بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۷
کد خبر : ۱۰۶۴۶۲
هديه لطفي: با ورود قدرتمند شاخص به كانال 62 هزار واحد تحليلگران تكنيكال صعود شاخص به مرزهاي جديد را در كوتاه‌مدت پيش‌بيني كردند.
به گزارش خبرنگار ما، كارشناسان بازار معتقدند با توجه به فضاي مثبت سياسي و اخبار خوبي كه درخصوص رفع تحريم‌ها شنيده مي‌شود سطوح مقاومت براي صعود شاخص كمرنگ‌تر خواهد شد و شاخص بورس همزمان با شروع نيمه دوم سال براي رسيدن به مرزهاي جديد آماده خواهد شد. در همين حال ركود بازارهاي موازي جذابيت‌هاي بيشتري را پيش روي سرمايه‌گذاران بورسي قرار مي‌دهد كه مي‌تواند سبب هدايت نقدينگي از بازارهاي ارز و سكه به بورس باشد و به اين ترتيب مرزهاي 70 هزار واحدي به عنوان اهداف ميان‌مدت پيش‌روي شاخص بورس قرار گيرد.
فرصتي مناسب براي خريداران بالقوه 
احسان حاجي از تحليلگران تكنيكي بازار سرمايه در گفت‌وگو با «دنياي اقتصاد» اظهار كرد: شاخص کل بازار روز گذشته با 1089 واحد افزایش توانست 664 واحد از آخرین رکورد قبلی خود پیشی گرفته و رکورد جدید 62 هزار و 53 واحدی را برای خود ثبت کند. 
وي ادامه داد: اتفاقات چند هفته گذشته که در عالم سیاست و جوامع بین‌المللی در مورد سوریه رخ داد اتفاقاتی خوش یمن برای بازار سرمایه ایران به شمار می‌آید؛ همان‌طور که در مصاحبه قبلی در 28‌مرداد ماه عنوان کردم بورس ایران نیاز مبرمی به یک فاز استراحت و اصلاح را حس می‌کرد. 
وي در ادامه گفت: این اصلاح را تمامی سرمایه‌گذاران بازار به انتظار نشسته بودند و آرام‌آرام با احتیاط بیشتری (نسبت به زمان ركوردشكني شاخص در عدد 30 هزار و 40 هزار واحدی) به بازار نگاه و اقدام به خرید می‌کردند. 
حاجي ادامه داد: همین موضوع رشد بازار را هرچند که با شتاب دنبال می‌شد، ولی متزلزل و نامطمئن ساخته بود. به طوری که معامله‌گران هر لحظه منتظر شروع آن اصلاح موعود بودند. 
اين تكنيكاليست در ادامه با اشاره به عوامل سياسي اخير اظهار كرد: اتفاقات سیاسی اخیر در ماه پایانی تابستان (شهریور‌ماه) بهانه خوبی به دست بازار داد تا سرمایه‌گذارانی که در سود خرید‌های پیشین بودند به سرعت از بازار خارج شده و تمایلات بازار را ویرایش کنند. در چنین حالتی پتانسیل ورود خریداران جدید با انتظارهای جدید در بازه‌های زمانی جدیدتر در بازار به وجود آمد. 
حاجي در ادامه افزود: اتمام زود هنگام جو ملتهب سیاسی در پایان شهریور نیز با نزدیکی به گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها و پتانسیل طبیعی رشد هر ساله بازار در مهرماه مصادف شده است. بنا‌بر‌این، اصلاح 4 هزار و 500 واحدی شاخص طی هفته‌های گذشته می‌تواند بازار را برای صعود‌های آینده آماده‌تر ساخته باشد. 
اين تكنيكاليست در ادامه با اشاره به سابقه يك سال اخير شاخص، گفت: تجربه یک سال گذشته در نمودار شاخص کل بازار نشان می‌دهد هر زمان بازار از مقاومت‌های حساس خود عبور کرده، رشد‌های قابل‌توجهی را  پس از آن تجربه كرده است. با توجه به مدل حرکت شاخص کل (نمودار شماره يك) از حداقل رشد 2 هزار و 100 واحدی تا حداکثر رشد 9 هزار و 300 واحدی را پس از شکست مقاومت‌های تکنیکی، طی یک سال گذشته در بازار تجربه کرده‌ایم. همین مسیر می‌تواند در ادامه شکست محدوده 61 هزار و 300 واحدی نیز برای شاخص کل رقم بخورد. 
وي در ادامه از منظر تكنيكي به بررسي وضعيت شاخص پرداخت و گفت: همچنین براساس خطوط ترسیمی «فیبوی اکستنشن» برای اصلاح اخیر، سقف‌های محتمل بعدی شاخص را می‌توان در محدوده 64 هزار واحد به عنوان هدف اول و پس از آن سقف 68 هزار و 300 واحدی را به عنوان هدف بعدی شاخص در نظر گرفت. 
به عقيده اين تكنيكاليست عبور قدرتمند روز گذشته شاخص از مرز ثبت شده قبلی و همچنین اتفاقات جاری مسائل سیاسی و جو مثبت مذاکرات هسته‌ای، بازار هفته‌جاری را مستعد رشد و فرصتی برای خریداران بالقوه سهام ساخته است. 
قله 79075 واحد در راه است 
شايان كرمي از ديگر تحليلگران بازار سرمايه نيز از منظر تكنيكال به بررسي وضعيت شاخص پرداخت و گفت: همان‌طور که در نمودار شماره 2 پیدا است، موج سوم شاخص در محدوده 61 هزار واحد به پایان رسیده و حال شاخص موج پنجم صعود خود را با ثبت سقف جدید 62 هزار واحد آغاز کرده است و باید به دنبال تعیین اهداف میان مدت برای این موج باشیم. 
وي در ادامه افزود: معمولا موج پنجم برابر موج اول است و بر این اساس طول موج اول برابر 18 هزار و 60 واحد خواهد بود که در نمودار شماره 3 طول این موج پیدا است. 
وي خاطرنشان كرد: بر این اساس یکی از اهداف میان مدت شاخص 79 هزار و 75 واحد خواهد بود. 
آغاز دوران رشد 
مهرداد خالقي از ديگر تكنيكاليست‌هاي بازار سرمايه نيز دو سناريو را براي رشد اخير شاخص بورس و عبور از مرز 62هزار واحد مطرح كرد و گفت: سناريوي اول خبر از اتمام اصلاح در مرز 57 هزار واحدي دارد كه بر مبناي اين نظريه موج اصلاحي به اتمام رسيده و دوران رشد شاخص آغاز خواهد شد. 
وي ادامه داد: بر مبناي سناريوي دوم نيز ريزش اخير چون براساس موج سه‌تايي بوده است، مي‌تواند اين رشد موج A از يك فلت باشد و بر اين اساس شاخص مجدد به مرز 57 هزار واحد نزول كند. 
وي خاطرنشان كرد: اما با توجه به اخبار مثبت در بازار، تحقق سناريوي اول بيشتر است و به نظر مي‌رسد موج نزولي به اتمام رسيده باشد و دوران صعود آغاز شود. 
خالقي در ادامه اظهار كرد: به اين ترتيب و با توجه به رشد روز گذشته و عبور از مرز 62 هزار واحد، شاخص در كوتاه‌مدت به مرز 65 هزار و 800 واحد خواهد رسيد. اين تكنيكاليست اهداف بلندمدت شاخص را نيز تا پايان سال در محدوده 72 هزار واحد دانست. 
اهداف مثبت داخلي 
شيما صالحي از تكنيكاليست‌هاي بازار سرمايه نيز چند عامل داخلي را موجب تقويت فضاي بورس دانست و اظهار كرد: با توجه به ثبت رکورد جدیدی از بورس اوراق بهادار می‌توان علل داخلی بازار  را که موجبات تقویت فضای مثبت و بازگشت به روند تعادل صعودی را رقم زده‌اند این‌طور جمع‌بندی کرد: نزدیک شدن به  پایان سال مالی بسیاری از شرکت‌های بورسی در کنار بهبود شرایط اقتصادی و کاهش تحریم‌ها خود اهرم قدرتمندی برای جذب سرمایه‌های جدید فراهم کرده است. 
وي ادامه داد: از سوی دیگر بررسی بازار ارز و طلا که این روزها هم جهت با کاهش قیمت جهانی طلا حرکت می‌کنند نيز باعث جذب سایر نقدینگی‌ها به سمت بازار سهام برای کاهش هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بین فعالان بازار محسوب می‌شود. 
صالحي خاطرنشان كرد: همچنين سیاست  بین‌الملل از شکل گیری مذاکرات در فضایی جدید خبر می‌دهد و به احتمال زياد مذاکرات هسته‌ای از سفر رييس‌جمهور به نیویورک آغاز خواهد شد و از سوی دیگر شاهد عبور خطر حمله و ناامنی در منطقه که در پی تصمیم‌گیری‌های دولت آمریکا برای حمله به سوریه اتفاق افتاد، هستیم. 
وي تصريح كرد: تمامی موارد ذکر شده در ایجاد تعادل عرضه و تقاضا و در نهایت پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه موثر واقع شده‌اند که خود تقویت‌کننده شاخص برای ادامه روند صعودی محسوب می‌شوند‌. 
اين تكنيكاليست با اشاره به هدف آتي شاخص بورس، اظهار كرد: انتظار داریم با پایان شهریور‌ماه و برقراری تعادل صعودی مورد انتظار شاهد ادامه روند روبه رشد بازار باشیم و هدف آتی را 62 هزار و 519 واحد در نظر می‌گیریم. 
صالحي در ادامه افزود: در بررسی ظرفیت سنجی صنایع رو به رشد هم می‌توان با توجه به تحولات اخیر مدیریت در عرصه صنعت پتروشیمی، انتظار بهبود این صنعت و پیشتازی آن برای رسیدن به جایگاه شایسته با توجه به ظرفیت‌های بالقوه آن دانست که خود می‌تواند برای ادامه  روند صعودی و رو به رشد شاخص، خوراک مناسبی محسوب شود. 
حرفه‌ای فکر کنید؛ حرفه‌ای عمل کنید 
از سوي ديگر مدیرعامل کارگزاری پارس گستر خبره در گفت‌وگو با «سنا» تاكيد كرد: تحلیل‌های تکنیکالی نشان می‌دهد که قیمت سهام بیشتر پالایشی‌ها به خطوط مقاومتی خود نزدیک شده و این عاملی برای نوسان‌های ديروز بازار سهام بوده است. 
علی رستگار‌مقدم ادامه داد: از سوی دیگر کاهش قیمت دلار، بخشی از درآمد شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی را کاهش می‌دهد؛ چرا که بر قیمت فروش محصولات صادراتی تاثیر می‌گذارد. 
وی درخصوص روند بازار سهام تصریح کرد: جو مثبت حاکم بر کشور، بر روند بازار سهام نیز تاثیر گذاشته است. همراهی دولت و مجلس با یکدیگر موجب شده نگرانی خاصی وجود نداشته باشد. مدیرعامل کارگزاری پارس گستر خاطرنشان کرد: سفر رییس جمهوری به نیویورک و  حضور در نشست سازمان ملل، قطعی شدن جلسه مذاکره رییس جمهور ایران و فرانسه، درخواست وزیر امور خارجه انگلستان برای ملاقات با مقامات کشورمان و همچنین طرح مباحثی در خصوص لغو تحریم سوئیفت، موجب کاهش قیمت دلار شده است. 
رستگار مقدم با بیان اینکه لغو تحریم سوئیفت موجب رونق سهام بانکی‌ها می‌شود، افزود: با توجه به شرایط مثبت سیاسی داخلی و خارجی، انتظار می‌رود بازار سهام تا پایان سال، روند مثبتی را پشت سر بگذارد. 
این کارشناس بازار سرمایه به سهامداران و سرمایه‌گذاران توصیه کرد در بازار، حرفه‌ای فکر کرده و حرفه‌ای عمل کنند. 
وی ادامه داد: سهامداران باید تحلیل‌های بنیادی را مد نظر قرار داده و با کارشناسان مشورت کنند. به علاوه صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم با توجه به عملکرد مثبتشان از ابتدای سال، گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر