بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۵
مستطيل شيشه اي تالار

بورس تحت تأثیر گفتگوها

اتفاقی که طی روز جاری به واقعیت پیوست، نمایان شدن شور و نشاط در معاملات اهالی تالار شیشه ای، به دلیل کاهش ریسک های سیستماتیک و نزدیک شدن به چشم انداز مثبتی است که سرمایه گذاران از فضای سیاسی کشورمان متصور هستند.
کد خبر : ۱۰۶۹۵۱
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 92.07.06 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 1135 واحد صعود به رقم 49807 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1240 واحد مثبت عدد 115085 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 1240 واحد رشد به رقم 64695 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 2836 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز معدنی و صنعتی چادرملو با 74 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت.

براساس گزارش بورس نیوز، شاخص کل امروز در حالی با رشد حدود دو درصدی همراه شد که معاملات آن تحت تأثیر اخبار گفتگوی تاریخی میان رییس جمهور کشورمان و اوباما بود.

اتفاقی که طی روز جاری به واقعیت پیوست، نمایان شدن شور و نشاط در معاملات اهالی تالار شیشه ای، به دلیل کاهش ریسک های سیستماتیک و نزدیک شدن به چشم انداز مثبتی است که سرمایه گذاران از فضای سیاسی کشورمان متصور هستند.

چراکه همه فعالان اقتصادی انتظار دارند با بهبود شرایط سیاسی و روابط بین المللی، درهای بسته به روی کشورمان باز شده و فضای کسب و کار و اقتصاد در ایران رونق دوباره ای یابد.

و اما در میان گروه ها امروز، صنعت پتروشیمی توانست معاملات بسیار خوبی را از خود به جای بگذارد. در این گروه "جم" با حجم معاملاتی بیش از 18 میلیون سهم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و "فارس" با بیشترین صف خریداران در حداکثر قیمت های روزانه به کار خود پایان داد.

فعالان بازار سرمایه معتقدند، احتمال ثبات نرخ ارز در محدوده 2900 تومان و همچنین برداشته شدن تدریجی موانع صادراتی برای این گروه، می تواند از جمله دلایل محکم برای اقبال به سمت پتروشیمی ها باشد. چراکه در صورت رشد صادرات و رفع تحریم ها، شرکت های مذکور می توانند با ظرفیت های بالاتری به تولید بپردازند.

در میان بانکی ها نیز شاهد معاملاتی پرحجم بودیم و همگی در درصدهای مثبت مورد داد و ستد قرار گرفتند. در این گروه بانک صادرات با توجه به تأیید خبر افزایش سرمایه آن مورد اقبال بیشتر سرمایه گذاران قرار گرفت و با حجم معاملاتی بالای 86 میلیون سهم همچنان با تقاضای میلیونی خریداران رو به رو بود.

در میان اخبار بانکی، شبکه مالی سوئیفت تلاش هایی برای لغو تحریم خدمات خود علیه ایران آغاز کرده به گونه ای که به صورت رسمی خواستار لغو تحریم های مالی علیه ایران و از سرگیری تعاملات مالی میان بانک های ایرانی و دیگر کشورهای جهان شده است.

چرخ سهام فعال در صنعت خودرو هم امروز همانند روزهای گذشته همچنان پرقدرت چرخید به گونه ای که تمام شرکت های این گروه با معاملات در دامنه نوسان مثبت قیمتی خود رو به رو شدند.

طی معاملات روز جاری "خودرو" با ارزش معاملات بیش از یک میلیارد تومانی خود همچنان میزبان تقاضای 30 میلیون سهمی خریداران بود و در نماد "خساپا" نیز خرید و فروش بیش از 30 میلیون سهم نتوانست عطش اهالی تالار برای تملک سهام این شرکت را خاموش کند.

از اخبار خوش خودرویی ها همین بس که در جلسه میان خودروسازان با وزیر صنعت، معدن و تجارت، نعمت زاده بر لزوم ارتباط خودروسازان داخلی با فعالان خارجی این صنعت تأکید کرده و در آن مقرر شده تا با دعوت از مدیران ارشد خودروسازان خارجی طرف قرارداد، جلسات مشترکی برای تداوم همکاری با صنعت خودرو در ایران برگزار شود تا به این صورت زمینه های همکاری مناسب برای تولیدات مشترک، افزایش کمی و کیفی خودرو در کشور و همچنین رشد صادرات شکل گیرد.

پالایشی ها اما امروز در همان محدوده قبلی قیمت ها در نوسان بودند و با وجود آنکه در دامنه مثبت مورد معامله قرار گرفتند اما اغلب نمادهای فعال آن به جز "شبریز" قدرت چندانی برای دستیابی به سقف قیمت های روزانه نداشتند.

به نظر می رسد با توجه به رشد مناسب پالایشی ها در ماه های اخیر ترجیح سرمایه گذاران بر آن است تا در صنایعی همچون پتروشیمی سرمایه گذاری کنند که طی ماه های اخیر رشد کمتری را تجربه کردند.

در آن سوی بازار و در گروه ساختمانی نیز به دلیل رکود بخش ساخت و ساز، انتظار چندانی برای رشد سودآوری وجود ندارد هر چند شرکت های این گروه هر سال در چنین روزهایی بازدهی مناسبی را نصیب سهامداران خود می کنند.

در این گروه برخی از نمادها همچون "ثشاهد"، "ثشرق" و "ثغرب" در دامنه نوسان منفی و برخی دیگر همچون "وساخت"، "آ س پ" و "ثفارس" در محدوده مثبت قیمت ها مورد معامله قرار گرفتند.

در خاتمه این گزارش می افزاید، بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا امروز روندی متعادل و البته منفی را پیگیری می کند و پیش بینی معامله گران از قیمت سکه تحویل دی ماه به یک میلیون و 11 هزار تومان رسیده است.

در بازار آزاد نیز هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به بهای 960 هزار تومان و هر دلار آمریکا 2990 تومان خرید و فروش می شود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر