{mosimage}سرمایه گذاری بوعلی به جهت کاهش ریسک پرتفوی سرمایه گذاری خود استراتژی سرمایه گذاری در شرکتهای غیر بورسی را در دستور کار خود قرار داد بطوریکه با سرمایه گذاری در شرکتهای غیر بورسی همچون پارس آریان، سرمایه گذاری نیروگاهی و پتروشمیران، نفت نیک قشم، سرمایه گذاری ساختمان نوین، تصمیم به کسب سود ...

"> بوعلی سود سهامداران حقیقی را یک ماه دیگر پرداخت می کند

بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۶ - ۰۸:۴۸

{mosimage}سرمایه گذاری بوعلی به جهت کاهش ریسک پرتفوی سرمایه گذاری خود استراتژی سرمایه گذاری در شرکتهای غیر بورسی را در دستور کار خود قرار داد بطوریکه با سرمایه گذاری در شرکتهای غیر بورسی همچون پارس آریان، سرمایه گذاری نیروگاهی و پتروشمیران، نفت نیک قشم، سرمایه گذاری ساختمان نوین، تصمیم به کسب سود ...

کد خبر : ۱۱۵۰۳

بوعلی سود سهامداران حقیقی را یک ماه دیگر پرداخت می کند

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری بوعلی صبح روز سه شنبه (18/10/86) راس ساعت 9 صبح در محل سالن تلاش مجموعه وزارت کار با حضور سهامداران و هیات مدیره شرکت برگزار شد.

بنا بر گزارش خبرنگار بورس نیوز این مجمع در حالی برگزار شد که هیات رییسه این جلسه را آقایان موسوی ریاست مجمع، سلطانی و خداکرمی ناظران جلسه، چراغی منشی جلسه و دکتر خدامرادی ( مدیر عامل شرکت) تشکیل دادند.

بنا بر این گزارش، شرکت سرمایه گذاری بوعلی که از جمله شرکتهای فعال در بورس اوراق بهادار کشور در حوزه سرمایه گذاری (بورسی و غیربورسی) می باشد در زمره شرکتهای مورد توجه سهامداران و سرمایه گذاران بازار سرمایه کشور بوده که در گذشته به علت سرمایه گذاری های کلان در صنعت سیمان، پیوسته بنا بر نوسانات سهام گروه سیمان دارای فراز و نشیب هایی نیز بوده است.

از همین رو با نگاهی کلی به وضعیت شاخص های بورس طی دوسال گذشته در کشور که تحت تاثیر برخی مسایل از جمله چالش های موجود بر سر پرونده صلح آمیز هسته ای کشور روند نزولی را در پیش گرفته اند، در می یابیم که اکثر شرکتهای سرمایه گذاری بورس اوراق بهادار که بیشتر فعالیتشان در زمینه سرمایه گذاری در سهام شرکتهای بورسی می باشد تحت تاثیر این امر دچار کاهش ارزش پرتفوی خود شده اند.

از همین رو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری بوعلی به جهت کاهش ریسک پرتفوی سرمایه گذاری خود استراتژی سرمایه گذاری در شرکتهای غیر بورسی را در دستور کار خود قرار داد بطوریکه با سرمایه گذاری در شرکتهای غیر بورسی همچون پارس آریان، سرمایه گذاری نیروگاهی و پتروشمیران، نفت نیک قشم، سرمایه گذاری ساختمان نوین، تصمیم به کسب سود از شرکتهای پر پتانسیل و سودآور گرفت و اخیراً نیز " وبوعلی " اقدام به سرمایه گذاری در دو شرکت فسفات کارون و نفت نیک قشم نموده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز آنچه مسلم است آنکه طی دو سال گذشته شرکتهای سرمایه گذاری فعال در بورس اوراق بهادار بنابر دلایلی که قبلاً ذکر شد نتوانستند به سود اعلامی خود دست پیدا کنند و اغلب آنها با تغییرات متعدد در پرتفوی خود سعی داشتند تا از فرصت های مناسب و البته کوتاه مدت و اندک بازار سرمایه بیشترین بهره را از وضعیت پیش آمده در جهت پوشش زیان های حاصل شده ببرند.

حال اینکه یک شرکت سرمایه گذای همانند بوعلی که بیشترین پرتفوی آن را سهام سیمانی تشکیل می داد به یک باره با تغییر استراتژی و دیدگاه سرمایه گذاری خود اقدام اصلاح پرتفوی خود آنهم با خروج سریع از سهام شرکت های سیمانی و ورود این منابع به شرکتهای غیر بورسی فعال در بازار اولیه و نیز خرید و فروش ملک سعی در اصلاح روند سرمایه گذاری هایش نماید نیاز به بحث و تحلیل کارشناسانه دارد از همین رو بورس نیوز به اختصار به بررسی وضعیت کنونی برخی شرکتهای غیر بورسی سرمایه گذاری شده از سوی " وبوعلی" پرداخته است که از نظر می گذرانیم:

سرمایه گذاری های غیر بورسی

مجتمع فرآورده های فسفات کارون:

شرکت فسفات کارون که در زمینه تولید محصولات شیمیایی (سدیم تری پلی فسفات) فعالیت دارد 5/24 درصد از مالکیت خود را دراختیار " وبوعلی" قرارداده است و در بررسی هایی که برای تولید در ظرفیت کامل این شرکت بدست آمده پیش بینی می شود که این شرکت سالانه 52 میلیارد تومان فروش داشته باشد که از این رقم 10 میلیارد آن سود شرکت می باشد که از این میزان با توجه به 5/24 درصد مالکیت شرکت سرمایه گذاری بوعلی مبلغ 2 میلیارد و 450 میلیون تومان سودی است که نصیب بوعلی می شود البته به لحاظ اینکه این شرکت هم اکنون در مرحله راه اندازی آزمایشی می باشد این سود در بودجه سال 87 لحاظ نشده است. گفتنی است این شرکت هم اکنون در مرحله راه اندازی آزمایشی است .

شرکت پتروشمیران:

شرکت سرمایه گذاری بوعلی مالک 7 درصد از شرکت پتروشمیران می باشد که در زمینه محصولات پتروشیمی و شیمایی فعالیت دارد. اما نکته قابل توجه آنست که شرکت پتروشمیران مالک 51 درصد از شرکت پلی پروپیلن جم است که به عنوان بزرگترین مجتمع الفین جهان در منطقه عسلویه است و آخرین آمار ها از وضعیت این شرکت حاکی از آنست که شرکت تا به امروز 3/99 درصد پیشرفت فیزیکی کار داشته و بزودی راه اندازی می شود.

بنا بر اطلاعات به دست آمده اگر قیمت فروش هر تن محصول 1200 دلار باشد در این حالت کل فروش محصولات شرکت در سال به رقم 342 میلیارد تومان بالغ خواهد شد که از این میزان 80 میلیارد تومان آن کل سود خالص سالیانه است که با توجه به مالکیت 7 درصدی "وبوعلی" این شرکت از سود قابل توجه ای منتفع خواهد شد که البته طبق صحبتهای انجام شده در مجمع سالیانه شرکت این مورد نیز در بودجه سال 87 پیش بینی نشده است.

سرمایه گذاری در املاک:

همچنین شرکت بخشی از منابع خود را صرف سرمایه گذاری در املاک نموده است که این خود نشان از دید ریزبینی و سودنگری مدیران "وبوعلی" دارد چراکه شرکت بنا بر شرایط موجود اقدام به خرید ملک در نقاط مختلف جغرافیای شهر کرده است به طوری که : شرکت دارای زمین هایی در سعادت آباد تهران جمعاً به مساحت 2500 متر مربع می باشد که مالک 50 درصد از این زمین ها بوده و جمعاً یک میلیارد و 830 میلیون تومان برای خرید این زمین ها سرمایه گذاری شده که در حال حاضر ارزش افزوده ای به آنها اضافه شده و پیش بینی می شود پس از دریافت مجوز تغییرکاربری از شهرداری که دردست اقدام می باشد این ارزش افزوده افزایش قابل توجهی خواهد یافت .

همچنین شرکت زمینی به مساحت 20 هزار متر مربع در بلوار آیت الله کاشانی تهران دارد که نزدیک به 4 میلیارد و 800 میلیون تومان برای خرید آن سرمایه گذاری شده که " وبوعلی" مالک 50 درصد این زمین نیز است.

شرکت دو ملک در بلوار آفریقا به مساحت 1175 مترمربع دارد که بهای تمام شده برای خرید این ملک 2 میلیارد و 670 میلیون تومان بوده است و 50 درصد مالکیت این ملک نیز در اختیار "وبوعلی" است.

گفتنی است "وبوعلی" مالک 50 درصد زمینی به مساحت 4 هزار مترمربع درخیابان پیامبر است که بهای تمام شده آن نیز 2 میلیارد و 265 میلیون تومان است.

بر اساس این گزارش شرکت سرمایه گذاری بوعلی در بخش املاک بالغ بر 5/11 میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است که از دو حیث حائز اهمیت می باشد:

1.با توجه به افزایش قیمت ملک در سال جاری، ارزش افزوده قابل توجهی به این سرمایه گذاری اضافه شده است.

2.این زمین ها هنوز بکر است و با دریافت مجوز تغییر کاربری ارزش افزوده آنها رشد قابل توجهی خواهد داشت .

گفتنی است مدیران این شرکت در برنامه های آتی خود در سال آینده هیچ درآمدی را از محل فروش این زمین ها در بودجه پیش بینی نکرده و قصد فروش آنها را تا دریافت مجوز تغییر کاربری ندارند.

بر اساس گزارش بورس نیوز یادآوری این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است که هنوز 30درصد از پرتفوی بورسی شرکت سرمایه گذاری بوعلی به بهای تمام شده، شرکتهای سیمانی است و این در حالی است که بر مبنای ارزش بازار معادل 23درصد از پرتفوی "وبوعلی" سیمانی است و با توجه به بحث ها و اخبار موجود بر سر خروج سیمان تا سه ماه آینده و افزایش قیمت سهام این شرکت ها در بورس پیش بینی می شود NAV "وبوعلی" از رقم کنونی فراتر رفته و رشد خوبی را نظاره گر باشد.

در همین راستا دکترخدا مرادی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری بوعلی در این جلسه با اشاره به اقدامات و فعالیت های انجام شده در شرکت اظهار داشت: دیدگاه مدیران شرکت بسته به نوع صنعت و میزان با زدهی شرکتها متفاوت است بطوریکه دیدگاه ما نسبت به سهام شرکتهایی همچون صدرا وآذرآب بلند مدت بوده و از طرف دیگر در صدد فروش سهام شرکت شهاب می باشیم.

وی افزود: قسمت عمده سود ما از فروش سهام معدنی ها به دست آمد چرا که سعی کردیم در زمان مناسب اقدام به خرید سهام این شرکتها نموده و سود خوبی نیز بدست آوردیم .

برنامه های آتی شرکت:

دکتر خدامرادی برنامه های آتی شرکت را این گونه بیان داشت:

1-پیگیری بهینه سازی املاک خریداری شده در پرتفوی.

2-مشارکت در صنایع با مزیت کشور همانند طرح ها و پروژه های نفت، گاز و پتروشیمی.

3-حضور فعال تر در بورس به منظور بهینه سازی پرتفوی.

4-ورود به سایر بازارها علاوه بر بورس اوراق بهادار.

در پایان این جلسه هیأت رییسه مجمع پیشنهاد تقسیم سود 5 تومانی را داد و مقرر شد که این مقدار تا بهمن ماه سال جاری? بین سهامداران حقیقی شرکت توزیع شود.

شایان ذکر است که این شرکت در مجمع گذشته خود 7 ریال زیان اعلام نموده بود در حالیکه امسال سود 10 تومانی را محقق و برای سال مالی آینده پیش بینی سود 20 تومانی را کرده است.

" وبوعلی" در یک نگاه

تاريخچه

شركت خدمات سرويس بوعلی (سهامی خاص) در تاريخ 12/10/1362 تحت شماره50621 با موضوع فعاليت سرويس و تعمير كليه لوازم پزشكی وآزمايشگاهی در اداره ثبت شركتها و موسسات غير تجاری تهران به ثبت رسيده سپس در دهه هفتاد شركت راكد شد و درسال 1379 با تغيير موضوع فعاليت مجدداً شروع به فعاليت نمود.

طبق مصوبه مجمع فوق العاده مورخ 20/9/1379صاحبان سهام شركت، نام شركت به توسعه وسرمايه گذاری خدمات بوعلی ( سهامی خاص) و موضوع فعاليت آن به سرمايه گذاری تغيير داده شد و متعاقباً بموجب مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 31/4/1380 صاحبان سهام شركت ،نام فعلی آن به“سرمايه گذاری بوعلی(سهامی خاص)” تغيير يافته است.

همچنين پيرو مجمع عمومی فوق العاده مورخ 8/5/1382 نوع شركت از سهامی خاص به سهامی عام تبديل گرديد و اساسنامه ای مشتمل بر 78 ماده و 14 تبصره تصويب و جايگزين اساسنامه قبلی گرديد شركت در تاريخ 24/6/1382 درسازمان بورس اوراق بهادار پذیرفته شده است .

موضوع فعالیت شرکت عبارتست از سرمایه گذاری و مشارکت در شرکتها ، طرحها و واحدهای تولیدی و صنعتی ، بازرگانی ، خدماتی و نیز مبادرت به هر گونه عملیات مالی ، پولی ، بازرگانی و نیز خرید و فروش کالا و سهام در داخل و خارج از کشور و نیز سرمایه گذاری در املاک و ساختمان .

لازم بذکر است که جمع کارکنان شرکت در حال حاضر 18 نفر است و مركز اصلی شركت واقع در تهران است.

اعضاء هيأت مديره

رديف

شخصيت حقوقی عضو هيأت مديره

شخصيت حقيقی عضو هيأت مديره

سمت

1

شركت توسعه معادن كوثر

محمود تدین

رئيس هيأت مديره

2

شركت توسعه صنايع غذايی نماد كوثر

عباس كفاش تهرانی

نايب رئيس
هيأت مديره

3

شركت سرمايه گذاری كشاورزی كوثر

حسين شاهوی

عضو هيأت مديره

4

شركت برق الكترونيك كوثر

سعید خدامرادی

عضو هيأت مديره

5

سازمان اقتصادی كوثر

علی احمری

عضو هيأت مديره

سرمايه شرکت

تغييرات سرمايه شركت از بدو شروع به فعاليت مجدد (بهمن ماه 1379 ) به شرح جدول ذيل است:

تعداد سهام

ارزش اسمی
هر سهم

مبلغ

محل تأمين

مجمع عمومی فوق العاده

500

10،000

5،000،000

سرمايه اوليه

-

6،500،000

10،000

65،000،000،000

مطالبات و آورده نقدی

20/12/1380

10،000،000

10،000

100،000،000،000

مطالبات و آورده نقدی

17/4/1381

25،000،000

10،000

،250000،000،000

مطالبات و آورده نقدی

26/12/1381

500،000،000

1000

500،000،000،000

مطالبات و آورده نقدی

15/9/1382

800،000،000

1000

800،000،000،000

مطالبات و آورده نقدی

26/10/1383


سهامداران


تركيب سهامداران در تاريخ 31/06/1386 به شرح زير می باشد:

?

رديف

نام سهامداران

تعداد سهام

درصد

1

سازمان اقتصادی کوثر

377,154,064

47

2

شركت سرمايه گذاري سبحان (سهامي خاص)

119،473،031

15

3

بانک مسکن

39،799،502

5

4

شركت سرمايه گذاري مدبر (سهامي خاص)

38,398,400

5

5

موسسه صندوق حمايت بازنشستگي كاركنان

30،657،911

4

6

شركت سرمايه گذاري تدبیر (سهامي خاص)

18،515،996

2

7

صندوق حمايت بازنشستگي كاركنان

11،799،004

1

8 سايرین

164،202،092

21

جمع

800,000,000

100

ترکیب سرمایه گذاریها در تاریخ 31/06/1386 بر اساس ارزش بازار

صنعت

ارزش بازار ( میلیون ریال )

درصد به کل

کانی غیر فلزی

201،432

23

محصولات فلزی

163،173

18

مواد و محصولات شیمیایی

124،209

14

محصولات برقی

83،506

9

خودرو

69،962

8

استخراج معادن

60،203

7

انبوه سازی

41،098

5

هلدینگ

40،183

4

پیمانکاری صنعتی

30،926

4

فرآورده های غدایی و آشامیدنی

26،435

3

واسطه گری مالی

22،978

3

سایر

14،741

2

ماشین آلات

3،581

0

جمع

882،426

100

?

مقایسه بهای تمام شده با ارزش روز سرمایه گذاریها در تاریخ 31/06/1386

نام صنعت

بهای تمام شده

( میلیون ریال )

ارزش بازار ( میلیون ریال )

استخراج معادن

44431

60203

فرآورده های غدایی و آشامیدنی

33745

26435

مواد و محصولات شیمیایی

146427

124209

محصولات فلزی

146057

163173

ماشین آلات

4884

3581

محصولات برقی

25409

83506

خودرو

138461

69962

هلدینگ

58556

40183

پیمانکاری صنعتی

71126

30926

واسطه گری مالی

27246

22978

انبوه سازی

51204

41098

کانی غیر فلزی

327693

201432

سابر

15092

14740

جمع

1،090،331

882،426

?

پرتفوی غیر بورسی شرکت در 31/6/1386 ارقام: میلیون ریال

نام شرکت

درصد مالکیت

سرمایه

بهای تمام شده

فسفات کارون

5/24

000/40

800/52

پترو شمیران

7

390/55

480/24

پارس آریان

16/1

000/800/1

800/20

نیروگاهی ( سنا )

84/2

263/564

000/16

بانک پاسارگاد

43/0

000/500/3

850/14

نفت نیک قشم

20

273/25

076/7

ساختمان نوین

2

000/300

450/6

توسعه خوزستان

25/4

000/60

885/2

پایین دستی پتروشیمی

5

000/50

500/2

پتروشیمی امیرکبیر

03/0

000/000/3

470/1

بورس کالا

03/1

000/100

026/1

آذرخاک

10

000/5

500

بورس اوراق بهادار

25/0

000/150

375

سایر

?

?

410

جمع سرمایه گذاریهای در سهام شرکتهای غیر بورسی

622/151

سرمایه گذاری در املاک

722/115

جمع کل سرمایه گذاریهای غیر بورسی

344/267

?

اشتراک گذاری :
ارسال نظر