بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۰
مدیر مالی شرکت قند ثابت خراسان خبر داد:

شروع ارزآوری در شرکت های قندی

با توجه به اینکه اغلب شرکت های قند و شکر تاکنون فعالیت خاصی در زمینه صادرات نداشتند، اکنون در صدد راه اندازی طرحی برای گسترش صادرات محصولات به شیوه ای جدید و کسب بخشی از درآمدها به صورت ارزی هستند. به گونه ای که به نظر می رسد شرکت قند ثابت خراسان تا پایان سال جاری بتواند طرح مذکور را به مرحله اجرا در آورد.
کد خبر : ۱۰۶۵۲۰
با توجه به اینکه اغلب شرکت های قند و شکر تاکنون فعالیت خاصی در زمینه صادرات نداشتند، اکنون در صدد راه اندازی طرحی برای گسترش صادرات محصولات به شیوه ای جدید و کسب بخشی از درآمدها به صورت ارزی هستند. به گونه ای که به نظر می رسد شرکت قند ثابت خراسان تا پایان سال جاری بتواند طرح مذکور را به مرحله اجرا در آورد.

مدیر مالی شرکت قند ثابت خراسان در خصوص جزییات این طرح در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در کشورهای همسایه بازرگانانی که در صنعت قند و شکر فعالیت می کنند، شکر سفید مصرفی را خریداری کرده و در مناطقی دیگر با اندک قیمتی بالاتر به فروش می رسانند. در طرحی که با توجه به نظر هیأت مدیره "قثابت" و پیگیری های اتاق بازرگانی در حال اجرایی شدن است، شرکت های داخلی قند و شکر قصد دارند با تجار فعال در کشورهای همسایه قراردادهایی را منعقد کنند تا این افراد به جای تجارت شکر سفید اقدام به خرید شکر خام با قیمت ارزان تر کرده و آن را به صورت ترانزیتی وارد ایران کنند. پس از آن نیز شرکت های داخلی همچون قند ثابت خراسان شکر خام آنها را تبدیل به شکر سفید کرده و به تجار تحویل دهند.

حبیب اللهی ادامه داد: چنین طرحی چندین مزیت را برای شرکت های تولیدکننده قند و شکر داخلی و همچنین تجار خارجی دارد. از یک سو تجار خارجی با اقدام به اجرای به چنین طرحی ارزش افزوده بیشتری را نصیب خود خواهند کرد. چراکه خرید شکر خام به قیمت ارزان و فروش شکر سفید به قیمت بالاتر سود بیشتری را نسبت به مبادله شکر سفید برای آنها خواهد داشت.

از سوی دیگر شرکت های داخلی قند و شکر نیز با اجرایی کردن فرآیند تبدیل شکر خام به شکر سفید حق کارمزدی را از تجار خارجی دریافت خواهند کرد.

وی در خصوص نحوه دریافت درآمدها از تجار خارجی نیز گفت: به نظر می رسد درآمدهای حاصل از این طرح به صورت ارزی و با نرخ کارمزدی بالاتر از قیمت های کارمزدی تصفیه شکر داخلی صورت پذیرد.

مدیر مالی "قثابت" با اشاره به ظرفیت تصفیه شکر خام شرکت عنوان کرد: با توجه به پیش بینی کاهش میزان چغندرقند تحویلی و همچنین تولید شکر، شرکت قند ثابت خراسان مقدار تصفیه شکر خام را برای سال جاری با افزایش قابل توجه نسبت به سال قبل حدود 50 هزار تن برآورد کرده که در صورت اجرایی شدن طرح مذکور شرکت این میزان رشد را دوباره تجربه خواهد کرد. چراکه "قثابت" از ظرفیت تبدیل و تصفیه شکر خام به شکر سفید تا 200 هزار تن نیز برخوردار است.

وی با اشاره به شرکت هایی که می توانند در برنامه صادرات این صنعت فعالیت کنند، اظهار کرد: شرکت هایی همچون قند شیرین و قند تربت جام از جمله مجموعه هایی هستند که می توانند چنین طرحی را اجرایی کنند؛ به همین ترتیب نیز کلیه شرکت های قند و شکری در داخل کشور و کارخانجات متعلق به آستان قدس رضوی امکان اجرای این طرح را خواهند داشت.

حبیب اللهی با اشاره به زمان احتمالی اجرایی شدن برنامه مذکور گفت: با توجه به پیگیری های به عمل آمده از سوی اتاق بازرگانی در این زمینه، به نظر می رسد تا پایان سال جاری بتوان حداقل شاهد نتایج آزمایشی شروع این طرح در "قثابت" باشیم.

این مقام مسئول پیرامون روند تأمین چغندرقند و میزان تولید شکر "قثابت" گفت: پیش بینی میزان تولید شکر در شرکت بستگی زیادی به قراردادهای خرید چغندرقندی دارد که از اواسط بهمن ماه هر سال تا اردیبهشت ماه منعقد می شود. بطوریکه هرچه میزان تأمین چغندرقند دریافتی بیشتر باشد، میزان برآوردی تولید شکر نیز افزایش می یابد.

از همین رو طی سال جاری میزان تولید و فروش شکر در بودجه امسال نسبت به سال گذشته با کاهش همراه بوده که چنانچه طی سال با افزایش تعداد قراردادهای آزاد خرید چغندرقند رو به رو باشیم، میزان پیش بینی شده برای تولید و فروش شکر نیز افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: به طور معمول در هر سال به جز پیمان های رسمی با کشاورزان در خصوص خرید چغندرقند، به میزان 10 درصد چغندرقند بیشتر و مازاد بر قراردادهای منعقده، به صورت آزاد خریداری می شود که این امر بستگی شدیدی به روند کشت این محصول و میزان برداشت آن دارد.

مدیر مالی شرکت قند ثابت در خاتمه سخنان خود عنوان کرد: با توجه به اینکه تاکنون روند تولید و همچنین برآوردهای صورت گرفته برای تبدیل و تصفیه شکر خام مطابق انتظار بوده، به نظر می رسد میزان بودجه برآوردی شرکت برای سال مالی 93 به طور کامل پوشش داده خواهد شد؛ حال آنکه در صورت شروع اجرای این طرح و افزایش ظرفیت تصفیه شکر، اثرات آن بر سودآوری "قثابت" به اطلاع سهامداران خواهد رسید.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر