بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
کد خبر : ۱۰۹۴۵۶
بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با افت ملایم 07/0 درصدی مواجه شد که معاملات قابل توجهی در اولین روز هفته انجام شد. بررسی روند شاخص در روز گذشته نشان از عرضه صف‌های خرید دارد که رشد حدود 300 واحدی شاخص را در ابتدای صبح به همراه داشت، اما مجددا ادامه عرضه‌های سنگین منجر به افت شاخص شد.
حجم معاملات بالا در بورس نشان می‌دهد که به‌رغم تغییرات اندک شاخص کل که به ظاهر در حال استراحت است از پویایی بازار کم نشده و سهامداران کماکان فعالیت قابل توجهی در این بازار دارند. بر این اساس، عدم تغییرات قابل توجه شاخص نباید این گمانه غلط را برای سهامداران ایجاد کند که بازار در حالت رکود است. در این شرایط، سهامداران در حال ارزیابی قیمت‌ها هستند و با توجه به رسیدن به محدوده مقاومتی شاخص شاید اتفاقی خوشایند بار دیگر رشد چشمگیر شاخص را رقم زند؛ در غیر این صورت روند متعادلی از بازار انتظار می‌رود.
 همچنين، بررسی معاملات طی روزهای اخیر به ویژه از منظر حقوقی‌ها قابل توجه است که در اکثر موارد نشان می‌دهد به هنگام کاهش قیمت یک نماد، سهامداران حقوقی در صف خرید و برعکس به هنگام رشد در صف فروش قرار می‌گیرند. در این میان، گروه محصولات شیمیایی روند مثبت چند روز اخیر خود را ادامه داد. «وپترو» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که طی هفته گذشته عمدتا با حضور حقیقی‌ها معاملات خود را انجام داده است. همچنین، «شاملا» پس از تعدیل مثبت EPS بازگشایی اما در رقابت میان سهامداران کشف قیمت نشد.
 اما گروه فرآورده‌های نفتی که بار دیگر اسیر روند نزولی شده است نتوانست از اين روند رهایی یابد. در این گروه، «ونفت» بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت؛ بررسی معاملات این نماد نشان از عرضه‌های نسبتا سنگین حقوقی‌ها طی هفته گذشته دارد. از سوی دیگر، گروه فلزات اساسی روند منفی خود را ادامه داد. «فملی» که طی هفته گذشته معاملات متعادلی را شاهد بود؛ روز گذشته با حضور بسیار پررنگ سهامداران حقوقی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار گرفت. همچنین، «فسبا» دیروز پس از تعدیل مثبت EPS بازگشایی و با رشد قابل توجه 54 درصدی قیمت مواجه شد.
 اما بانکی‌ها روند مثبت خود را در حالی ادامه دادند که همچنان پیرو گزارش‌های مناسب «وبصادر» و «وتجارت» در حال رشد هستند. در این گروه «وبصادر» بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت؛ بررسی معاملات این نماد طی هفته گذشته نشان می‌دهد حقوقی‌ها در نقش فروشنده نقش قابل توجهی داشتند به طوری که حدود 184 میلیون سهم توسط آنها به سهامداران حقیقی واگذار شد. در این شرایط، گروه کانه‌های فلزی با روند نزولی معاملات خود را به پایان رساند. در این گروه «کروی» بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد، بر این اساس طی هفته گذشته تقریبا تغییر مالکیتی از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی در این نماد صورت نگرفته است. 
از سوی دیگر، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی که رشد ملایمی را طی روزهای اخیر تجربه می‌کرد، روز گذشته منفی شد. «وصندوق» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که معاملات آن طی هفته گذشته منجر به تغییر مالکیتی در حدود 8/6 میلیون سهم از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی شده است. همچنین، «وامید» پس از برگزاری مجمع تصویب افزایش سرمایه بازگشایی شد. مخابرات روند مثبت روزهای اخیر را ادامه داد. این در حالی است که بررسی معاملات «اخابر» طی هفته گذشته منجر به تغییر مالکیت قابل توجه 5/36 میلیون سهمی از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی شده است. این مهم نشان می‌دهد که روند رو به رشد «اخابر» با حضور حقوقی‌ها در نقش فروشنده همراه شده است. گروه سیمانی که روند ملایمی را سپری می‌کرد، روز گذشته مثبت شد. «سشرق» بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت.
اما خودرویی‌ها در ادامه روزهای نوسانی خود منفی شدند. «خزامیا» بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد. بررسی معاملات این نماد طی هفته گذشته نشان از حضور فعال حقوقی‌ها در نقش خریدار دارد. بر این اساس، حدود 9/8 میلیون سهم از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی‌ها منتقل شد. در نهایت سرمایه‌گذاری‌ها با تغییر روند صعودی روزهای اخیر براي دومين روز پياپي منفی شدند. در این گروه «وخارزم» بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد؛ بررسی معاملات این نماد طی هفته گذشته نشان از حضور پایاپای حقوقی‌ها در نقش خریدار و فروشنده داشته است، به طوری که کمتر از یک میلیون سهم این نماد از سوی حقوقی‌ها به حقیقی‌ها واگذار شده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر