مجوز شورای عالی بورس و همچنین نامه‌ ارسال شده به شرکت مبنی بر اعمال سرمایه‌گذاری انجام شده مطابق با تاریخ‌های نقل و انتقال سهام و با قیمت روز، در صورت‌های مالی دوره 6 ماهه منتهی به پایان خرداد ماه 92، سرمایه‌گذاری انجام شده به بهای خرید مبایعه نامه‌ای پس از کسر سود سهام سال‌های مالی1390 و 1391 شرکت پتروشیمی شیراز (متعلق به فروشندگان سهام) درج شده و در صورت وضعیت پرتفوی یک ماهه منتهی به تیرماه 1392 نیز سهام منتقل شده به شرکت به قیمت روز نقل و انتقال سهام، درج نگردیده است.
لذا این سازمان جهت رعایت کامل مفاد مجوز شورای عالی بورس، مجددا در تاریخ دهم مرداد 92 نامه‌ای با شماره 128894 جهت اصلاح قیمت خرید سهام شرکت پتروشیمی شیراز در صورت وضعیت پرتفوی ارسال نمود که تاکنون اصلاحی از این بابت در صورت وضعیت پرتفوی شرکت و اطلاعات مالی منتشر شده صورت نگرفته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر