بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۰
کد خبر : ۱۱۴۸۹۸
سیستم جامع اطلاع رسانی ناشران، "کدال" از جمله مهمترین سامانه هایی است که وظیفه انتشار اطلاعات شرکت ها را به عهده داشته و به جرأت می توان گفت یکی از اصلی ترین ابزارها برای فعالان بازار سرمایه جهت اطلاع از گزارش های شرکت های بورسی می باشد.

براساس گزارش بورس نیوز، نیم نگاهی به پروسه انتشار اطلاعات از زمانی که گزارش ها از سوی شرکت تهیه و تا زمانی که روی سایت کدال قرار گیرد می تواند ایده های بهتری برای بهبود فعالیت این سامانه ارایه دهد که البته در این میان نقش مدیران و ناظران بازار سرمایه حائز اهمیت می گردد.

در حال حاضر روند ارایه گزارش ها به این ترتیب پیش می رود که بعد از تهیه صورت های مالی توسط شرکت های بورسی و تأیید نهایی توسط حسابدار یا حسابرس و مدیر عامل شرکت، اطلاعات مذکور به سازمان بورس ارسال می گردد. در این مرحله ناظر بازار به همراه تیمی متشکل از کارشناسان اقدام به بررسی صحت و سقم اطلاعات دریافتی از شرکت ها می کند تا چنانچه نکته مبهم و یا مورد قابل ملاحظه ای در آن وجود دارد طی مکاتباتی با شرکت، اقدام به رفع و شفاف سازی پیرامون آنها نماید.

در مرحله آخر نیز پس از تأیید قطعی سازمان بورس اطلاعات روی سامانه کدال قرار گرفته و کلیه سهامداران و اهالی تالار شیشه ای اعم از تحلیلگران و مدیران می توانند آن را مشاهده نمایند.

همانطور که از نمودار فوق نیز پیداست ناظر بازار به عنوان یک نهاد نظارتی در رسیدن اطلاعات به سهامداران وقفه زمانی ایجاد می کند تا بتواند بررسی های لازم را انجام دهد این در حالی است که طی این زمان سهامداران و اهالی بازار تنها با نماد متوقف شده شرکت رو به رو هستند و هیچ گونه اطلاعاتی از گزارش های ارسالی به سازمان و مکاتبات میان آن و شرکت ندارند که به نظر می رسد نقص فرآیند اطلاع رسانی عنوان شده در واقع در همین قسمت نهفته باشد. چراکه به طور کلی مجموعه هدف اطلاع رسانی های صورت گرفته، سهامداران شرکت ها هستند، سهامدارانی که حق دارند از وضعیت شرکت در هر حالتی با خبر باشند.

اما در پروسه ای که اکنون برای ارایه گزارش ها طی می شود سهامداران بعد از تأیید ناظر بازار شاهد اطلاعات نهایی هستند که توسط سازمان بورس بررسی شده و بعضاً خیلی هم طولانی است و رفت و برگشت اطلاعات اصلاً برای سهامدار مفهوم نیست و نماد هم متوقف باقی می ماند.

ایراد اصلی وارد به فرآیند کنونی چیست؟

در چنین فرآیندی اولین نکته ای که مطرح می شود این است که آیا برای تحلیل صورت های مالی کلیه شرکت های بورسی که هر کدام در صنعت خاص خود فعالیت می کنند سازمان بورس به تعداد کافی کارشناس تخصصی دارد یا خیر؟ و آیا این کارشناسان خبره تر از مدیران و کارشناسانی هستند که سالهاست در یک شرکت فعالیت می کنند و به زیر و بم اطلاعات فنی و مالی دسترسی دارند و آیا آنها توان ندارند که کارشناس بورس را از مسیر اصلی منصرف کنند امری که در خیلی از اطلاعیه ها رخ داده است و انحراف زیادی از اطلاعیه اول در پایان سال مالی شاهد بودیم.

چراکه به نظر می رسد در ظرفیت و توان هیچ سازمانی از جمله سازمان بورس نمی گنجد که مجموعه ای از کارشناسان کلیه صنایع را دور هم جمع کند تا در کنار دیگر وظایف سازمان به بررسی اطلاعات مالی شرکت ها بپردازند. بنابراین همین امر موجب می شود تا دقت بررسی ها و شفافیت موجود در گزارش های ارسالی شرکت ها خدشه دار گردد.

از سوی دیگر وقتی سهامداران در جریان گزارش های اولیه شرکت ها قرار نمی گیرند مدیران عامل آنها نسبت به دقت گزارش دهی خود بی تفاوت تر می گردند چراکه فکر به این امر که چنانچه در گزارش نقصی هم وجود داشته باشد سازمان بورس دوباره آن را به شرکت ارجاع می دهد موجب می شود تا مدیر یک شرکت بورسی، هیچ گاه توان صد در صدی خود را برای دقت در گزارش دهی نگذارد و به عبارت بهتر امضای مدیر عامل در زیر صورت های مالی ارزش کمتری پیدا می کند و در بسیاری از موارد عدم ارسال اطلاعات صحیح را به گردن کارشناسان بورس می اندازد حال آنکه در بسیاری موارد این ادعا صحیح نیست از سوی دیگر کارشناسان سازمان بورس هم که معصوم نیستند و ظن و گمان بازار سرمایه به برخی عملکردهای آنها در نمادهای مختلف برطرف می شود.

برای حل شدن این ضعف چه باید کرد؟

با نیم نگاهی به فرآیند گزارش دهی اطلاعات شرکت های بورسی می توان دریافت که راه حل رفع این ضعف به ایجاد تغییراتی در پروسه مذکور برمی گردد به این صورت که



در سیکل جدید گردش اطلاعات، گزارش تنظیم شده توسط شرکت در ابتدا با قرار گرفتن بر روی سامانه کدال همزمان به اطلاع همگان از جمله ناظران سازمان بورس و سهامداران می رسد و رانت در اطلاعات به صورت نیز همزمان از بین می رود.

چنین شیوه ای در گزارش دهی موجب می شود تا در وهله اول کلیه اهالی بازار سرمایه از جمله کارشناسان بازار سرمایه و تحلیلگران همزمان با بررسی سازمان بورس اقدام به استخراج نکات مهم از صورت های مالی ارایه شده نمایند و حتی این موارد را در مقالات یا تحلیل های خود منتشر کنند بنابراین بررسی اطلاعات مذکور بسیار دقیق تر از قبل خواهد شد.

مضاف برآنکه مدیران شرکت ها نیز موظف خواهند شد تا در همان ابتدای امر شفافیت؛ اطلاعات خود را رعایت کنند، چراکه در غیر این صورت نه تنها با تذکر و توبیخ سازمان بورس مواجه هستند بلکه سهامداران و فعالان بازار سرمایه نیز عملکرد شرکت در گزارش دهی را رصد خواهند کرد. به عبارت بهتر به این طریق امضای مدیران عامل زیر صورت های مالی اهمیتی بیش از پیش خواهد یافت و اگر مدیری خوب عمل نکند در جمع بندی با اعتراض سهامدارن مواجه خواهد شد و دیگر نمی تواند بر صندلی مدیریت تکیه کند.

با این اوصاف چنانچه گزارش مذکور با ابهاماتی مواجه بود سازمان بورس آن را تأیید نخواهد و بار دیگر به شرکت جهت اصلاح ارجاع خواهد داد اما این بار با این تفاوت که کلیه سهامداران در جریان این مکاتبات هستند و چه بسا در صورت تکرار قصور مدیران شرکت در امر گزارش دهی سهامداران درخواست برکناری و عزل مدیر را بنمایند و جلوی تضییع حقوق خود را بگیرند و دیگر مدیر شرکت هم نتواند مظلوم نمایی کند که اطلاعات را به سازمان بورس ارسال کرده اما کارشناس یا مدیر سازمان باعث عدم درج اطلاعات شده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
saeed
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۷
سلام وعرض ادب بورس نیوز عزیز واقعا به نکته ای که اشاره کردید خواسته ی خیلی ازفعالان بورس بوده خواهش داریم درصورت امکان تاحصول نتیجه پیگیری های لازم راانجام دهیداز تیز هوشی کارشناسان ودستندرکاران کمال تشکر را دارم.
فاتح
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۲
ایدهء خوبی است که رانتخواران مانع ازان خواهند شد
sfs
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۵
تو دنیا هم روال همینه. نظارت پس از افشا. ولی تو این نظارت پیش ار افشا هست. جالب اینجاست که نظارت پیش از افشا تا بحال بجز رانت و فساد چیزی ببار نیاورده. چند سال چیش بود که چند نفر از کارکنان..... همیشه خرد جمعی بهتر کار میکنه. سهامداران خیلی بهتر و دقیقتر از یک کارشناس حقوق بگیر اشکالات یک گزارش رو در می آرن. نمونش تو گزارشهای دارو سازی اکسیر امسال و سالهای قبل که کارشناس بورس بدون کوچکترین بررسی منتشر کرده بود و سهامداران اشکالهای بسیار زیاد و عجیبی (برای مثال فروش مقداری و ریالی منفی)، ... کشفن کردند
ashi
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۰
يقياٌٌ قبلاٌ اين مورد هم بنظر كارشناسان رسيده است حتماٌ علتي بوده كه آنرا اجرايي نكرده اند لفاٌ آن علت يا علل را بفرماييد.
حمید
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۸
بورس نیوز عزیز به اشکال خوبی اشاره کردی اما من چند انتقاد نسبت به راه حل ارائه شده مشا دارم:
1) بر اساس استانداردهای حسابرسی حسابرس و بازرس قانونی ماهها و بعضا تمام سال در داخل شرکت و در کنار تیم مالی شرکت به بررسی اطلاعات مالی می پردازد و دسترسی نا محدود به مدارک مالی دارد، اما در گزارش خود به هیچ عنوان بحث تایید اطلاعات را مطرح نمی کند و صرفا یک اطمینان نسبی و معقول و ذکر اشکالات ارائه می کند پس چظور باید از سازمان بورس توقع داشت با چند کارشناس که شاید خیلی هم در صنعت خاصی تخصص ندارند و تنها چند ساعت و نهایتا چند روز فرصت برای بررسی اطلاعات دارند توفع داشت اطلاعات 500 شرکت را که در مقاطع خاصی به سازمان بورس سرازیر می شود، تایید یا رد کنند.
2) به نظر شما در چند درصد شرکتها سهامداران خرد می توانند در مورد انتخاب اکثریت اعضای هیئت مدیره و مدیران شرکت تصمیم گیر باشند که اگر مدیری قصور کرد (در هر زمینه) سهامداران خرد توانایی جا به جایی او را داشته باشند.
3) ضمن آنکه تجربه شخصی من نشان داده رانت اصلی اطلاعات قبل از انتقال اطلاعات به سازمان بورس و زمانی که اطلاعات هنوز در شرکت می باشد می باشد رخ می دهد که روند افزایش یا کاهش قیمت سهام شرکتها قبل از تاریخ ارائه اطلاعات به سازمان (که اتفاقا در کدال هم منعکس می شود) نشان میدهد ابتدا اطلاعات تاثیر خود را بر روی قیمت سهم در یک یا چند روز معاملاتی می گذارد و سپس اطلاعات به سازمان بورس ارسال و نماد متوقف می گردد.
به نظر من مشکل اصلی قوانین انضباطی و نحوه برخورد با مدیران متخلف است که تا اصلاح نشود اتفاقی در مورد شفافیت بازار رخ نخواهد داد.
امیدوارم با انتشار نظرات بنده انتقاد پذیری رسانه ای خود را نمایش دهید.
عبد
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۰
گامی است به سمت شفافیت بیشتر اگر بعضی ها اجازه این کار را بدهند !ممنون به نکته خوبی اشاره کردید.
سعید
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۲
سرعت دسترسی سهامداران به اطلاعات و مقید بودن شرکتها به شفاف سازی و دقت در تهیه و ارسال اطلاعات به سامانه کدال از اهم نیازها و ملزومات بازار سرمایه است ولی سوال اینجاست که گزارشهای نهایی نشده ممکن است موجب تاثیر در تصمیم گیری بعضا اشتباه سهامداران گردد چراکه جمعی از سهامداران اطلاعات کافی در تحلیل گزارشها و کشف اشتباه احتمالی ندارند
علی
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۵
واقعا ایده جالبیه. اما کارشناسی همچنان امری ضروری است. البته اگر توسط "کارشناس" انجام گیرد!
سید رضا
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۷
سلام.خدا خیرتان دهد.به امید خدا پیگری کنیدتاشاید مانع از............. شوید.
محمد
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۷
باسلام بسیار ایده خوب است ولی اول باید فکر این بکنید اطلاعات درکدال بروز باشد نه اول رانتخوارهای خدانشناس استفاده بعد نوبت مردم فلکزده شود ما که از انها نمیگذریم خدا هم از انها نگذرد
سعید
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۱
در سیکل جدید ممکنه یک خطر جدی داشته باشه !
اگر شرکت با این حساب بخواهد سهم رو جمع کنه اول میاد یک گزارش افتضاح میده سهم رو همه میفروشن خودشونیها جمع میکنند و بعد ناظر بازار میگه گزارش خلاف بوده ولی به چه دردی میخوره ؟ طرف کارشو کرده.
احمد
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۱
بورس نیوز مچکریم!
محمود شکرانه
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
با تشکر از تهیه کننده این پیشنهاد،ایده خوبی است اگر چه به قول فیلمنامه نویسان "جای کار دارد" اما بهتر از روش جاری است.
عزت الله
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۴
ایده بسیار خوبی است اما چون نان رانت خواران را تبدیل به آجر می کند و مانع از کسب هنگفت پولهای بادآورده می شود آنرا پیاده و اجرا نخواهد کرد.
HODA
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۴
کاملا با خطر جدی گفته شده در بالا موافقم
علی
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۷
دیروز برای وبیمه سه مدل خبر اومد آخر نفهمیدیم کدوم درسته
shahab
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۷
خدا نگذرد از کسانی که با اتخاذ سیاستهای غلط اوضاع بورس را به اینجا رسانده اند که کسی جرات خرید ندارد و خیلی ها با ضرر در صف های فروش ایستاده اند.
عزت الله
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴
ضمن تشکر از این پیشنهاد خوب، گام بعدی مقررات سختگیرانه در مورد مدیران متخلف برخی شرکتهاست. یک مورد اساسی دیگر هم نحوه عرضه اولیه و تخلف برخی کارگزاران در ارایه آنها به ملت مظلوم می باشد. لطفا یک فکری هم راجب آنها کنید.
مرتضی
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۷
تراک بعد از ۴ سال اوردند تو بازار پایه توافقی الان یک هفته هست که خریدار فروشنده رو ۱۰۰ تومان مچ هستند اما ناظر تایید نمیکنه واقعا ...!
شکرستان
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۶
به قول خودتون این فقط پیشنهاده.به نظرتون کی این رو عملی میکنه؟؟؟؟
رضا
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۵
حرف درست و کاملا منصفانه ای زدید، اطلاعات شرکت ها باید به صورت همزمان در اختیار همه قرار بگیرد،
xfgdfh
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۲
خوب خدا رو شکر مثل اینکه تغییر جدیدی تو .... داده شد و مازیار حقیقی (کارگزاری آبان) به جای .. اومد. خیلی روشنفکره. تغییر بعدی هم که معلومه اگه خدا بخواد
مهران
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۷
بورس نيوز عزيز لطفا گزارشي هم از درخواستهاي خريد و فروش مخفي كه توسط كارگزارها شبت ميشود و قابل مشاهده براي معامله گران برخط نيست تهيه كنيد.
آيا اين درست است كه آنها درخواستهاشون را بتوانند كاري كنند كه كسي نتونه ببينه ولي انجام پذير باشه؟؟؟؟ اگه جواب مثبت است پس بايد اين امكان براي همه باشه.
منبع آگاه
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۳
ای کاش به جای اینکه مردم پولشون رو بریزن تو جیب سایتهای به درد نخوری مثل " ... بورس " و با شایعات خرید و فروش کنند و فقط ضرر بدن و شانسی کمی سود کنند، به جاش یه کلاس حسابداری یا تحلیل بنیادی برن که یه چیزی هم یاد بگیرن و به نفع اقتصاد ملی باشه ....

بورس نیوز عزیز لطفا نسبت به تبلیغاتی که در سایتت میگذاری احساس تعهد و مسولیت بیشتری داشته باش ، شما نقش مهمی در بازار سرمایه این مملکت بازی میکنید ...
سهامدار
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۶
همچنان منتظر پیگیری بورس نیوز در خصوص بزرگترین شگفتی سال(انتقال بمیلا به بازار توافقی)هستیم.

محسن ظريف سازي
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۲
با درود فراوان بر شما
بنده بعوان كارشناس مالي در يكي از شركتهاي زير مجموعه از يكي از شركتهاي بورسي شديدا با اين نظريه شما موافقم و چون خودم تهيه كننده صورتهاي مالي شركت مي باشم تاحدودي از موضوع رانت اطلاعاتي آگاه هستم و ميدانم كه برخي با همين اطلاعات به سودهاي كلاني رسيده اند لطفا اين مسئله را در سطح وسيع پيگيري نمائيد تا حق سهامداران جزء كه بسياري جزو طبقات آسيب پذير جامعه هستند پايمال نشود .
آیدین
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰
سازمان یه نظرخواهی هم تو این زمینه انجام داده. 11 آذر منتشر کرده. بهتره دوستان هر پیشنهادی دارند بفرستن سازمان شاید راهگشا بود
ا
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۷
رانت ورانت خواری پدیده شومی است که در همه جا هست. راه مبارزه باآن بسیج وعزم ملی میخواهددرصورتیکه ...ن خود ... آن نباشند که متاسفانه این امکان ندارد.بهرحال ازتیزبینی شما بایدجداتقدیرکرد.
بنده خدا
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۱
عالی
علی
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۲
حالا اگر شرکتی حساب سازی کرد و در دسترس عموم قرار داد تکلیف چه میشود . یادمان نرود ما چه رتبه ای را در دنیا از نظر فساد مالی داریم . نظارت میشود این هستیم نشود چه میشویم
ناشناس
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۳
خدا خيرت بده، اين هم نظر بود دادي؟!!!
آقايان همينجوري هم از اينكه بعضي جاها تو ....، ناراضي اند و هر از گاهي يه تعداد نماد رو ميبندن يا از اين بازار به اون بازار منتقل ميكنند.
جواد
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۳
مىران محترم بورس براى شروع ىک حسابرسى وىژه هم ازقچار بشه نرخ محصولاتش نسبت به پارسال دو برابر شده ولى قىمت سهمش از۸۵۰ شده ۶۵۰ و۱۰۰۰۰ تن شکر هم از سال ۹۱ به صورتهاى مالى ۹۲ منتقل شده به خدا سرماىمون رفت ماهم دلمون به نظارت بورس خوش بود والا کى سرماىش به شرکتى مىده که هنرشون فقط زىانه اونم زمانى که نرخ محصولاتشون دو برابر شده با تشکر ازبورس نىوز
خان زاده
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۵
جمعا نظر خوبی و بسیار باعث اصلاح میشه، اما نظر دوستمونو میپذیرم که برای گزارش خلاف واقع هر شرکت که موجب از دست رفتن حقوق بسیاری از سهامداران بشه، چه باید کرد؟؟ تنها توبیخ وتذکر سازمان برای احیاء حقوق سهامداران کافی نیست. لطفا کارشناسان مسئول راهکاری عملی جهت جلوگیری از استفاده نا صحیح خدایی ناکرده بعضی مدیران! در این مرحله بیاندیشند. ممنون از زحمات شما مسئولین.
آشنا
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۸
کاملا بجا و درست . عکس این موضوع یعنی حمایت از دروغ و توجیه و رانت . شاید بگویند سهامداران خرد ... ولی جواب این است که آنها هم باید یاد بگیرند مشورت تخصصی بگیرند یا در زمینه تخصصی خودشان مشغول شوند.
مرتضی
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۹
هیچ فکر کردین اگه کارگزارها هم مثل کارشناسان هر صنعت تخصصی بشن چقدر خوب میشه یعنی هر کارگزار نتونه روی تمام سهمها مانور بده بلکه تخصصیش کنن . مثلا کارگزار بخش مسکن فقط به خرید و فروش صنایع ساختمانی مشغول بشه و ....
سهامدار
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۲
ان شاءاله رابطه مان که با غرب خوب شد، می توانیم از آنها الگو برداری کنیم. کار سخت و عجیبی نیست. اگر نهاد ناظر و در راس آن شورای بورس اعتقاد به شفاف سازی دارد، باید این پروسه اطلاع رسانی را طبق مدل پیشنهادی بورس نیوز (از شرکت به کدال و نهاد ناظر، هم زمان) اصلاح کند. در این صورت مسؤولیت اصلی متوجه مدیران شرکتها و حسابرسان آنها خواهد بود. در خصوص برخورد با مدیران و حسابرسان متخلف نیز باید قوانین سختگیرانه تری تصویب و اجرا شود. ببینیم دنیا با این مسئله چه گونه برخورد می کند. چرخ را دیگران و پیش از ما ساخته اند.
شهروند
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۱
اگر درهرجا روشی ابداع شود که جلوی رانت خواری ازدست افراد سود جو بگیرد کمک بزرگی در حق سایر سهامداران صورت مگیرد
علی
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۷
باسلام و تشکر. ظاهرا بهترین راهکار برای مقابله با رانت میباشد . خواهشمند است . پیگیریهای لازم از طریق نهادهای موثر انجام پذیرد . با سپاس مجدد
هژار
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۱
باسلام ایده بسیار کار گشایی است ودر جواب آن دوستی که گفت اگر مدیری گذارش نادرست بده وبخواد سهام رو از بازار جمع کنه میشه این راه کار رو پیشنهاد داد که پس از طی مراحل پیشنهادی شما وتایید سازمان سهم باز گشایی شود وتا این مراحل طی نشه سهم باز گشایی نشه
s
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۵
با سلام
از تلاش شما متشکرم بخاطرم هست در سال گذشته بود که شرکت کالسیمین گزارش خود را ارائه نمودند که با تایید همین کارشناسان محترم بروی کدال قرار گرفت که درآن شرکت نرخ تسعیر ارز خود در حدود 1100 تومان عنوان نمود در صورتی که نرخ ارز مرجع در آن زمان 1226 تومان بود بعد از اینکه سهامدارن متوجه چنین اشتباهی از طرف شرکت و سازمان شدند شرکت با ارسال نامه ای قضیه را جمع و جور کرد. لطفا یک گزارش در مورد سهم هایی که صف فروش و صف خرید می شوند به قیمت خرید و فروش توجه بفرمائید می بینیم که بالاتر از درصد نوسان روزانه می باشد این کار نشانه چیست ؟آیا نوعی دست کاری در قیمت سهم نیست؟
علی اصغرزاده دیزجی
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۶
باعرض سلام و احترام و تشکر فراوان از زحمات شما امیدوارم با نظارت و کنترل کامل وباکمک کارشناسان بازار سرمایه و نمایندکان سهامداران حقیقی و حقوقی این روش اجرایی شود موفق باسید
فارنهایت
پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۷
بی عدالتی زیاده خداییش.
رضاقلی
پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۹
پس از مردن ، چه خواهم شد ف نمیدانم
ملی ، بسیار مشتاقم که از خاک گلویم ، سوتکی سازند
سوتکی باشم بدست کودکی گستاخ و بازیگوش
که تاوان سکوت مرگبارم را بستاند.....
سهیل
پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۹
راهکار بدی نیست اما ایرادهای خاص خودش را دارد چرا که اطلاعات غلط و زمان رسیدگی و تایید توسط ناظر بورس خود یک بازه زمانی به وجود می آورد که بانی ایجاد شایعات خواهد شد ...
پیشنهاد :
با توجه به تعداد محدود شرکتها.. همزمان با پروسه گزارشها .. برای هر شرکت یک نماینده مقیم از سازمان در امور مربوط به نظارت و کنترل موارد شفاف سازی در مدیریت شرکتها حضور داشته و اطلاعات حسابرسی و شفاف سازی و سایر امور با تایید نماینده سازمان بورس به روی کدال درج شود...
ghazandeh
پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲
این طرح جلوی رانت ها را می گیرد . پس عملی شدن نیست .
رسول
پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۷
روش بسیارمنطقی وقابل قبولی است وازهمه مهمتراینکه جلوی رانت اطلاعاتی شرکتها توسط عده معدودی در سازمان گرفته میشود.لطفا تاحصول نتیجه پیگیری وازنتایج پیگیری ها درسایت بورس نیوزمنتشر نمایید
سینا
پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۹
باسلام رفتن احیا به بازار توافقی با کدام ریسک طرح صنعتی نیمه تمام قابل توجیه است یا تکادو!؟ برخی از این تصمیمات از پیش توافق شده بود و دلیلش را باید در ماهیت ساختاری این شرکتها و نفوذش در سازمان بورش جست!احیا سهمی است که قیمت ده برابر قیمت فعلی نیز برایش دور از ذهن نیست و بنابراین ریسکی وجود نداشت غیر از ... در عرصه بورس!
Jafar
پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۸
با تشكر
طاهرخان
پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۸
پیشنهاد خوبیه ! ولی اونوقت از ما بهترون چطوری پولاشونو زیاد تر کنن؟
رحمان کرمی
پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۱
با سلام :
متن تهیه و تدوین شده را به دقت مطالعه کرده خواستم از تنظیم کننده ان کمال تقدیر و تشکر و قدر دانی کنم که انصافا حرف دل سهامداران با قلم بیان کرده اگر این سیستم بر سامانه کدال نصب کنید خدمات بزرگی به سهامداران و کشور و نظام بورسی میکنید به نظر بنده به طراح و مهندس این پروزباید به خاطر نوآوری وخلافیت مورد تشویق مالی و معنوی قرار گیرد زیرا این گونه افراد سرمایه این مرزبوم هستند




اجرکم عند الله
a
پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۶
مطلب زیر نامه ای است که برای اعتراض به تصمیم مدیران سازمان نوشته شده است.




بسمه تعالی
25/10/92
ریاست محترم اداره نظارت بر بازارهای سازمان بورس جناب آقای خواجه نصیری
با سلام
انتقال 14 شرکت از بازار پایه به بازار پایه توافقی از ابتدای اسفند ماه موجب آسیب سهامداران این شرکتها شده است. بنظر میرسد این تصمیم غیر کارشناسی و فاقد آسیب شناسی جدی بوده است. حداقل به دلیل اطلاع رسانی نادرست باعث ضرر سهامداران شرکتها شده است.
یکی از این شرکتها، شرکت بازرگانی بهشت پارس میباشد. ما سهامداران شرکت، خواستار تجدید نظر در این تصمیم هستیم.
دلایل اتخاذ چنین تصمیمی جلوگیری از سفته بازی، عدم پیشرفت پروژه ها، رشد بیش از اندازه قیمت سهام عنوان شده است. با بررسی دقیق، میتوان به این نتیجه رسید که دلایل عنوان شده در مورد بهشت پارس قابل استناد نیست.
اگر سازمان بیم سفته بازی در سهم را داشته است میتوانست کدهای مربوط را شناسایی و از معاملات آنها جلوگیری کند. یا اینکه معاملات کدهای مشخص را باطل نماید.
پایانه بهشت پارس بیش از 90% پیشرفت پروژه داشته است بگونه ای که فاز اول پایانه در فروردین 93 افتتاح خواهد شد و شرکت توانایی سودسازی برای سال 93 را دارد. همچنین میدان میوه و تره بار شرکت در بهمن ماه امسال همزمان با دهه مبارک فجر افتتاح خواهد شد.
اگر برای مسئولان سازمان، پیشرفت پروژه مورد سوال بود میتوانست از طریق شرکت، اطلاعات مورد نیاز را کسب کند. کاری که در مورد شرکتهای پتروشیمی اتفاق افتاد. بعضی از این شرکتها فقط 3% پیشرفت پروژه داشته اند که با شرکت بهشت پارس قابل قیاس نیست.
این شرکت در مهرماه 90 از طریق پذیره نویسی با قیمت 140 تومان به سهامداران عرضه شده است. قیمت سهم در 21/10/92 ( پس از 2 سال) 355 تومان بوده است. یعنی کسانیکه بیش از 2 سال با سهم مانده اند شاهد رشد 150% سهمشان هستند. این درحالیست که بسیاری از سهامداران با قیمتهای بیش از 200 تومان خریدار سهم بوده اند. بنابراین قیمت سهم دچار نوسان غیر عادی نبوده است. طبق تحلیل کارگزاری اردیبهشت، ارزش ذاتی سهم حداقل 400 تومان می باشد. یعنی قیمت سهم در بازاری که بسیاری از شرکتها بالاتر از ارزش جایگزینی معامله میشوند، جای رشد دارد.
همچنین طبق کارشناسی بازرسان دادگشتری، ارزش مجموعه بهشت پارس 250 میلیارد تومان برآورد شده است. ( هر سهم 600 تومان)
چنین تصمیماتی، بیشترین ضربه را به سهامدار جزء واردمیکند. کما اینکه بهشت پارس بعد از این موضوع بیش از 25% ریزش داشته است. تاوان چنین تصمیماتی را سهامدار بی اطلاع از مناسبات پشت پرده پرداخت میکند. مطمئنا اتخاذ چنین رویه هایی باعث عدم اعتماد بازار سرمایه به مسئولان خواهد شد. کما اینکه ریزش بازار و فرار سرمایه در این چند روز مشهود است.
اگر سازمان دنبال شفاف سازیست بهتر است به سهام زیانده توجه کند. در بازار به شوخی گفته میشود هر سهمی که زیان بیشتری داشته باشد طرفداران بیشتری دارد. البته این شوخی گزنده، واقعیت تلخ این روزهای بازار سرمایه است. بهتر است سازمان برای پیدا کردن کدهای سفته بازی سراغ چنین نمادهایی برود.
مگر میشود شرکتی در تاریخ 5/10 از طریق شفاف سازی و سایت رسمی بورس( کدال) اطلاعیه دهد که رشد قیمتی سهم توجیهی نداشته و اتفاق با اهمیتی در سود شرکت نیفتاده است. سپس 2 هفته بعد برای تعدیل بسته شود. چنین شفاف سازیهای، چه کمکی به شفافیت بازار سرمایه میکند؟
در دولت تدبیر و امید انتظار میرود تصمیماتی گرفته شود که با منطق و تدبیر همخوانی داشته باشد. اتخاذ روشهای سعی و خطا موجب بدبینی سرمایه گذاران به بازار سرمایه خواهد شد. سیاستهای چکشی ممکن است بطور موقت، خواسته هایتان را برآورده کند. اما در دراز مدت تاثیر منفی خواهد داشت.
جهان مهر
پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۵
کیه که عمل کنه؟!
جهان مهر
پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۶
کیه که عمل کنه؟!
علی
پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۴
هروقت عملی شد اونوقت یه دنیا ازتون متشکرییییییییم .
این حرف دل افرادی امثال ماست که اگه بورس 100% ک هیچ 10000% هم بازدهی داشته باشه بازم سهم ما ازین بازدهی چیزی نیس چون همه بازدهی اصولا به جیب افراد خاص میره !!!
بعضی شرکت ها که دیگه واقعا تابلو کار میکنن . هروقت صف های خرید و فروش سنگین میشه بعدش یه اطلاعیه ای از شرکت میاد رو کدال !!
واقعا این نونا خوردن نداره . .
یه ؟ تو ذهن من و خیلی از سهامدارای جزء هستش . اصلا ما چرا باید به یه شخص و درواقع چندین شخص در قالب ناظر سازمان اعتماد داشته باشیم ؟؟ مگه نعوذالله طرف پیغمبر زاده است که ... و آمار کدال رو به بعضی ها نده ؟؟!!!!
همه افراد باید همزمان از اطلاعات کدال استفاده کنند نه اینکه یه عده حسابی از رانت استفاده کنن و چیباشونو پرپول کنن بعدش مردم عادی واسه چندرغاز سود برن تو صف های خرید و فروووووووش !!!!
خواهشمندیم خواهشمندیم و هزار بار خواهشمندیم پیگیری کنین این کار انجام شه .
faraz
جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۰۲:۲۵
سرود 26 ام یه گزارش نسبتا خوب داد 24 ام صف خرید بود این یعنی چی
جواد
جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۹
نامه ای که خطاب به خواجه نصیری نوشته شده رو خواهشا به گوش مسئولین برسونید تورو خدا کاری کنید که متوجه اشتباهشون بشن اینجور پیش بره برا بازار سرمایه کشور خیلی بد میشه متاسفانه خیلی از این مسئولین منافع شخصی خودشون روبه منافع کشور ترجیح میدن
ایمان
جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۰
با توجه به غلبه شبه دولتی ها در بورس و اینکه نزدیک به 80 درصد بازار سرمایه در اختیار شبه دولتی ها و حقوقی های وابسته به آنان است، چندان امیدی نمی توان به شفاف سازی در بورس داشت. شبه دولتی ها مکانیزم های پیچیده ای دارند و سود اصلی در نوسانات بورس عاید آنها می شود لذا بطور جدی از شفاف سازی در بورس حمایت نمی کنند و سایر شرکت های بورسی نیز قضیه را جدی نمی گیرند . بعید می نماید که مدیران بورس توان بر خورد با شبه دولتی ها را داشته باشند . ممنون از سایت بورس بنیوز ه دلیل فعال شدن در این زمینه. امید که سایر رسانه ها نیز به رسالت و وظیفه خود در قبال مردم عمل کنند.
س
جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۳
مسئولین محترم خواهشا رسیدگی فرمایند که شرکت صدرا به چه دلیل ماهاست که نمادش بسته است سهامدار جزئ چه تقصیری دارد دیگه مردم باین حساب اعتماد خودشان را نسبت بورس و سرمایه گذاری از دست میدهند لطفا رسیدگی کنید وسهامدارای صدرا را از این بلاتکلیفی نجات دهید.
به به
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۳
همه حرف های بالا رو قبول دارم و تایید می کنم....ولی کاری از دست من بر نمی اد........... انشاله درست می شه ( البته در نظر بگیرید همه اطلاعات از درون خود شرکت به بیرون و قبل از کدال درز پیدا می کنه)... این فرهنگ ماست همون چیزی که همش بهش می بالیم.
علی
چهارشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۳
سلام بررسی سازمان باچند کارشناس 20 تا 30 سال که تازه از سرکلاس امده اند فایده نداره و خود انان یک پا رانت هستند ؟؟ قبل از اعلام تعدیل وبستن نماد خودشان تا خرخره میخرند ؟؟
بابا برید ببینید
امير
پنجشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۱
سلام ناظر بازار بيش از يك نفر باشد.
علی
جمعه ۰۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۷
فکر خوبیه پاداشهای چند ده میلیونی هیئت مدیره هم حلالتر میشه!