بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۰
مستطيل شيشه اي تالار

رسیدن سهام به سقف قیمتی

با توجه به نزدیک شدن قیمت اکثر سهام به سقف های قیمتی خود میزان عرضه سهام امروز در گروه های مختلف با رشد چشم گیری همراه بود و هر سهمی که روند مثبت حرکتی خود را زودتر آغاز کرده اکنون نیز جلوتر از بقیه هم گروهی های خود به تعادل قیمتی رسیده است.
کد خبر : ۱۰۶۴۲۲
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 92.06.30 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 831 واحد مثبت به رقم 47609 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1974 واحد صعود عدد 111261 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 1089 واحد رشد به رقم 62053 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 2854 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز نفت و گاز و پتروشیمی تأمین با 182 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل پالایش نفت بندرعباس با 68 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

براساس گزارش بورس نیوز، طی معاملات امروز شاخص کل در حالی قله جدیدی را فتح کرد که حجم عرضه سهام در اغلب نمادها قابل توجه بود.

با توجه به نزدیک شدن قیمت اکثر سهام به سقف های قیمتی خود میزان عرضه سهام امروز در گروه های مختلف با رشد چشم گیری همراه بود و هر سهمی که روند مثبت حرکتی خود را زودتر آغاز کرده اکنون نیز جلوتر از بقیه هم گروهی های خود به تعادل قیمتی رسیده است.

در میان گروه ها نیز تنها سهام شرکت هایی که قیمت آنها با سقف های قبلی قیمتی خود فاصله زیادی دارند همچنان پرقدرت هستند. همانند "رمپنا" در تجهیزاتی ها، "وبشهر" در غذایی ها و اغلب نمادهای خودرویی.

در مجموع اهالی تالار معتقدند با توجه به اخبار مثبتی که طی چند روز اخیر پیرامون بهبود روابط بین المللی و همچنین روند رو به بهبود صنایع گوناگون منتشر شده، بورس از پتانسیل خوبی برای رشد برخوردار است. اما تنها نگرانی موجود بحث کاهش قیمت ارز و تأثیری است که این امر در صنایع اصلی و مؤثر در شاخص کل همچون پتروشیمی ها، فلزات اساسی و معدنی ها دارد.

و اما در میان گروه ها بانکی ها در ابتدای معاملات امروز در حالی به صورت یکپارچه و با لیدری بانک صادرات به استقبال صف های خرید رفتند که به تدریج در اواسط روز معاملات صف های آنها عرضه شد و اغلب نمادهای آن به جز "وکار" و "وسینا" به تعادل قیمتی رسیدند.

خودرویی هم امروز با توجه به خوش بینی های ایجاد شده جهت رفع یا کاهش تحریم های بین المللی همچنان با اقبال سرمایه گذاران رو به رو بودند.

در این گروه "خساپا" با حجم معاملاتی بیش از 19 میلیون سهم بیشترین هجوم عرضه را شاهد بود و در نهایت نیز با صف خرید میلیونی به کار خود پایان داد.

در نماد "خودرو" نیز فعالان برای خرید سهم، با عرضه سهم کمتر از میزان حجم مبنای آن رو به رو شدند و همچنان در صف های خرید ماندند.

به نظر می رسد سهام گروه خودرو نیز با رسیدن به سقف قبلی قیمت های خود با معاملات پرحجم در روزهای آینده مواجه شوند و سهام آن به تعادل قیمتی برسند.

در میان گروه های پیشتاز، تجهیزاتی هم امروز حرفی برای گفتن داشتند. به خصوص دو نماد "رمپنا" و "بترانس" که به دلیل فاصله مناسب تا سقف های قیمتی خود، معاملات پرقدرتی را از خود به جای گذاشتند به گونه ای که مپنا با حجم معاملاتی بیش از شش میلیون سهم و ایران ترانسفو با داد و ستد 15 میلیونی سهام خود همچنان با عطش سرمایه گذاران برای خرید رو به رو بودند.

خبر افزایش نرخ خرید برق در زمره مهمترین اخبار پیرامون "رمپنا" بود که توانست به حرکت پرقدرت آن کمک شایانی نماید.

و اما از همه گروه ها که بگذریم سخن پتروشیمی ها با بازگشایی نماد "تاپیکو" در این گروه خوش تر است.

نماد معاملاتی "تاپیکو" با تعدیل حدود 12 درصدی سود هر سهم سال مالی 93.9.31 به بازار بازگشت و با رشد 10 درصدی قیمت هر سهم، بار دیگر معاملات خود را از سر گرفت. مابقی نمادها نیز در این گروه معاملات خوبی داشتند.

"فارس" با ارزش معاملاتی بیش از 49 میلیارد ریالی همچنان با صف خرید همراه بود و "شپدیس" و "شخارک" نیز با پیگیری معاملات در حداکثر قیمت های روزانه به کار خود پایان دادند.

اهالی تالار شیشه ای همچنان به اعلام گزارش های مناسب و احتمال تعدیل سودآوری در گزارش های شش ماهه شرکت های پتروشیمی امیدوارند از همین رو با این گروه همراه شده و استقبال خوبی از سهام آن می کنند.

از دیگر اتفاقات امروز پتروشیمی ها عرضه صف خرید تازه وارد این گروه یعنی "جم" بود که بیش از 54 میلیون سهم این شرکت، معادل 25 درصد از سهام واگذار شده در عرضه اولیه آن، مورد معامله قرار گرفت و در خاتمه نیز با باقی ماندن صف خریداران روز معاملاتی خود را به پایان برد.

به گفته فعالان بازار به نظر می رسد سهم مذکور در محدوده قیمتی 1700 تومان یا اندکی بالاتر به تعادل قیمتی برسد.

طی معاملات امروز "حکشتی" سهام همیشه درگیر با گره معاملاتی نیز بار دیگر مشمول قانون گره معاملاتی شد و با وجود رشد حدود 12 درصدی قیمت سهم و حجم معاملاتی حدود سه میلیون سهمی همچنان با صف خرید سنگین رو به رو بود.

در مجموع بورس روز کاری خود را با رشد قیمت ها و حضور فعال خریداران به پایان برد هرچند که به نظر می رسد حجم عرضه ها طی روزهای آینده با اندکی رشد همراه باشد.

در پایان این گزارش می افزاید، بازار ارز با حرکتی در خلاف جهت بورس، سیر نزولی را در پیش گرفته به گونه ای که قیمت هر دلار آمریکا در محدوده 2960 تومان داد و ستد می شود و هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز هم اکنون به قیمت 940 تومان مورد معامله قرار می گیرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر