بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۵
کد خبر : ۱۱۶۷۱۰

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که مصوبه امروز مجلس در بخش درآمدی لایحه بودجه درباره تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، به معنای دخالت در اجرا و خلاف قانون است.

بهروز نعمتی - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی - در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا،) اظهار کرد: مجلس امروز در مصوبه‌ای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را تعیین کرد که این کار خلاف وظایف مجلس است و به معنای دخالت در اجرا تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه وظیفه مجلس قانونگذاری و نظارت و نه دخالت در اجراست، گفت: مجلس با تعیین قیمت خوراک پتروشیمی‌ها هیچ ارتباطی ندارد که بخواهد آن را در بودجه قیمت‌گذاری کند. اگر قرار باشد مجلس به قیمت‌گذاری بپردازد، پس باید قیمت هر بشکه نفت را نیز تعیین کند.

این نماینده مردم اسدآباد با بیان اینکه مصوبه مجلس از نظر شکل و ماهیت ایراد دارد، گفت: مطمئنا این مصوبه مورد ایراد شورای نگهبان قرار می‌گیرد، چون مصوبه مجلس به معنای دخالت در اجراست و مجلس نمی‌تواند در مقام مجری مصوبه‌ای را به تصویب برساند.

نعمتی با بیان اینکه سهامداران پتروشیمی مردم هستند، گفت: با این نرخ‌گذاری، سهام پتروشیمی‌ها به شدت افت خواهد کرد و مردم ضرر می‌کنند.

وی همچنین گفت: تعدادی از نمایندگان در این باره به علی لاریجانی رییس مجلس نامه‌ای نوشته‌اند و تایید کردند که این مصوبه خلاف قانون بوده است.

نعمتی همچنین به روال تصویب این بند از لایحه بودجه اشاره و اظهار کرد: آقای توکلی در جریان بررسی این تبصره پیشنهادی را مطرح کرد و به تصویب رساند که پیشنهاد ایشان به صورت مکتوب چاپ نشده بود.

وی افزود: طبق آیین‌نامه تنها پیشنهادات چاپ شده باید در مجلس مورد بررسی قرار بگیرد ولی پیشنهاد آقای توکلی چاپ نشده بود. حتی اگر کمیسیون تلفیق نیز اظهار کند که به دلیل فراموشی این پیشنهاد چاپ نشده است، باز هم نباید مطرح می‌شد. این کار خلاف آیین‌نامه انجام شده است.

نعمتی در پایان گفت: اگر قرار باشد همه نمایندگان به صورت شفاهی پیشنهادات خود را مطرح کنند، ما به دوران اوایل تشکیل مجلس برمی‌گردیم. روال مطرح کردن پیشنهادات چاپ نشده خلاف آیین‌نامه است. حتی ما در کمیسیون ویژه قصد طرح پیشنهادی داشته‌ایم که از قلم افتاده بود، در نهایت این پیشنهاد با بررسی اسناد مجددا به صورت مکتوب چاپ شده بود و ما توانستیم آن را مطرح کنیم؛ روالی که در مورد پیشنهاد آقای توکلی انجام نشده بود.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه) مصوب کردند که قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در چارچوب قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به گونه‌ای تعیین می‌شود که نرخ بازدهی داخلی ارزی سرمایه‌گذار این واحدها تا 25 درصد باشد، به شرط آنکه از 15 سنت در هر متر مربع کمتر نشود. وزارت نفت قیمت خوراک گاز را به صورت پلکانی به گونه‌ای تخصیص دهد که نرخ بازده داخلی ارزی سرمایه‌گذار تا 30 درصد باشد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امیررضا
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۳
تا چند وقت دیگه نعمت های خدادادی که کشور دارد بر مبنای قیمت جهانی به مردم صادر میکنند و شعار استکبار ستیزی هم سر میدهند.مطمئن باشید همین یک ذره اعتماد مردم هم با این قوانین که دزدی از جیب سهامداران هست از شما سلب میشود.
کیارش
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۰
این ظرح مورد ایراد شورای نگهبان قرار میگیره . من یه بورس بازم اخه ادم عاقل نرخ خوراک از 2سنت بشه 15سنت فاتحه پتروشیمی ها خونده است.بیکاری بیداد می کنه سال جهاد اقتصادی داره تموم میشه.اقای توکلی برو با یکی دو نفر مشورت کن با مدیر های پتروشیمی بعد بیا های هوی کن
امین
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۳
شورای نگهبان قانون اساسی نیز می تواند با استناد به اصل 52 آیین نامه داخلی مجلس مصوبه اخیر را خلاف این اصل بداند چراکه بر اساس این اصل مجلس تنها موظف به تصویب لوایح بودجه بوده و حق تعیین و درج احکام بودجه ایی را ندارد.
امین
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۷
شورای نگهبان قانون اساسی نیز می تواند با استناد به اصل 52 آیین نامه داخلی مجلس مصوبه اخیر را خلاف این اصل بداند چراکه بر اساس این اصل مجلس تنها موظف به تصویب لوایح بودجه بوده و حق تعیین و درج احکام بودجه ایی را ندارد.
ali
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۶
اقای توکلی در نابود کردن صنایع برتر و ارز اور و خروج سرمایه استاد هستند و شک نکنید خدمت ارزشمندی به کشورهای صادر کننده محصولات پتروشیمی مخصوصا دشمنان شیعه کردنند و همینطور ظلم بزرگی به تولید کنندگان که باید منتظر چندین برابر شدن مواد اولیه باشند باید جایزه نبل را به این نخبگان داد باید منتظر بود شورای نگهبان این افتزاح را درست کند
aho
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۴
دولت اشتباه کرد بودجه را سر وقت به مجلس ارائه کرد. باید مثل زمان هشت سال احمدی نژاد تحویلش می دادند تا مجلس فرصت نداشته باشد هرجوری می خواهذ با مملکت و کشور و صنعت و اقتصاد بازی کند. در مجلس هم الحق و انصاف کدامشان از اقتصاد و بورس چیزی سرشان می شود. آقای توکلی که کارشناس آمار و ارقام هست چرا باید در این موضوع وارد شود و نظر نهائی بدهد . البته معلومه چون مجلس هم هم به شیوه جسین قلی خانی اداره می شود و بزرگتر ندارد
محمدی
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۱:۲۰
خرابکاری های توکلی و تیمش در اقتصاد کشور حدو مرز نداره اگه یه روز حساب و کتابی در بین باشه یکی از کسانی که باید محاکمه بشه همین جناب توکلی است .
ناشناس
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۹
متاسفانه توی این مملکت هیچکس به فکر مردم نیست و همه چیز سیاسی شده و مجلس با این طرحش میخواهد به دولت ضربه بزند . امیدوارم شورای نگهبان این طرح را رد کند
عبدالله
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۷
با سلام
الان اقای توکلی سر مست از این هست که نظرش قبول شده و به خودش می بالد.ولی شاید ده ساله دیگر بفهمد که کشوری که ذخایر گازی فراوان دارد دکترای اقتصادیش پتروشیمی گازی است. که با این مصوبه انقلابی الفاتحه به اقتصاد ولی ناامید نمی شویم و به مجلس تدبیر و امید در اینده ای نردیک امید وار هستیم
احمدی
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
نه از این برادران نه از شورای این برادران امیدی نیست همین که مردم ایران زنده هستند در این شرایط بایستس رئوزانه هزاران شکر بگویند
علی
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۵
با سلام
طرح تثبیت قیمت ها در دوران آقای خاتمی هم کار همین آدمهای کم ... مثل توکلی و دوستانش بود که در نهایت منجر به رشد انفجاری قیمت ارز و کالاهای اساسی در دوران آقای احمدی نژاد شد
باسلام
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۴
به اقای روحانی و اصلاح طلب ها ،اعتدال گرا ها و سردار سازندگی تسلیت می گویم واقعاٌ اتاق فکر اصولگرایان تند رو کار خود را خوب بلد هستند با اینگونه امور رای شما در مجلس و ریاست جمهوری یک پنجم قبل خواهد شد و انها به اهداف خود خواهند رسید با ینگونه تصمیمات اکثراٌ پای صندوق رای حاضر نخواهند شد و نماینده تهران با 80هزلر رای وارد مجلس می شود همان چیزی که اقای ت... وامثال ان دنبال ان می باشند عواملی که باعث این امر می گردد1-قطع یارانه تعداد ی از یارانه بگیر ها مگر می شود بیت المال را به یکسری از افراد داد وبه یکسری نداد 2-اجرای فاز دوم هدفمندی در تیر ماه وتبعات ان در اسفند و نارضایتی مردم از دولت 3-تعیین دستوری نرخ خوراک طی یکسال به 700درصد و نارضایتی 3میلیون سهامدار و خانواده انها 4-افزایش قیمت کود شیمیائی توسط صنایع پتروشیمی با توجه به نرخ خوراک ان و نارضایتی کشاورزان 5-از بین رفتن طرح توسعه معادن و صنایع پتروشیمی 6-ازبین رفتن اشتغال وغیره
arman
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۱
در مباحث داخلی این دولت فهیمه به یک مورد می بالید و آن هم کنترل تورم و حتی کاهش آن است با این تصمیمات حسین قلی خانی بعید می دانم که به سر منزل مقصود برسیم . با این بی سوادانی که رآس مملکت را قبضه کرده اند یک فاتحه واجبه خوانده بشه ؟
lمهدی
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۵
به نظر من حالا که مجلس داره در کار ریاست جمهوری دخالت میکنه به گفته آقایان سازمان بور س هم تا روشن شدن تکلیف بورس رو تعطیل کنه .
حسن
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۳
مجلس خیلی قشنگی داریم متخصص ضربه به کشور و مردم
رضا
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۹
این نمایندگان مجلسبایستی چنین تصمیماتی برای ما مردم بگیرند مردم مقصرند که به چنین افرادی رای میدهند که فقط وقتی به مقام می رسند فقط فکر خودشون هستند
ب
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۸
توصیه های دکتر توکلی در خوشبینانه ترین حالت دوستی خاله خرسه است.
متاسفانه سطح سواد اقتصادی نمایندگان پایین است و به امثال آقای توکلی اعتماد می کنند.
نامبرده چند سال پیش هم با این ادعا که قیمت واقعی بنزین 27 تومان است جلوی واقعی شدن قیمت بنزین در دولت خاتمی گرفت.
محمد
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۹
امیدی را که دولت تدبیر وامید با کاهش تحریم های بین المللی در اقتصاد کشور ایجاد کرده بود متاسفانه مجلس با تصمیم غیر کارشناسی وایجاد تحریم داخلی به باد داد
ث
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۰
این اقدامات هم دهن کجی به مجری قانون است وهم مطالبه بخشی ازقدرت دولت وهم ......
طهماسبی
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۲
بنظرمن ................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................از سال 1360 همچنان ادامه دارد ما دیگه عادت کردیم خود کرده را تدبیر نیست.
armansaar
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۲
اخه حماقت هم حدی داره،با این نرخ و با این دستګاه های فرسوده و هزینه های ګزاف اون بروشیمی مادر مرده چجوری باید با دنیا رقابت کنه؟؟!!!
به نظرم هیت دولت باید بره کنار مجلس امور اجرایی دست بګیره.وقتی تو همه چیز دخالت میکنه دیګه رییس جمهور میخوایم چیکار همون نماینده ها کافین!!!
reza
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸
به نظرم هدف از بالا بردن نرخ 15 سنت خوراک پتروشیمی ها صرفا در راستای تامین منافع اقتصادی یک گروه و یا حزب سیاسی خاص بوده که از بابت لغو تحریم ها متضرر شدن!!! پس بایستی این دیدگاه رو با جان و دل قبول کنیم که هیچوقت اب خوش از گلوی این مردم بدبخت پایین نخواهد رفت؟؟
حسینی
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۴
سلام باید مجلس این کار را میکرد چون کانال برای شبکه ...
م
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۵
برای نمایندگان ملت جای تاسف دارد که بدون بررسی فقط با نظر آقای توکلی که بوی ...به بازار سرمایه و اقتصاد مملکت را دارد موافقت می کنند .و سابقه . آقای توکلی قبلا هم مشخص شده است .
علی
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۹
اقتصاد فلج میشه، آخه این چه کاریه؟!
علی
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۶
شورای نگهبان وتوش میکنه.
علی رضا
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۳
وای به مملکتی که اقتصاددانش آقای توکلی باشد ایشان در سال 84 طراح تثبیت قیمتها بود با این اقتصاددانها کشور ایران با این همه منابع باید مردم افسرده و بیکار داشته باشد اصل افزایش نرخ گاز اشتباه نیست اما مقدار و روش آن اشتباه است
ایرانی
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۶
قطع ویقین این نماینده ها ....به نظام ؛مردم ، مملکت ورهبری هستند ، کسانیکه به هر نحوی که شده جلوی حماسه اقتصادی رو مگیرند و آب در آسیاب دشمن می ر یزند مصداق آیه شریفه قرآن که منافقین را بدتر از کفار دانسته هستند.
علی
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۴
امثال توکلی میدونن با این کار آب به آسیاب شرکتهای پتروشیمی قطر و عربستان و .... ریختن ؟ میدنن دشمن شاد شدیم ؟آدم برای کسی کار میکنه که پولش رو بده
همین توکلیها بودن که 8 سال پیش خواستن ژاپن اسلامی بشییم و شدیم کره شمالی اسلامی