بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۹
با توجه به عدم ارایه گزارش 9 ماهه به دلیل ابهامات

توزیع آش "شپنا" در بورس

در این گزارش در نظر داریم به نحوه گزارش ارسالی از سوی شرکت پالایش نفت اصفهان روی سامانه کدال بپردازیم، چراکه به نظر می رسد میان این گزارش و سایر گزارشات منتشر شده تفاوت های اساسی وجود داشته باشد.
کد خبر : ۱۱۶۱۵۷
تمامی شرکت هایی که مایلند سهام آنها در بازارهای بورس و فرابورس عرضه شود و در این بازارها مورد معامله قرار گیرد، بایستی مراحل پذیرش و درج نماد را با رعایت قوانین مربوط به آن پشت سر گذارند. به گونه ای که به نظر می رسد اغلب شرکت هایی که در حال حاضر سهام آنها در بورس مورد داد و ستد قرار می گیرد تمامی مراحل مذکور را با موفقیت سپری کرده اند و هیچ گونه ابهامی در پارامترهای اساسی و اثرگذار بر وضعیت سودآوری آنها وجود ندارد یا به حداقل میزان ممکن باشد. بر همین اساس فعالان بازار سرمایه با اتکا و اطمینان نسبت به شفافیت اطلاعاتی موجود در شرکت ها اقدام به خرید سهام آنها می کنند.

براساس گزارش بورس نیوز، همزمان با قرار داشتن در فصل انتشار صورت های مالی 9 ماهه سال جاری شرکت های بورسی، در این گزارش در نظر داریم به نحوه گزارش ارسالی از سوی شرکت پالایش نفت اصفهان روی سامانه کدال بپردازیم، چراکه به نظر می رسد میان این گزارش و سایر گزارشات منتشر شده تفاوت های اساسی وجود داشته باشد.

براساس این گزارش، پنج درصد از سهام شرکت پالایش نفت اصفهان در حالی طی تیر ماه سال 87 از سوی سازمان خصوصی سازی در بازار اول بورس عرضه شد و روند معاملاتی آن تاکنون نیز ادامه دارد که انتظار می رفت این شرکت فعال در گروه فرآورده های نفتی قبل از پا گذاشتن به بورس مراحل پذیرش و درج نماد را طبق قوانین موجود در این خصوص به درستی سپری کرده باشد، به گونه ای قبل از عرضه اولیه سهام "شپنا" و مشارکت فعالان بازار سرمایه در این امر، ابهامات موجود در امیدنامه شرکت پیرامون عوامل اثرگذار بر وضعیت سودآوری آن همچون تعیین نرخ خوراک مصرفی، مشخص کردن نحوه فروش محصولات به صورت دولتی یا آزاد و سایر موارد به طور کامل مرتفع گردیده باشد و هنگام ورود این سهم به بازار هیچ ابهامی در خصوص موارد مذکور در وضعیت سودآوری این شرکت وجود نداشته باشد.

چراکه همانطور که عنوان شد، سهامداران با اتکا به درستی اطلاعات ارایه شده اقدام به انجام تحلیل در خصوص وضعیت شرکت و در نهایت تصمیم گیری جهت خرید یا فروش آن می کنند.

این در حالی است که پس از گذشت چند سال از حضور "شپنا" در بورس و انجام معامله سهام آن در این بازار و در نهایت تشکیل جامعه بزرگ سهامداران آن، اوضاع حاکم بر این شرکت آنقدر آشفته و نامعلوم بوده که "شپنا" طی نامه ارسالی به سازمان بورس و خطاب به مدیر اداره نظارت بر ناشران بورسی اظهار داشت که به دلیل وجود برخی ابهامات در خصوص نرخ فروش فرآورده های تولیدی، نرخ خرید نفت خام مصرفی، نحوه اعمال شاخص های کیفی و میزان تأثیر آن بر نرخ فروش محصولات و نرخ خوراک مصرفی در کنار عدم ابلاغ دستورالعمل اجرایی مرتبط با نحوه ثبت تغییرات نرخ ارز ناشی از فروش فرآورده ها طی سال 91، امکان تهیه اطلاعات قابل اتکا و انتشار آن جهت اطلاع فعالان بازار سرمایه وجود ندارد.

به نظر می رسدبرای این شرکت در رعایت قوانین مربوط به مراحل پذیرش شرکت در بورس اغماض شده و مدیران مربوطه نیز چندان نظارت کارآمد و دقیقی بر آن نداشته اند و در نهایت کار به جایی رسیده که شرکت در ارایه گزارش 9 ماهه خود این چنین بی تفاوت عمل کرده است. این اقدام شرکت به مصابه این جمله است که آش آنقدر شور شده که حتی خود آشپز هم نمی تواند آن را بخورد.

با این اوصاف، در صورتی که شرکت نتواند اطلاعات درست و دقیقی را در خصوص نحوه عملکرد میان دوره ای خود به سهامداران ارایه دهد، سهامداران "شپنا" و معامله گران چگونه و برچه اساسی بایستی نسبت به خرید و فروش این سهام تصمیم گیری کنند.

در پایان این گزارش می افزاید، لزوم حضور مدیران سازمان بورس جهت پیگیری مشکلات و ابهامات موجود بر سر راه سودآوری شرکت ها احساس می شود، به گونه ای که اقدامات و تعاملات مؤثر مدیران ذیربط با دولت جهت تعیین تکلیف این پارامترها لازم به نظر می رسد.

حال آنکه در صورتی که پیگیری این موضوعات در حیطه وظایف و اختیارات مدیران مسئول سازمان بورس نباشد، لزوم حضور و انجام معامله روی چنین سهم هایی همچون "شپنا" و با وضعیت شفافیت اطلاعات این چنینی زیر سوال می رود و به نظر می رسد سازمان بایستی نسبت به انتقال نمادهایی همچون "شپنا" اقدام می کرد، نه سهم هایی که از وضعیت قابل قبول عملیاتی برخوردارند و ابهامات با اهمیتی نیز در روند فعالیت آنها مشاهده نمی شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مختاری
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۷
سلام ببخشید آش نذری ویا چه به مناسبتی ایه؟
رضا
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸
سلام : پالایشگاه بندر عباس هم همچین گزارشی داده چرا از این نماد یاد نکردید .ایا غرض خاصی را دنبال می نمایید .پالایشگاه های دیگر که گزارش دادند ایا درست ومنطبق برواقعیت بود .جایی که دولت تکلیفش با خودش معلوم نیست به نظر من این پالایشگاه گزارش واقعی داده .
دارا
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۳
چرا مغرضانه مطلب ميزنيد،قيمتهايي كه پالايش و پخش اعلام كرده را ديديد؟ نفت سنگين رو گرانتر از نفت سبك حساب كرده براي شبندر
آروین
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۵
سلام چرا پالایشیهای دیگرو نام نبردید که همین وضعیت رو دارن شپنا هم مثل اونا؟!
حامد
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۷
نمیدونم باز بورس نیوز و دار و دستشون به اضافه گروه سفته بازش دنبال چیه
یاسین
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۱
بورس نیوز خودش شپنا داره تاپیک اختصاصی زده
انقد دستت باشه تا باد کنه پاره بشی
انشالله شپنا بشه 2 قرون،حال میکنم بدبختی تورو میبینم بورس نیوز،حالم از اطلاع رسانی مغرضانه ات بهم میخوره
احمد
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۶
این مطلب که گفته شده درسته ولی بهتر بود از مابقی پالایشگاهی ها هم اسم برده می شد چون بقیه هم با این مشکلات دست به گریبان هستند

نه اینکه فقط شپنا رو بگی ...
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۴
به خاطر همینه که آوای پردیس که یه شرکت خصوصیه داره روزی صد میلیارد خرید میکنه لابد صاحبان شرکت آوای پردیس سواد اقتصادی ندارند لطفا با آنها تماس گرفته راهنمائی شان کنید
مهدی
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۹
به نظر این حقیر شپنا واقعیات را گفته وبهتر از شرکتهایی است که گزارش دروغ بنویسند وعدهای را به خاک سیاه بنشونند
سهامدارخرد
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۰
سلام
من پیشنهادمیکنم درصدی ازکارمزدمعاملات افرادحقیقی وانلاین (منظورسهام دارخرد) برای بعضی ازخبرگزاریهااختصاص دهندشایدواقع بینانه ترمطلب بنویسن . اینجوری واس ماهم بهترکمترمتضررمیشیم ازخبررسانیهای اینچنانی وانچنانی تان
محسن خورسی
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۷
من تازه با این سایت اشنا شدم ولی توهمین چند روزازطرفداران پروپاقرصش شدم جدا ازبحث اطلاع رسانی واقعا لذت میبرم ازاینکه این سایت انقدرصادقانه مطالب رو بیان میکنه حتی دیدگاه مخالفانش رو که بهش توهین میکنند رارویسایت میزاره.
سهامدار
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۷
زمان عرضه سهام توسط سازمان خصوصی سازی قیمت واقعی عرضه شد مثل شبندر که1120ریال عرضه شد وسهام پالایشگاهی دیگر با توجه به جو روانی بازار سهام تا 17 برابر قیمت افزایش پیدا کرد که این امر غیر منطقی است برای یک سهام طی یکسال و مطالب بالا درست بیان گردیده ند
علي
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۲
دوستان بورس نيوز فكر نمي كنيد يك گزارش غير منطقي ارائه داديد، چون شركت پالايش وپخش در قبال هيچ شركتي شفاف عمل ننموده وقيمت مواد اوليه را گذاشته تا پس از اخذ ميانگين ساليانه به شركتها ارائه نمايد كه اينكار طي نشست گذشته مديران اين شركت ومديران سازمان بورس اتخاذ گرديده بود تا هر دوره با اعلاميه هاي مختلف سهام گروه پالايشگاهي دچار نوسانات زياد وزمينه براي ورود سفته بازان در اين سهامها كمتر فراهم گردد.به عنوان يكي از مديران مياني ......وفرد مطلع عرض مي نمايم گزارش 12ماه پالايشگاهيها پس از اخذ ميانگين قيمت مواد اوليه كه پاينتر از بودجه ماخوذه پالايشگاهيهامي باشد بسيار قابل توجه خواهد بود .بخصوص پالايشگاهاي...........
عبدالحمید
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۲
امیدوارم که همه افراد در بیان مطالب غرض های شخصی و منافع گروهی را وارد ننمایند، چرا ممکن است خیلی ها به این مطالب اعتماد نمایند و اگر خدای ناکرده مطالب ناصحیح باشد، دیگر جبران این استیصال و سردرگمی مخاطبان چه در این دنیا و جه در آن دنیا قابل جبران نخواهد بود.
سهامدار بنیادی
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۳
اتفاقا" شپنا و شبندر درست عمل کردند و از منافع سهامداران دفاع کردند آن ها که نام برده اید بایدشفاف عمل کنند تا بشود گزارش واقعی مثلا" نه ماهه داده شود تازه هر دانایی می داند نفت سنگین از نفت سبک ارزان تر است یعنی شما نمی دانید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
رضا
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۴
لطفا پیگیر قیمت فروش نفت خام که توسط شرکت پالایش و پخش به شبندر انجام میشه باشید
طبق مستندات نفت سنگین خارک را که نامرغوبترین نفت کشور نیز هست با قیمت 102 درصد فوب خلیج فارس به پالایشگاه بندرعباس فروخته میشه با اینکه باید با قیمت 95 درصد (طبق قانون جدید برا سال آینده 90 درصد ) فروخته بشه . و به خاطر همین تخفیف اسمی که پالایش فقط تو حرف داره میده بنزین و گاز مایع را حدود 30 درصد پایینتر از فوب خلیج داره از پالایشگاه میخره
لطفا پیگر این موضوع هم از طریق شرکت پالایش و هم از طریق وزارت نفت باشید بهتر است مصاحبه ای نیز با مدیرعامل پالایشگاه بندر عباس انجام بدید
افشین
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۷
ارزش ذاتی شپنا خیلی بیشتر از ارزش بازار می باشد
babak
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۱
سازمان بورس کاری نمیکند مگه گزارش بقیه پالایشیها شفافه پالایش و پخش فکر کرده سهامدارای پالایشگاهها کم خردن که پول نفت را بالاتر از فوب حساب میکنند و نفت سنگین رو بالاتر تر از نفت سبک والا خیلی پررو هستند از طرف دیگر با بقیه گزارشا شفاف هستند! مثلا مپنا..... یا کچینی میگه ارز را 2100 فروخته در صورتی امسال دلار زیر 2800 نبوده! آیا سازمان دنبال حق سهامدارها ست ... اصلا خیلی حرفها زده نشه بهتره...
حسین
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۹
تا بحال اینقدر دشمنی علنی ندیده بودم لعنت خدا به بد خواه رانده شده از در گاه خدا
امین
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۳
به نظر می رسد با توجه به انتشار این خبر در برخی سایتهای دیگر مربوط به برخی فعالین، تا حدی مغرضانه باشد. با توجه به شروع ملایم رونق اقتصادی صنعت پالایشگاهیو به ویژه آن دسته از شرکتهایی در این صنعت که دارای طرح توسعه به ویژه در خصوص محصولات سبک نفتی هستند، بتوانند روند خوب و رو به رشدی را در آینده داشته باشند. ضمن این که درآمد اصلی این صنعت در یکی دو ماه آخر سال مشخص می شود.
محمد علي بهنام
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۱
با سلام به نظر ميرسد با تخفيف 10 درصدي نرخ خوراك حاشيه سود سهام پالايشي تا دو برابر افزايش پيداكند در اينصورت سود هر سهم نيز تا دو برابر تعديل دارد در اين شرايط صورتهاي مالي با نرخهاي فرضي فقط باعث اشتباه سهامداران در مورد ارزش واقعي سهامشان خواهد شد
m
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۰
کی باید به داد من سهام دار خرد برسه که پالایش و پخش دست کرده تو جیب ما
علي
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۴
اتفقا شپنا و شبندر به منظور دفاع از سهامداران اقدام به عدم گزارش 9 ماهه نموده است،اگر ابهامات برطرف شود و نرخ خوراك و فراورده شفاف شود ارزش سهام آنها خيلي بيشتر از اينهاست و اينطور سهامدار خرد مفت فروشي نمي كند.
saaaaa
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۲
شپنا بنیادی ترین سهم پالایشگاهی :
1. افزایش سرمایه 300 درصدی از محل سود انباشته
2.رشد بسیار ناچیزش نسبت به بقیه پالایشگاهی ها
3. گرفتن ذخیره کافی برای یک در صد آلایندگی در صورت های مالیش
4. بهره برداری در آینده نزدیک از طرح توسعه بنزین سازی
و ...
امیدوارم بورس نیوز توی این مطلب منافع شخصیش رو در نظر نگرفته باشه
سعید
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۶
یه جورایی داستان شپنا شبیه شصفها هست

ببینید شصفها چه سودی اعلام کرد سود 90 تومانی رو کرد 600 تومان

قطعا شرکت تعدیل بالای 100 درصد رو داره که این روزها اینطوری بلوکی جابه جا میکنید و برای بهینه تعداد سهام خود برای افزایش سرمایه 300 درصدی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۱
فریب این نوشته ها را نخوری . شپنا سهم با ارزشی است . امان از دست این سفته بازان مفت خور و مفت خر.
صابری
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۶
اگر چند تا ی دیگر از شرکتهای بورسی مثل شپنا شهامت حقیقت گویی داشتند انوقت بسیاری از مشکلات کنونی بورس نبود
رامین راستی
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۲
احتمالا شپنا ماهیانه نگارنده را نداده یا نگارنده این مطلب مجبور شده این سهمو با ضرر بفروشه آخه از 3700 امده 2600 میخواد انتقام بگیره
ایران
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۰
بندگان خدا یکی رو نشون بدین راست بگه!!!!
حمید
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۴
همین گزارش شپنا را شبندر هم ارائه کرده واتفاقا در راستای حفظ منافع سهامداران خرد می باشد خوبست اطلاعات درست به مخاطبان این سایت بدهید بجای اینکه آنها را گمراه کنید؟
ایران
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۴
بندگان خدا یکی رو نشون بدین راست بگه!!!!
morteza
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۳
خواهشا نمایش بده دوستان شپنا بنیادی ترین سهم بازار ایران است. میدانید چرا این کار کرده معلومه سر این مورد موجودی نمیذارن افزایش سرمایه بده تیر خلاص را زده به فرآورده نفتی که نرخ بده نرخ که اعلام شد در جا میبنده برای افزایش سرمایه جمله آخر را دقت کن درجا
حسین
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۸
کلا اشکال ازسازمان بورسه وازما سهامداران خرد الان بازار یا سراسر صف خریده یا صف فروش . بایدبررسی کرد وبعد خرید این روزاموظب باشید حقوقیها این سهمایی که توریزش مفت ازمون تو صف فروش خریدن دوباره باچنددرصدبالاتر به خودمون توصف خرید ندن
محمد
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۹
اهای بورس نیوزی ها ! دستتان درد نکند واقعا" حرف دل ما راکه دستمان به جایی بند نیست را می زنید.مرسی
محمد
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۴
سلام و خسته نباشید همه ی عزیزانی که پیام زدند همیشه از این سایت بعنوان یک اطلاع رسان خوب استفاده کرده و یاد می کنند
ولی فکر کنم گروه شما و ... از نمادهایی که قراره آخر ماه به بازار توافقی بروند سهام سنگینی دارید که دارید اینطور حرص می خورید ما چکار کنیم داخل این سهام ها سفته بازی شده:))))!!!!!؟؟
همه میدونند که شپنا یکی از با اصولی و قواعدی ترین شرکتهای موجود است
علی
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۲
این تحلیل کاملا هدفمند و در راستای تخریب سهام انجام شده خواهشا اعتبار بورس نیوز رو با این حرفها زیر سئوال نبرید
sh
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۹
شپنا واقعا یکی از پر پتانسبل ترین سهم های بازار و کم ریسکترین در این قیمتها می باشد.
حسین
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۰
بورس نیوز خودش یک(حقوقی)است
عليرضا
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۴
...شعر نوشتي. شپنا عالي
ناشناس
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
بچها شپنا چه ساعتی میشه خرید زد.راهنمای کنید .
بدبخت
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
خدا لعنتتون کنه من ۳۰میلیون شپنا داشتم که همش رفته ۱۳ میلیون برام مونده
همتون دزدید