بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۵
کد خبر : ۱۱۳۴۲۴

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سید احمدعلی عاملی در نشستی خبری اظهار داشت: موضوع نوسازی کنتورهای فرسوده با وجود تاکید قانونگذار در هشت سال گذشته کاملا مسکوت مانده و با توجه به اینکه تولید حدود 32 میلیون کنتور هوشمند در کشور ظرفیت سازی شده اما این هدف هیچ گاه به انجام نرسیده است.

وی افزود: یکی از برنامه های اصلی وزارت نیرو در دوره جدید، نوسازی شبکه توزیع برق اعلام شده که در حال حاضر حدود یک میلیون نقطه طرح اجرای کنتور هوشمند در کشور شناسایی شده و دو طرح عظیم به صورت پایلوت در سیتی سنتر اصفهان و مجتمع خلیج فارس شیراز به اجرا درآمده اما اجرای سراسری این طرح به دلیل عدم تامین به موقع منابع مالی مسکوت ماند.

عاملی در خصوص استفاده از منابع مالی خط اعتباری چین برای نوسازی کنتورهای برق گفت: پیشنهاد دولت قبل مبنی بر استفاده از خط اعتباری چین برای نوسازی کنتورهای برق هیچ وقت به نتیجه نرسید.

وی ادامه داد: در ابتدا قرار بود هزینه نوسازی از محل افزایش قبوض برق و یا انتشار اوراق قرضه تامین شود اما دولت در نهایت با آن مخالفت کرد و استفاده از خط اعتباری چین نیز به دلیل اینکه طبق توافقات ایران می توانست از محل درآمد فروش نفت به این کشور فقط کالا وارد کند، بی نتیجه ماند.

رئیس هیات مدیره شرکت کنتورسازی ایران با بیان اینکه این شرکت بزرگترین خط تولید انواع کنتورهای برق در خاورمیانه را دارد گفت: این شرکت قادر به تولید سالانه 24 میلیون کنتور برق در سه شیفت کاری است اما بلاتکلیف ماندن اجرای طرح جایگزینی کنتورهای فرسوده برق، سرمایه گذاری های این مجموعه را معطل نگه داشته است.

وی افزود: طبق برنامه قرار بود نوسازی کنتورهای برق ظرف پنج سال به اتمام برسد، اما با توجه به بلاتکلیف ماندن اجرای این طرح، شرکت کنتورسازی ایران با هدف حفظ اشتغال داخلی و جلوگیری از تعدیل نیرو اقدام به برنامه ریزی برای صادرات کنتور برق کرد که در حال حاضر نیز به کشورهای عراق، تاجیکستان، افغانستان و سوریه صادرات کنتور داریم.

رئیس هیات مدیره شرکت کنتورسازی ایران در خصوص پیش بینی های انجام گرفته درلایحه بودجه 93، اذعان داشت: براساس بند 19 قانون بودجه سال 93 اجرای طرح های کاهش تلفات و نوسازی و تعویض کنتورهای فرسوده با کنتورهای هوشمند محقق خواهد شد که در این خصوص پیش بینی نوسازی 20 میلیون کنتور فرسوده در بودجه 93 شده است.

عاملی با بیان اینکه خط تولید سلول های خورشیدی با هدف دستیابی به انرژی پاک در این مجموعه در آینده نزدیک راه اندازی خواهد شد، تصریح کرد: وزارت نیرو باید در طرح ها و برنامه های جدید خود توسعه انرژی های تجدیدپذیر به ویژه ایجاد نیروگاه های خورشیدی و بادی را در دستور کار خود قرار دهد تا هم مصرف سوخت های فسیلی را کاهش داده و هم حفاظت از محیط زیست را محقق کند.

رئیس هیات مدیره شرکت کنتورسازی ایران با بیان اینکه وزارت نیرو برای توسعه این انرژی ها باید سیاست های تشویقی در نظر بگیرد، تاکید کرد: دولت و مجلس نیز باید راهکارهای توسعه این انرژی ها را بررسی و آن را در سراسر کشور به اجرا در آورند.

وی ادامه داد: البته وزیر نیرو در دولت تدبیر و امید اقدامات مطلوبی را برای گسترش تولید برق خورشیدی انجام داده اند و طبق دستور وزیر، نرخ خرید برق تولید شده از طریق نیروگاه های پاک افزایش قابل توجهی داشته است که انتظار می رود با ادامه این روند استفاده از انرژی های تجدید پذیر جایگاه مناسب خود را پیدا کند.

عاملی با بیان اینکه در مجموع به دلیل اینکه استاندارد ملی ایران هیچ الزامی در میزان تشعشع پرتو ماوراء بنفشUV وضع نکرده، استاندارد لامپ‌های کم‌مصرف نیاز به تغییر دارد، گفت: شرکت صنایع کم‌مصرف پیشنهاد خود را در این زمینه تدوین و به سازمان استاندارد ارائه خواهد کرد.

به گفته رئیس هیات مدیره شرکت کنتورسازی ایران، به ازای هر 20 میلیون شعله لامپ کم‌مصرفی که جایگزین لامپ‌های التهابی شود، نیاز کشور به ساخت یک نیروگاه برق 2500 مگاواتی بر طرف خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر