بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۰
در گفتگو با مدیر مالی شرکت کربن ایران عنوان شد:

افزایش تقاضای محصولات در سه ماه پایانی سال

شرکت کربن ایران مصرف کننده فورفورال استراکت و CFO و همچنان قطران می باشد که از طریق بورس کالا و برخی شرکت ها مانند نفت ایرانول، نفت پارس، پتروشیمی های جم و اراک تهیه می گردد.
کد خبر : ۱۱۵۵۲۶
شرکت کربن ایران در جدیدترین گزارش ارسالی به کدال، پیش بینی سود هر سهم خود برای سال مالی 92 را بدون تعدیل نسبت به آخرین پیش بینی مبلغ 949 ریال اعلام کرد. شرکت در 9 ماهه سال جاری سود 391 ریالی خود را 41 درصد پوشش داده است.

مدیر مالی شرکت کربن ایران با بیان این مطلب به خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: از 949 ریال سود پیش بینی شده برای هر سهم در سال 92، مبلغ 401 ریال بابت درآمد سرمایه گذاری در سهام شرکت های دوده صنعتی پارس و صنایع پلاستیکی سهند و مبلغ 548 ریال آن بابت عملیات خود شرکت کربن ایران است که شرکت توانسته در 9 ماهه سال جاری حدود 70 درصد آن را پوشش دهد.

محسن عدلی در خصوص وضعیت تقاضا برای محصولات شرکت در ماه های پایانی سال عنوان کرد: تولیدکنندگان لاستیک و تایر که از متقاضیان محصولات این شرکت هستند معمولاً در سه ماهه پایانی سال، با رشد تقاضا برای محصولات تولیدی خود مواجه می گردند. بنابراین در صدد تأمین مواد اولیه مورد نیاز خود از تولیدکنندگانی همچون شرکت کربن ایران بر می آیند که این امر موجب رشد تقاضا برای محصولات تولیدی "شکربن" و سایر شرکت های هم گروه می شود. بنابراین همچون سال های گذشته انتظار پوشش مناسب بودجه برآوردی را در سه ماهه پایانی سال داریم.

این مقام مسئول در خصوص روند تأمین مواد اولیه مصرفی شرکت اظهار کرد: شرکت کربن ایران مصرف کننده فورفورال استراکت و CFO و همچنان قطران می باشد که از طریق بورس کالا و برخی شرکت ها مانند نفت ایرانول، نفت پارس، پتروشیمی های جم و اراک تهیه می گردد.

وی ادامه داد: شرکت های تولیدکننده مواد اولیه مصرفی شرکت کربن ایران بیشتر مبلغ را به صورت نقدی دریافت می کنند و این موضوع باعث کاهش نقدینگی در گردش و افزایش هزینه "شکربن" شده است، با این حال شرکت در حال حاضر به غیر از مسئله مطرح شده مشکل خاصی برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز خود ندارد.

مدیر مالی شرکت کربن ایران در خصوص صادرات محصولات تولیدی ابراز داشت: بخش اندکی از فروش محصولات تولیدی "شکربن" به صادرات اختصاص دارد که تنها به منظور تأمین ارز مورد نیاز برای خرید خارجی قطعات و لوازم مورد نیاز انجام می پذیرد و بیشترین بخش فروش صادراتی شرکت مربوط به کشور ترکیه می باشد.

عدلی در خصوص نرخ فروش محصولات ابراز داشت: بهای فروش محصولات تاکنون افزایش با اهمیتی نداشته است و تولیدات شرکت همچنان براساس نرخ مصوب قبلی به فروش می رسند؛ بنابراین افزایش نرخ فروش محصولات تنها با موافقت انجمن حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان می تواند اعمال شود.

این مقام مسئول در خصوص فروش زمین کارخانه لاستیک سهند به شرکت سرمایه گذاری هامون کیش و تأثیر آن بر بودجه برآوردی شرکت کربن ایران عنوان کرد: با توجه به عدم انتقال قانونی اسناد مالکیت و تحویل ملک به خریدار، شرایط شناسایی درآمد محقق نگردیده است. لذا مطابق استانداردهای حسابداری شرکت مجاز به شناسایی سود معامله مذکور در دفاتر خود نیست. بنابراین در صورتیکه شرکت لاستیکی سهند درآمد مذکور را در سال مالی 92 شناسایی نماید، شرکت کربن ایران نیز با توجه به میزان سهم خود در این شرکت و تقسیم سود در مجمع شرکت لاستیکی سهند، امکان شناسایی درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها را در سال مالی 92 خواهد داشت.

وی ادامه داد: از مبلغ 100 میلیارد و 380 میلیون ریال درآمد حاصل از سرمایه گذاری پیش بینی شده برای سال مالی 92 مبلغ 86 میلیارد و 814 میلیون ریال درآمد حاصل از سرمایه گذاری در شرکت صنایع لاستیکی سهند و مبلغ 13 میلیارد و 370 میلیون ریال سود سهام شرکت دوده صنعتی پارس می باشد.

عدلی در خاتمه در خصوص روند سودآوری شرکت تا پایان سال 92 ابراز داشت: روند تولید و فروش شرکت در 6 ماه ابتدایی سال از وضعیت خوبی برخوردار بوده، ولی در 3 ماهه سوم سال جاری وضعیت تقاضا چندان مناسب به نظر نمی رسد. اما با توجه به نزدیک شدن به ماه های پایانی و صحبت های مطرح شده در مورد افزایش تقاضا برای محصولات شرکت در این دوره، انتظار داریم بتوانیم بودجه برآوردی شرکت را به طور کامل محقق کنیم. بنابراین نگرانی خاصی در این مورد متصور نبوده و چشم انداز مناسبی پیش روی وضعیت سودآوری قرار گرفته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر