بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۸
کد خبر : ۱۰۹۹۱۰
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار در ادامه رکورد‌شکنی‌های سال جاری دیروز توانست با ثبت رشد 44/1 درصدی، بازدهی امسال را به مرز 3/102 درصد برساند.

به اين ترتيب در پي صعود مقتدرانه بورس اوراق بهادار تهران تا نزديكي 77 هزار واحد در روز گذشته، ركورد جديدي در كارنامه بازار سرمايه از بُعد رقم شاخص و بازدهي 8 ماهه به ثبت رسيد.
انتشار اخبار اميدواركننده حوزه سياست خارجي درخصوص احتمال توافق هسته‌اي ميان ايران و گروه 1+5 و بالطبع كاهش تحريم‌ها از يك سو و همچنين اخبار مثبت داخلي از قبيل عدم تغيير نرخ سود بانكي، تعويق در اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها و برطرف شدن ابهامات نرخ خوراك پتروشيمي‌ها از سوي ديگر و افزون بر اين نبود انگيزه كافي براي سرمايه‌گذاري در بازار ارز و دلار موجب شد تا شاخص بورس اوراق بهادار در نخستين روز هفته با رشد 1090 واحدي به مرز 77 هزار واحد نزديك و بازدهي رويايي بيش از 102 درصدي را طي سال جاري نصيب سهامداران كند و برتري خود را در ميان بازارهاي رقيب به اثبات برساند.
حال بازدهي چشمگير بازار و جهش شاخص، انتظارات رواني بيشتري را در بازار رقم خواهد زد، به طوري كه فعالان بازار سرمايه معتقدند صعودهاي بيشتري در انتظار بازار خواهد بود و فتح قله 80 هزار واحد طي هفته جاري چندان بعيد نيست.
در واقع در شرايط كنوني بايد دولت وارد عمل شده و با انتشار ابزارها يا عرضه سهام جديد توسط سازمان خصوصي‌سازي نه تنها نياز سرمايه‌گذاران را برطرف كند، بلكه با افزايش بازدهي بازار در تثبيت هرچه بيشتر جايگاه بازار سرمايه تلاش كند.
شاخص بورس ابتداي امسال را از عدد 38 هزار و 40 واحد آغاز كرد و روز گذشته در مرز 76 هزار و 959 آرام گرفت.
در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که تحولات سیاسی در مذاکرات ژنو همچنان امیدواری را به ثبت یک گام دیگر به جلو ایجاد کرده است؛ هر‌چند که ماهیت پیچیده این نوع مذاکرات هر نوع ارزیابی پیش از پایان مذاکرات را دشوار ساخته است. در بازار دیروز همزمان با استقبال معامله گران بورس از روند مذاکرات در ژنو در بازار ارز و سکه قیمت‌ها رو به افت گذاشت. درحالی که در آخرین روز هفته گذشته نرخ دلار در بازار آزاد 3015 تومان بود، روز گذشته همزمان با گشایش بازار طلا و ارز در داخل کشور فعالان بازار به مذاکرات ژنو 2 واکنش نشان دادند و به دنبال آن قیمت‌ها نزولی شدند.
به این ترتیب بازار دیروز با صف‌های خرید یکپارچه در گروه‌های مختلف شروع به کار کرد که در این میان گروه پالایشی با صف فروش از صعود قیمت‌ها بی‌نصیب ماند. این در حالی است که در میانه معاملات صف‌های خرید بانکی با معاملات سنگین این گروه شکل گرفت، به طوری که بیشتر نمادهای بانکی توانستند نوسان مثبت را در قیمت‌های پایانی خود شاهد باشند. در همین حال در گروه تجهیزات دیروز نماد حفاری شمال برای تعدیل سود متوقف شد. در گروه سیمانی دیروز برخی از نمادها همچنان با صف خرید همراه بودند. در این گروه یک کارشناس صنعت سیمان گفت: مصوبه مربوط به پرداخت مابه‌التفاوت نرخ مازوت به کارخانه‌های سیمانی هنوز تمدید نشده است. علی محمد بُد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار كرد: در حال حاضر قیمت مازوت برای کارخانه‌های سیمان مازوت‌سوز بسیار بالا است و تولید با این قیمت صرفه اقتصادی ندارد. وی گفت: بالا بودن قیمت مازوت، هزینه تولید را افزایش می‌دهد و این درحالی است که قیمت یکسانی برای سیمان تولیدی با گاز و مازوت تعیین شده است. در این گروه، شرکت سیمان قاین روز سه شنبه مورخ 28 آبان 92 در مورد افزایش سرمایه تصمیم‌گیری می‌کند. در گروه پتروشیمی دیروز همچنان معاملات پرحجمی در نمادهای هلدینگی ادامه داشت. در این گروه در مورد وضعیت خوراک مجتمع‌های پتروشیمی غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگو با تسنیم اظهار كرد: دولت باید ساز و کار صنعت پتروشیمی را شفاف کند، تا ساز و کار این صنعت به طور کامل و به طور مبسوط شفاف نشود نمی‌توان تنها بر اساس اینکه صنعتی سودآور برای بخش خصوصی است آن را مورد هجمه تصمیمات قرار داد.
این نماینده مجلس  افزود: صنعت پتروشیمی و رشد سرمایه‌گذاری در آن نیازمند ثبات است و باید با شفاف سازی ساز‌و‌کار پتروشیمی اقدام به اعمال سیاست‌هایی کرد که موجب رشد و ثبات این صنعت بر اساس منافع ملی شود.این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه اعمال سیاست‌های شتابزده موجب بروز اختلال در حرکت رو به رشد هر صنعتی می‌شود، گفت: ما در مجلس با اعمال هرگونه تصمیم شتابزده در صنعت پتروشیمی به خصوص در بخش خوراک مخالفیم.
تاجگردون تصریح کرد: اگر با شفاف‌سازی ساز و کار صنعت پتروشیمی و درنظر گرفتن منافع ملی، لزوم تغییر در نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی نهایی شد، باید این تغییر در قیمت‌ها به صورت حساب شده اعمال شود.  در گروه سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن دیروز بلوک 19درصدی سرامیک‌های البرز را عرضه کرد که خریداری نشد. 
در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص با هزار و 90واحد رشد به 76هزار و 959 واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز به‌رغم حذف «ددد» که انتظار می‌رفت به کاهش حجم معاملات منجر شود، افت خاصی را تجربه نکرد و توانست به 448میلیارد تومان برسد که 6/17 درصد آن را معامله 155میلیون سهم تاپیکو تشکیل داد. از 276نمادی که به روی تابلو رفتند 113نماد با کاهش قیمت و 158نماد با رشد ارزش معامله شدند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر