{mosimage}صنعت فولاد امروزه نقش مهمي در توسعه و آباداني كشورها دارد به‌طوري كه براي اجراي هر پروژه صنعتي و عمراني نيازمند فولاد هستيم. با وجود رشد سريع صنعت فولاد در جهان طي سال‌هاي اخير هنوز ميزان عرضه و تقاضاي آن متعادل نشده و به همين علت قيمت آن در دو سه سال گذشته به‌ويژه در ماه‌هاي اخير روند صعودي را طي كرده است.

"> ورود به بورس از برنامه‌هاي آينده شركت فولاد آذربايجان است

بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۶ - ۱۹:۴۶

{mosimage}صنعت فولاد امروزه نقش مهمي در توسعه و آباداني كشورها دارد به‌طوري كه براي اجراي هر پروژه صنعتي و عمراني نيازمند فولاد هستيم. با وجود رشد سريع صنعت فولاد در جهان طي سال‌هاي اخير هنوز ميزان عرضه و تقاضاي آن متعادل نشده و به همين علت قيمت آن در دو سه سال گذشته به‌ويژه در ماه‌هاي اخير روند صعودي را طي كرده است.

کد خبر : ۱۱۱۹۱

گفت‌وگو با مدير عامل فولاد آذربايجان؛ ورود به بورس از برنامه‌هاي آينده شركت فولاد آذربايجان است

اشاره: صنعت فولاد امروزه نقش مهمي در توسعه و آباداني كشورها دارد به‌طوري كه براي اجراي هر پروژه صنعتي و عمراني نيازمند فولاد هستيم. با وجود رشد سريع صنعت فولاد در جهان طي سال‌هاي اخير هنوز ميزان عرضه و تقاضاي آن متعادل نشده و به همين علت قيمت آن در دو سه سال گذشته به‌ويژه در ماه‌هاي اخير روند صعودي را طي كرده است. ايران نيز طي سال‌هاي اخير برنامه‌هايي را براي توسعه صنعت فولاد اجرا كرده و همچنين برنامه‌هايي را در دست اجرا دارد.

شركت ملي فولاد ايران از جمله شركت‌هاي تابعه سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران است كه علاوه بر وظايف قبلي، اجراي 8 طرح استاني فولاد نيز برعهده اين شركت گذاشته شده است. از جمله شركت‌هاي وابسته به شركت ملي فولاد ايران، شركت فولاد آذربايجان است كه در 8 ماهه نخست امسال بيش از 388 هزار تن محصول توليد كرده كه اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 9 درصد افزايش دارد. يكي از طرح‌هاي استاني فولاد، طرح فولاد ميانه است كه قرار است در جوار كارخانه فولاد آذربايجان احداث شود. شركت فولاد آذربايجان كه از سال 79 آغاز به كار كرده تاكنون يك شركت زيان‌ده بوده كه اكنون اين مرحله را پشت سر گذاشته و به نقطه سر به‌سر رسيده است.

مهندس طيبي مديرعامل شركت فولاد آذربايجان كه از امسال مديريت اين شركت را برعهده گرفته قصد دارد با انجام تغييراتي در نگرش‌هاي مديريتي و نيروي انساني، اين شركت را به سمت سوددهي سوق دهد.

هفته‌نامه «معدن و توسعه» در اين شماره در گفت‌وگو با مهندس طيبي نقطه‌نظرات وي را در خصوص طرح فولاد ميانه، بومي‌سازي صنعت فولاد، برنامه‌هاي آينده و... جويا شده است كه در پي مي‌آيد:


به‌عنوان نخستين سوال لطفا آخرين وضعيت طرح 800 هزار تني فولاد ميانه را بيان فرماييد.

پيشرفت فيزيكي كل پروژه 800 هزار تني فولاد ميانه تاكنون به‌صورت واقعي 53/6 درصد، واحد احياي مستقيم، انباشت و برداشت 99/9 درصد، واحد فولادسازي 05/3 درصد و واحدهاي پشتيباني و جنبي 31/8 درصد است.

همچنين تكميل كارهاي تعريف شده در Early Work، اتمام خاكبرداري ناحيه احيا و انباشت و برداشت، دريافت مدارك Process و Basic (كوره و Reformer)، اتمام خاكبرداري Reformer، اجراي ساختمان‌هاي پيش‌ساخته (پيشرفت در كل 90 درصد)، در حال انجام عمليات ساختماني آتش‌نشاني، پمپ بنزين، كلينيك و رستوران، ارسال آلترناتيوهاي نهايي دسترسي راه‌آهن به مجتمع و تشكيل جلسه با مديريت فني راه‌آهن و اخذ تاييديه از مديريت راه‌آهن زنجان، احداث Batching Piant (پيشرفت به ميزان صددرصد)، احداث جاده دسترسي به محل سايت احيا (در حال انجام) و ادامه عمليات خاكبرداري Rough Grading از ديگر اقداماتي است كه تاكنون در رابطه با طرح 800 هزار تني فولاد ميانه انجام شده است.


ارزش ريالي و ارزي طرح چقدر است؟ چه ميزان اشتغالزايي دارد؟

ارزش ريالي و ارزي طرح 800 هزار تني فولاد ميانه در مجموع شامل يك تريليون و 923 ميليارد و 234 ميليون و 680 هزار ريال و 102 ميليون و 657 هزار و 639 يورو است. ارزش طرح براي بخش فولادسازي 56 ميليون و 408 هزار و 400 يورو و يك تريليون و 397 ميليارد و 739 ميليون و 680 هزار ريال و ارزش طرح براي واحد احياي مستقيم، انباشت و برداشت نيز 46 ميليون و 249 هزار و 239 يورو و 525 ميليارد و 495 ميليون ريال است.
ميزان اشتغالزايي طرح نيز پس از راه‌اندازي بين 4500 تا 5000 نفر به‌طور غيرمستقيم و يك هزار نفر به‌طور مستقيم است.


مناقصه ذوب احياي مستقيم در چه مرحله‌اي است؟ مواد اوليه را چگونه تامين خواهيد كرد؟ آيا پيمانكار فولادسازي طرح انتخاب شده است؟

مناقصه واحد فولادسازي (ذوب) اتمام يافته و برنده كنسرسيوم MMTE با الكتروكنترل و همچنين BSE به مبلغ يك تريليون و 297 ميليارد و 739 ميليون و 680 هزار ريال و 56 ميليون و 408 هزار و 400 يورو است.


ديدگاه شما در خصوص بومي‌سازي صنعت فولاد چيست؟

بديهي است كه در مرحله خيز صنعتي و اقتصادي و براي صنعتي شدن كشور راهي جز بومي كردن آن نيست كه بالطبع صنعت فولاد هم از اين قاعده مستثني نيست و با عنايت به دانش فني و تكنولوژي روز ايران در طراحي، ساخت و راه‌اندازي واحدهاي فولادسازي تصميم آن به صورت منطقه‌اي بالاخص با وجود توزيع مزيت‌هاي نسبي طبيعي و اقتصادي در سطح كشور (وفور منابع آب و گاز و برق و فراواني منابع انساني كارآمد و ارزان) بر اهميت موضوع مي‌افزايد و مضافا اينكه لزوم استفاده از پتانسيل‌هاي بومي و منطقه‌اي و جلوگيري از مهاجرت‌هاي بي‌رويه فكر و منابع انكارناپذير است.


نظر شما در خصوص آزادسازي قيمت سنگ‌آهن چيست؟ اگر قيمت‌ها واقعي شود چه تدابيري مي‌انديشيد؟

با توجه به اينكه يكي از دلايل مهم و لزوم توسعه و بسط صنعت فولادسازي در كشور به‌دليل وفور مواد اوليه معدني است كه به‌عنوان مزيت نسبي كشور شناخته شده است لذا آزادسازي بي‌قيد و شرط سنگ‌آهن غيرمنطقي و غيراقتصادي و به صلاح و صرفه كشور در توسعه نيست و از طرفي تعديل قيمت سنگ‌آهن در جهت امكان سرمايه‌گذاري بخش معدن هم الزامي است.


اخيرا مباحثي در خصوص كشف معادن سنگ‌آهن در استان آذربايجان‌شرقي مطرح شده، آيا تاكنون گزارشي از سوي سازمان صنايع و معادن استان در اين زمينه داشته‌ايد؟

گزارش مستندي تا به‌حال از سازمان صنايع و معادن استان دريافت نكرديم اما با مديريت توانمند شركت تهيه و توليد مواد معدني ايران مطالعات اكتشافي بسيار ارزنده و خوبي در سطح كشور صورت پذيرفته كه از جمله در استان آذربايجان‌شرقي هم انجام شده تا انشاءالله در صورت امكان فرآوري بهينه از نظر آناليزي و دارا بودن مزيت اقتصادي با توجه به شرايط ژئوتكنيكي و فيزيكي منطقه، عملياتي خواهد شد.


توليد 8 ماهه كارخانه فولاد آذربايجان چقدر و برنامه امسال چه ميزان است و در حال حاضر چه سهمي از بازار را در اختيار داريد؟

همان‌گونه كه مستحضريد با رهنمودهاي مديريت شركت ملي فولاد ايران، تعامل و همكاري نمايندگان محترم شهر ميانه و ساير مسئولان و بالاخص تلاش بي‌وقفه و خدمات بي‌شائبه همكاران در فولاد آذربايجان طي 8 ماه گذشته اين شركت بالاترين رشد توليد نسبت به برنامه را در سطح كشور نسبت به ساير شركت‌هاي فولادي بالاخص نوردي (به‌شرح جدول و آمار ) داشته است.


برنامه‌هاي آينده شركت فولاد آذربايجان چيست؟ (سال 87 و 88) و برنامه واگذاري شركت از طريق بورس اكنون در چه مرحله‌اي است؟ چه زماني واگذار مي‌شود؟

شركت در جهت تحقق اجراي سياست بند «ج» اصل 44 قانون اساسي و با عنايت شركت فولاد آذربايجان در 8 ماهه سال جاري از سود مناسبي برخوردار بوده و قصد ورود به بورس را داريم كه تقاضاي مربوطه صورت پذيرفته و در مرحله تكميل و ارسال مدارك درخواستي به سازمان بورس هستيم.


ميانگين سرانه فولاد در ايران چقدر است؟ چه ميزان با استانداردهاي جهاني فاصله داريم؟

ميانگين سرانه فولاد در ايران حدود 200 كيلوگرم و استاندارد جهاني ميزان سرانه فولاد 350 كيلوگرم است.


مشكلات بر سر راه اجراي برنامه‌هاي شركت چيست؟

با همدلي و همراهي بيش از پيش تمامي عزيزان دست‌اندركار صنعت، بحمدالله مشكل لاينحلي
وجود ندارد .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر