بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۸
کد خبر : ۱۱۶۱۷۹

خبرنگار تلویزیون دویچه وله گفت رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی سالانه خود در کنگره نشان داد که آماده است بدون حمایت کنگره نیز برای تحقق اهداف خود تلاش کند.


به گزارش  شبکه تلویزیونی دویچه‌وله، "میودراگ ساریچ" رئیس دفتر دویچه وله در واشنگتن در گفتگو با این شبکه گفت به نظر من این سخنرانی بسیار خوبی بود. وقتی به گذشته و چیزهایی که رئیس جمهور آمریکا می توانست سال گذشته به دست آورد نگاه می‌کنیم ، می‌بینیم که کنگره تقریبا جلو هر طرحی را که از کاخ سفید آمد گرفت. طرح اصلاح مالیات ، طرح کنترل سختگیرانه تر بر سلاح گرم ، و طرح اصلاح قوانین مهاجرت از جمله طرح هایی هستند که رئیس جمهور آمریکا نتوانست به هیچ وجه سال گذشته آنها را به تصویب برساند. به نظر من سخنرانی اوباما نشان نمی‌دهد که او سال گذشته را سال باخت می‌داند. وی گفت آماده است بدون کمک کنگره نیز کار کند. اوباما گفت در صورت لزوم از اختیارات اجرایی خود استفاده خواهد کرد. بنابراین سوال این است که آیا اوباما می تواند مشکلات آمریکا را فقط با استفاده از دستورات اجرایی حل کند؟ من چنین فکر نمی‌کنم. اقدام اجرایی نمی‌تواند جای تصویب طرح ها و لوایح در کنگره را بگیرد.

گوینده خبر دویچه وله با اشاره به مسائل سیاست خارجی که در سخنرانی اوباما مطرح شد گفت ایران یکی از مسائلی بود که اوباما در سخنرانی اش به آن اشاره کرد. اوباما همچنین به مسئله زندان گوانتانامو و نیز مسئله فعالیت های جاسوسی نهادهای اطلاعاتی آمریکا اشاره کرد.

خبرنگار دویچه وله در واشنگتن در این باره گفت به نظر من شگفتی بزرگ این بود که اوباما اعلام کرد مایل است زندان گوانتانامو را امسال تعطیل کند. من نمی دانم او چگونه می خواهد این کار را بکند. من با بسیاری از اعضای کنگره صحبت کرده ام و همه آنها گفته اند مایل نیستند زندانیان گوانتانامو در خاک آمریکا باشند. من فکر نمی‌کنم کشورهای دیگر در اروپا یا افریقا نیز مایل باشند این زندانیان را بپذیرند. بنابراین من نمی‌دانم او چگونه می‌خواهد این هدف خود را محقق کند. نکته جالب دیگر این بود که اوباما درباره مسئله ایران نیز سخن گفت و از کنگره خواست که فشار بیشتری به ایران وارد نکند. مسئله آژانس امنیت ملی مسئله چندان بزرگی در سخنرانی اوباما نبود. وی در عین حال گفت برنامه های نظارت و جاسوسی را اصلاح خواهد کرد. در هفته ها و ماههای آینده باید دید که چه اتفاقی در این خصوص خواهد افتاد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر