بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۶
کد خبر : ۱۱۱۰۵۷

پس از توافق هسته ای ژنو، ایران با اندونزی به منظور صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت نفت و احیای حدود یکهزار چاه‌ نفتی مرده و قدیمی این کشور آسیایی به توافق‌های اولیه دست یافت.

به گزارش مهر، با گذشت بیش از 24 ساعت از توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 در ژنو، اولین توافق نفتی ایران با اندونزی به منظور صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت نفت حاصل شد.

از این رو در نشست مشترکی بین مرزوق علي رئيس پارلمان اندونزي و حمیدرضا کاتوزیان رئیس پژوهشگاه صنعت نفت دو طرف به منظور صادرات خدمات فنی و مهندسی صنایع نفت و چاه‌های نفتی به توافق های اولیه دست یافتند.

در این نشست مشترک مرزوق علي رئيس پارلمان اندونزي خواستار مشارکت، همكاري مشترک و ايفاي نقش پژوهشگاه صنعت نفت ایران براي احيا چاه‌هاي مرده و برگرداندن آنها به چرخه نفت توليد شده است.

این مقام اندونزیایی با اشاره به وجود بيش از يكهزار چاه مرده در اين كشور آسیایی و فقدان فناوري مناسب براي بهره برداري از این چاه های نفتی، تصریح کرد: خواستار همكاري و ايفاي نقش پژوهشگاه صنعت نفت در دستيابي به اين فنآوري براي برگرداندن اين چاه‌های نفت به چرخه توليد شد.

حمیدرضا كاتوزيان رئیس پژوهشگاه صنعت نفت ایران هم با استقبال از این پیشنهاد نفتی اندونزی، اظهار داشت: پژوهشگاه صنعت نفت برای احیای چاه هاي قديمي نفت اندونزی آمادگی دارد و با توجه به تجربیات این پژوهشگاه در بخش بالادستی صنایع نفت و گاز امکان اجرای این طرح وجود دارد.

این مقام مسئول همچنین با ارائه پیشنهادی به رئيس پارلمان اندونزي تاسيس مركز تحقيقاتي، آموزشي و آزمايشگاهي نفتی در اندونزي شد و افزود: با توجه تجربيات پژوهشگاه صنعت نفت در عرصه انتقال فناوري، توسعه فناوري‌هاي نوين و همكاري‌هاي بين‌المللي، آمادگي براي انتقال تجربيات در زمينه شناسايي و اكتشاف منابع نفتي وجود دارد.

ایران و اندونزی پیش از این به منظور خرید محوله‌های گازمایع (ال.ان.جی) هم مذاکراتی با ایران انجام داده بودند که به دلیل تاخیر و سپس تعلیق ساخت تنها کارخانه تولید ال.ان.جی ایران، این مذاکرات به نتیجه‌ای نرسید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر