بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۶
کد خبر : ۱۱۴۷۲۴
هم شاخص بورس کاهش یافت تا سرانجام فعالان بازار به این نتیجه برسند که شاید روند نزول بازار ادامه دار است.

البته کارشناسان در مورد اینکه آیا نزول بورس ادامه پیدا می‌کند یا خیر، اتفاق نظر ندارند اما تقریبا همه آنها معتقدند ابهام در متغیر‌های کلان اقتصادی- سیاسی عامل نزول شاخص بورس است. این ابهام‌ها را در 6دلیل می‌توان جست‌و‌جو کرد.
به گزارش همشهری، شاخص بورس که هفته اول دی‌ماه توانسته بود از مرز 89هزار واحد هم عبور کند به زیر مرز 88هزارواحدنزول کرد. این شاخص در طول 4روز 1500واحد نزول کرده است.

کارشناسان دلایل مختلفی را در نزول شاخصبورسمؤثر می‌دانند. این عوامل را می‌توان در 6دلیل اصلی دسته‌بندی و طبقه‌بندی کرد از جمله؛ افزایش سقف تسهیلات و وام مسکن و درنتیجه ایجاد چشم‌انداز رونق در بازار املاک، ابهام در نهایی شدن توافق ژنو، موضعگیری سنای آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران، انتشار آمار افزایش عرضه سهام سرمایه‌گذاران عمده در بورس، ابهام در لایحه بودجه93 و انتشار شایعاتی در مورد تغییرات مدیریتی در بازار سرمایه.

این عوامل 6گانه به افزایش ابهام در بازار سرمایه منجر شده است. مهم‌ترین عاملی که کارشناسان برسر اثر‌گذاری آن در بازار سهام متفق القولند انجام مذاکرات هسته‌ای است. هرچند مذاکرات هسته‌ای در سطح معاونان وزیر امور خارجه همچنان ادامه دارد اما اطلاعاتی در مورد توافق احتمالی وجود ندارد و اخبار ضدو نقیضی در این‌باره به گوش می‌رسد. از سوی دیگر دیروز تعداد نمایندگان مجلس سنای آمریکا که طرح اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را امضا کرده‌اند به 56نفر رسید.

در کنار این دو موضوع سیاسی بحث افزایش سقف وام تسهیلات مسکن به 35و 50میلیون تومان از عوامل اثر‌گذار اقتصادی است که می‌تواند جریان نقدینگی را به نفع بازار مسکن تغییر دهد و منجر به خروج سرمایه‌ها از بورس شود. در چنین شرایطی ابهام در لایحه بودجه سال 93در مورد تعیین قیمت خوراک پتروشیمی و بهره مالکانه معادن از دیگر عواملی است که بر ابهام‌های موجود در بازار سهام افزوده است.

تازه‌ترین اطلاعات همچنین نشان می‌دهد سهامداران عمده در طول 3‌ماه گذشته دست به عرضه‌های گسترده در بازار سهام زده‌اند و در این مدت 15میلیارد سهم در بازار سهام عرضه کرده‌اند، به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود سهامداران حقوقی در کوتاه‌مدت منفعل عمل خواهند کرد. از سوی دیگر هفته گذشته شایعات جدیدی در بازار سهام مبنی بر تغییر مدیریت کلان بازار سرمایه مطرح شد که بر گستره ابهام‌های موجود در بازار سهام افزود. هرچند این شایعه بلافاصله تکذیب شد اما به زعم کارشناسان اثرش را بر بازار سرمایه برجای گذاشت.

نزول طبیعی است

در همین رابطه محمد رضا کفاش کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با همشهری درباره دلایل نزول شاخص گفت: طبیعی است پس از صعود‌های ناگهانی بازار سهام با نزول مواجه شود اما به‌نظر می‌رسد آنچه بیشتر از همه در نزول شاخص‌ها مؤثر بوده بحث مذاکرات هسته‌ای است. از او می‌پرسیم آیا شایعات هفته گذشته مبنی بر تغییر مدیران بازار سرمایه هم در معاملات بورس اثر داشته است، او تأکید می‌کند: طبیعتا نمی‌تواند بی‌تأثیر بوده باشد اما اثرش نسبت به عوامل دیگر کمتر است. وی درپاسخ به این پرسش که نزول شاخص تا کجا ادامه پیدا می‌کند، گفت: نزول شاخص خیلی نگران‌کننده نیست، به‌نظر من روند صعودی شاخص دوباره آغاز خواهد شد.

او با تأکید بر طبیعی بودن نزول شاخص در مورد نگرانی‌اش در بازار سهام گفت: آنچه مرا نگران می‌کند صعود‌های هیجانی است نه نزولی که اکنون وجود دارد.

بازار حباب ندارد

ابراهیم قربانی فرید کارشناس دیگر بازارسرمایه هم در این‌باره به همشهری گفت: جای نگرانی نیست، نزول جزئی از ذات بازار سهام است بالاخره پس از صعود‌های زیادی که در بورس وجود داشت این روند طبیعی است.از او پرسیدم آیا بازارسهام به حباب رسیده است او تأکید کرد: خیر بازار سهام با حباب فاصله زیادی دارد. نسبت قیمت به درآمد در بسیاری از بورس‌های دنیا بین 16تا 17است و بورس تهران با این عدد فاصله زیادی دارد. ممکن است سهام چند شرکت به‌طور مشخص بالا رفته باشد اما بازار سهام دچار حباب نشده وروند صعودی بازار سهام دوباره از سر گرفته خواهد شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
قاسم
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۹
انجا ها که نسبت 16 و 17 است نرخ بهره 2% و تورم 4% دارند عامووو . در کشور گل و بلبل که مدیرانش فاسد و بی لیاقتند و امارهایش همه دروغ . باید نسبت 3 تا 4 باشد . ایا افزایش هزینه خوراک پترو ها دروغ است ؟ ایا افزایش هزینه سوخت سیمانی ها شایعه است ؟ خود را به نفهمی نزنید . شتر را کشتند .سوخت
علی
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۸
کارشناس عزیز! نسبت سپرده به سودبانکی نیز در بسیاری از کشورهای دنیا بین 16تا 17است چرا سهامداران را با تحلیل اشتباه به زیان می نشانی؟ سود بانکی 20 درصد یعنی p/e برابر 5 هنوز بگو بورس حباب نداره!
مراد رستمی
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۰
باسلام علاوه بر نظر شما تصمیم نابخردان مدیر فرابورس نیز این را تسریع مکند
محمدرضا
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۷
یعنی باید همه مدارک این کارشناسو گل گرفت، آخه دکتر p/e بورس های دنیا با تورم ها یکی دو درصدی میشن 16 و 17 ، با نرخ سود های بانکی زیر 1 درصد... واقعا که...
سالار
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۰
واقعا برای این کارشناس متاسفم !!!!!!!!
جمال
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۴
ضمن تشکر از تحلیل خوب تان ( بجز پاراگراف آخر) و نظرات منطقی دوستان، اینکه بگوییم بورس حباب دارد یا نه مثل این است که بگوییم همه مردم این شهر خوب یا بد هستند. برخی از شرکت ها با مشخصات بنیادی بسیار ترسناک در قیمت های بسیار بیشتر از ارزش ذاتی خود قرار دارند که در مجموع دو سه گروه را شامل می شود. بقیه بنظر متعادل می آیند.
محمد313
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۳
بورس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اینجا محل ابراز سلیقه مدیران سازمان هست
کی بخوان به حقوقی بگن عرضه کنه کی بگن خرید کنه
بورس یعنی جائی که عرضه و تقاضا آزاد هست و هیچ اجباری نیست و کسی هم که میاد داخل این سیستم آزاد ریسک پذیر هست
فروهر
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۵
رشد قيمت شركتهاي ورشكسته كه اكثرا با كمتر از 40 ظرفيت درصد كار ميكنن يعني چي ؟ متاسفانه بورس به مركز بولشوئي براي رانتخوران تبديل شده كه بولهاي باداورده را تبديل به ......!!!
مجتبی
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۹
از قبل دکتر کنی نسبت به کاهش شاخص به محض رسیدن به 89 هزار واحد هشدار داده بود!
***
شاید تا 80 هزار تا بیایم پایین اما بعدش می ریم تا 144 هزار تا!!
پارسا
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۲
شرایط امروز بازار نتیجه تصمیمات غلط دولت ت... است که یه . هم حزبی رو رئیس سازمان خصوصی سازی می کنند.
ع ر س
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۶
این چه بلایی که دولت ومجلس سر مملکت وبورس ومردم بیچاره میآورد اگر مجلسیان به عدالت معتقدبودند طرح مالیات برخانه های خالی راتصویب میکردند نه بامطرح کردن گران کردن سوخت پتروشیمی ها موجب سقوط بورس بیچاره شدن سهامداران جز میشدند
شمه
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۶
تمام بدبختی ما از این نرخ ارز که حالا شده مرجع همجیز وبعد هم90 درصد فوب خلیج فارس هم به ان اضافه شده هم نرخ دلار را بالا می برند هم می گویند سوخت باید 90درصد فوب باشدتاکی این سیستم مرغ شتر مرغ و این دور باطلل را می خواهید ادامه دهید ایا کسانی که این اقتصاد کلنگی را بر کشور تحمیل کردن نبایدمحاکمه شوند ایا جاسوس فقط کف خیابانها است نرخ سرمایه گذاری را با این فرمول بالا بردن که اشتغالی صورت نگیرد وبعد هم بهران احتماعی باباخواب هستید بیدارشوید
یاحق
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۱
بسمه تعالی
بورس به نوعی ریسکش را از دست داده بود که البته خود مدیران و کارگزاریها و برخی از حقوقیهای پشت سهم ها صدرصد در این امر دخیل بودند و هستند. به نظر بنده این سقوط شاخص اگه امروز صورت نمیگرفت فردا اوضاع بدتر از این می‌شد.
خانى
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۴
بايد دولت و مجلس زودتر تكليف قيمت خوراك را مشخص كنن ولى بهتره قيمتها به صورت پله اى اعمال كنن تا شوك وارد نشود بايد منافع سهامداران را در نظر بگيرند
مهدي
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۶
لطفا به يك سوال ساده جواب دهيد:
چه اتفاقي در سود آوري شركتها افتاده كه قيمت سهام شركتها چندين برابر شده؟؟؟
سودآوريشان چقدر افزايش يافته؟
علی
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۸
یه چند روز دیگه وقتی شركت سرمايه گذاري دارويي تأمين بیاد این جبران عقب موندگی شاخص را جبران میکنه و دوباره به قله 89000 وارد میشه پس میبینید که چه استادانه و مهندسی شاخص را پایین کشیدند
علی
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴
خود مسئولین و برخی مدیران ...باعث نابودی و بدبختی خیلی از تازه وارد و سهامداران میشوند که اجازه دادن سهام زیان ده رو ببرن بالا و مردم به سمت این سهام حبابی رفت. بعدش که شفاف سازی کردن خبری تو این سهام نیست. البته خودشون هم ذینفع هستن که نتیجشو حتما میبینند.
علی
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴
مبارک باشد بر دولت تدبیر و امید
ن
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴
امروز بالاي ١٥٠٠ واحد افت كرد
همه نابودي بورس به مديريت غلط ربط داره
خانى
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۷
سهامدارهاى عزيز صبور باشيد اين خبرها مقطعى دوباره بورس درست ميشه من روزهاى بدتر از اينم ديدم ولى با صبر ومطالعه درست ادامه دادم من هر چى دارم از سود سهام دارم خونه ماشين زندگى راحت و خدارو شكر ميكنم كه صبورم وهيجانى خريدو فروش نميكنم اصلا نگران نباشيد بازار خوب ميشه هجوم فروش بازارو خراب ميكنه ولى با اگاهى خريد كنيد
یاس
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۹
این کارشناس دومی را از کجا پیدا کردید ؟!!!
arash
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۶
چرا انقدر شلوغش میکنید اینهمه سود کردید حالا هم بازار منفی شده بورس یعنی همین من 5 ساله تریدر هستم اساس بورس همین هست بالا پایین دارد حتی همیشه نباید روند سعودی باشد حتی ممکن هست چند هفته منفی باشد اما همیشه مقداریاز سرمایه خود را در بورس سرمایه گذاری کنید تا در هنگام افت نا امید نشوید.
حسینی
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۷
دوستان عزیزی که نسبت P/E را آلت تشخیص حباب میدانند باید توجه کنند که نسبت P/E شامل چشم انداز آتی سهم و ریسک سهام نیز باشد.به عنوان مثال در شرکهایی که سود تقسیمی بالا دارند ولی آینده ی مناسبی ندارند P/E مقداری پایین و در شرکت هایی که آینده ی مناسب و سود تقسیمی اندک P/E بالایی دارند.دلیل بالا بودن میانگین P/E بازار هم آینده ی نسبتا مناسب اقتصاد و شرکتها در صورت لغو تحریم ها می باشد.
ghazandeh
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۱
یک نفر مثل ما که کارشناسی ارشد مدیریت مالی دارد باید بنشیند توی خونه و تحلیلهای مفیدش که ماهیانه درآمد میلیونی به بار می آورد برای خودش باشد و دریغ از سرمایه ای که با آن سود کسب نمود و یکی مثل کارشناسان بالا که که ه ه ه که نمی دونم چه بگم شاید بهشون گفتند که این رو بگو
یاحق
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۱
بسمه تعالی
مگه قرار نشد دستمزد و حقوق بالاتر از نرخ تورم باشد مگه شد بقیه هم میره پیش اون یکیها.
مهران
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۵

این ریزش دستوری و با فشار حقوقیه ... بعیدمیدونم با اینهمه تجربه بورسی اینرو ندونید!!!! 10 میلیون وام مسکن رو بردن بالا اینم شد دلیل؟ ژنو هم خیلی وقته توافق شده همه میدونن غیر از شما
محسن
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۱
اینا همش بازیه
ما از این بازیها تو بورس زیاد دیدیم .
بهمن ماه بورس میترکونه
ماني
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۷
گل گفتي بهمن ماه حباب بورس مي تركه وبسرعتي كه رفت بالا بر ميگرده . واي به حال ما سهامدارا!!
قریشوندی
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۱
ما به امید دولت تدبیر وامید تمام سرمایه واردبورس کردیم این نتیجش ه نظرم بایدمدیریت سرمایه تقییر کنه چون طی چند مدیریت خسته شدن و انژری آنها تحلیل شده
علی
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۴
اون چیزی که من دیدم امروز درست شاخص کلی افتاد و خرید حقوقی در اکثر نمادها چشم نواز بود..مذاکراتم مثبته..وام مسکن اینها خنده داره..در ضمن ربطی به تدبیر امید عوض کردن مدیران بازار سرمایه اینها نداره..
**
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۵
ببين آقا جون اين تحليلارو بزاريد در كوزه آبشو بخوريد. بورس همينه ديگه آقا جون يه دوره اي شاخص بالا مي ره يه دوره هم همينطوري پايين مي ياد ديگه. اصلاً نه به p/e ربطي داره نه به چشم انداز ربطي داره نه به هيچ چيز ديگه اگه كسي واقعاً فرمولشو فيمي به ما هم بگه بفهميم چون من فكر مي كنم كه هيچ منطقي توش نيست. آره آقا جون
m
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۱
بنده با این بی سوادیم دریافتم که بازار بورس همیشه متاثر از بازار سیاست داخلی خودمان است. یعنی اگه آدم اخبار شبانگاهی را درست گوش بده می تونه حدس بزنه که فردا بورس پایین میاد یا بالامیره. دلیلش هم بی ثباتی اقتصادی در کشور است.چون تمام تصمیمات وقوانین ما حکم مسکن را دارد .