بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۷
مستطيل شيشه اي تالار

چرخش میان صنایع

چرخش میان صنایع بیشترین اتفاقی است که این روزها در تالار شیشه ای نمود پیدا کرده و این امر موجب شده بازار طی چند روز اخیر برای یافتن صنعتی به عنوان لیدر خود تلاش زیادی به عمل آورد، اما هر روز اقبال به یک صنعت افزایش یافته و روز بعد از آن بالا رفتن حجم عرضه ها نگاه معامله گران را به سمت گروهی دیگر سوق می دهد.
کد خبر : ۱۰۷۰۳۶
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 92.07.07 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 349 واحد رشد به رقم 50156 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1866 واحد صعود عدد 116951 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 633 واحد مثبت به رقم 65328 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 4316 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 234 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل بانک ملت با 43 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

به گزارش بورس نیوز، چرخش میان صنایع بیشترین اتفاقی است که این روزها در تالار شیشه ای نمود پیدا کرده و این امر موجب شده بازار طی چند روز اخیر برای یافتن صنعتی به عنوان لیدر خود تلاش زیادی به عمل آورد، اما هر روز اقبال به یک صنعت افزایش یافته و روز بعد از آن بالا رفتن حجم عرضه ها نگاه معامله گران را به سمت گروهی دیگر سوق می دهد.

در این شرایط نوسان زیاد در بهای دلار و چشم انداز قیمتی آن نیز بر این رفتار دامن می زند و تغییر جهت حرکتی قیمت سهام را در گروه های مختلف سبب می شود.

برهمین اساس اهالی تالار معتقدند بیشترین بازدهی مثبت از چنین روندهایی نصیب سرمایه گذاران حقوقی می شود که در کف قیمت ها خریدار بوده و در سقف قیمت ها اقدام به عرضه سنگین سهام می کنند. اما سهامداران خرد که این روزها بیشتر صف محور هستند، نه تنها سودی کسب نمی کنند، بلکه در اکثر موارد متحمل زیان نیز می شوند.

و اما طی روز جاری شاخص کل در حرکتی جدید موفق شد به کانال 65 هزار واحدی صعود کرده و بیشترین اثر مثبت را در این روند مثبت از صنایع پالایشی و نیز معدنی بپذیرد.

تصمیم بلندمدت بانک مرکزی در یکسان سازی واقعی نرخ ارز و مناسب دیدن اواخر سال 93 و اوایل سال 94 برای اجرای چنین برنامه ای، یکی از مهمترین نکاتی بود که امروز در تالار شیشه ای مورد توجه قرار گرفت و به نظر می رسد ثبات بهای دلار در محدوده قیمتی سه هزار تومان اثر زیادی در روند معاملات امروز اعمال کرد.

بطوریکه در میان گروه ها سهام بانکی، خودرویی و نیز سیمانی به تدریج روندی رو به پایین را در قیمت خود نظاره کردند و در مقابل پتروشیمی و پالایشی و نیز معدنی و فلزی پرقدرت ظاهر شدند.

بانکی ها در حالی روندی نزولی را طی روز جاری پیشه کردند که بانک صادرات، ملت، سینا و پاسارگاد صف های میلیونی فروشندگان را همراه با معاملات پرحجم در پایان ساعات کاری امروز شاهد بودند.

خودروسازان نیز شاهد عرضه های سنگین و تشکیل صف های فروشندگان در اکثر نمادها بودند.

بدین ترتیب "خودرو" بیش از 119.5 میلیون سهم معامله شد و "خساپا" پس از معامله حدود 21 میلیون سهمی، با تداوم صف نزدیک به 19 میلیونی فروشندگان روز خود را پایان داد. سایر نماهای خودرویی نیز به دنبال سر گروه هایشان حرکت کردند.

سیمانی ها نیز با وجود آنکه دو سه روزی است حرکتی جدید را آغاز کرده اند، امروز در اکثر نمادها وارد دامنه نوسان منفی قیمت سهام شده و برخی نیز تا تشکیل صف فروش نیز افت قیمت کردند.

هرچند درمیان آنها سهم هایی همچون "سفارس"، "سبهان"، "سمازن" و نیز "سقاین" در قیمت های حداکثری مجاز روزانه معامله می شدند، اما عرضه چندانی در این نمادها به چشم نمی خورد.

این در حالی است که پتروشیمی ها در ادامه روند دیروز خود، امروز نیز پراقبال ظاهر شدند و معاملات آنها در اکثر نمادها در دامنه نوسان مثبت قیمت ها و با قدرت بالا صورت گرفت.

در رأس این گروه "فارس" با معامله حدود 10 میلیون سهمی کار خود را با تداوم تقاضای نزدیک به 23 میلیونی خریداران به آخر رسانید.

"تاپیکو" پرحجم و با رشد قیمت سهم مورد معامله قرار گرفت.

"جم" نیز در حالی معاملات پرقدرتی را از خود به نمایش گذاشت که به گفته مدیر عامل این مجتمع پتروشیمی ظرفیت تولید آن طی دو ماه اخیر روندی رو به رشد را پیموده است.

"ومعادن" نیز به همراه "کروی" و دوقلوهای سنگ آهنی در صدر معدنی ها جای گرفتند و اقبال خریداران به این دسته از سهام موجب رشد قیمت ها تا سقف های مجاز روزانه و پایداری صف های خرید پس از معاملات پرحجم و میلیونی در این نمادها شد.

همچنین انتشار اخبار و شایعاتی مبنی بر افزایش نرخ بنزین از اواسط معاملات روز جاری اقبال را به سهام پالایشی ها افزایش داد. بطوریکه "شبندر"، "شتران"، "شپنا"، "شاوان" و "شبریز" همگی تا قیمت های حداکثری مجاز روزانه اوج گرفتند.

"شتران" نیز در این گروه توانست با آغاز روندی مطلوب از ابتدای صبح از محدوده حمایت روانی 100 هزار تومانی خود عبور کرده و پرحجم معامله شود.

در مجموع بورس امروز را با ثبت رکوردی جدید از شاخص کل پایان داد. هرچند که در این شرایط چرخش دید بازار نسبت به صنایع مختلف، امکان کسب بازدهی های متناسب با بازدهی نماگر بورس را سخت تر می سازد.

در پایان این گزارش می افزاید، بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا نیز روندی مثبت را پیگیر بوده و پیش بینی معامله گران از قیمت سکه تحویل دی ماه به یک میلیون و 39 هزار تومان رشد کرده است.

در بازار آزاد نیز هر سکه تمام بهار آزادی به قیمت 990 هزار تومان و هر دلار آمریکا به بهای 3080 تومان خرید و فروش می شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر