بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۹
کد خبر : ۱۱۲۵۸۳
با وجود آنکه بازده سرمایه‌گذاری در بورس در پایان هفته گذشته به ۱۲۷درصد رسید.آمارها نشان می‌دهد؛ بازده برخی صنایع حتی از بازده بورس هم بیشتر بوده است. مهم‌ترین صنعتی که توانسته در دوره‌های 3و 6‌ ماه بازده بیشتری از میانگین کل بورس به‌دست بیاورد، صنعت بانکداری است.
به گزارش همشهری، سهام بانک‌ها در پاییز امسال در کنار پالایشگاه‌ها و شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی در کانون توجه بازار قرار داشت.
از ابتدای هفته گذشته با ارائه لایحه بودجه سال 93توسط دولت به مجلس از تب و تاب سهام بانک‌ها در بورس کاسته شد اما به‌نظر می‌رسد با توجه به ارقامی که بانک مرکزی از ادامه افزایش حجم نقدیندگی منتشر کرده بار دیگر بانک‌ها درکانون توجه بازار سهام قرار بگیرند. به تازگی مدیر اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد که حجم کل نقدینگی با 10درصد رشد تا پایان شهریور به 506هزار میلیارد تومان رسیده است. این ارقام نشان می‌دهد که رشد حجم نقدینگی به این سادگی‌ها متوقف نخواهد شد. با درنظر گرفتن این نکته که رشد نقدینگی احتمالا منجر به رشد منابع بانک‌ها هم خواهد شد پیش‌بینی می‌شود صنعت بانکداری در ماه‌های آینده همچنان از صنایع پیشرو بازار باشد.

در حال حاضر سهام 9بانک تجارت، دی، پاسارگاد، صادرات، سینا، پارسیان، انصار، ملت و اقتصادنوین در بورس دادوستد می‌شود. اطلاعات جدید نشان می‌دهد میانگین بازده سرمایه‌گذاری در صنعت بانکداری در پاییز امسال 60درصد بوده است، میانگین بازده کل بورس تهران در همین دوره 50درصد بوده است، این ارقام به‌معنای آن است که در یک دوره 3ماهه بانک‌ها حتی توانسته‌اند سود بالاتری از کل بورس نصیب سرمایه‌گذاران خود کنند. در این میان سهام بانک تجارت بیشتر از سایر بانک‌ها رشد کرده و سهامداران این بانک در پاییز امسال 95درصد سود کرده‌اند. بانک‌های دی، پاسارگاد و صادرات هم به‌ترتیب با کسب 88 ،71 و 66درصد سود در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد میانگین بازده بانک‌ها در دوره 6ماهه هم از بازده شاخص بورس بیشتر بوده است. سهام بانک‌ها در این مدت به‌طور میانگین 113درصد رشد کرده است درحالی‌که میانگین بازده کل بورس 106درصد بوده است. در این دوره هم بانک تجارت با کسب 172درصد بازده در جایگاه نخست صنعت بانکداری در بورس جای گرفت و پس از آن بانک‌های صادرات، سینا وملت به‌ترتیب با 148، 144و 130درصد بازده در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر