بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۲
کد خبر : ۱۱۷۸۱۰
دنیا به صنعت ایران لبخند می‌زند. با لغو برخی از تحریم‌های بین‌المللی می‌توان گفت روزهای سخت به پایان رسیده و حال شرکت‌هایی که در سالیان اخیر از صنعت ایران خداحافظی کرده بودند با مساعد شدن شرایط، خیال بازگشت دارند. جذب 15 میلیارد دلار منابع خارجی از کشورهای شرق دنیا طی 6 ماهه فعالیت دولت یازدهم شرکت‌های بزرگ اروپایی را نیز بر آن داشت تا از آمادگی خود برای همکاری در صنایع بزرگ ایران از جمله فولاد خبر دهند. چهاردهمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران كه از سوي روزنامه «دنياي اقتصاد» برگزار شد محفلی بود که ابر قدرت‌های فولادی جهان با فعالان دولتی و خصوصی حوزه فولاد به تبادل نظر بپردازند.

تشریح وضعیت اقتصادی کشور
در این همایش اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور، گفت: با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد کشور، امکان خطای جدید در اقتصاد کشور وجود ندارد. وی ادامه داد: دولت یازدهم کار خود را با تورم بالای 40 درصد، رشد منفی دورقمی در بخش‌های صنایع و معادن و رشد منفی 34 درصدی در حوزه نفت آغاز کرد و کاهش شدید نرخ تشکیل سرمایه ثابت در سال گذشته بیانگر رکودی بود که همزمان با تورم در اقتصاد کشور حاکم شد. بر این اساس، همت دولت بر این است از امیدی که در کشور ایجاد شده، پاسداری کند. به گفته جهانگیری، اقتصاد کشور با انباشتی از مسائل جدی روبه‌رو است اما کمتر از 6 ماه از کار دولت جدید گذشته و می‌توان گفت در مورد مشکلات اصلی تصمیم‌گیری و تدبیر شده است.

ضربه جدی به تحریم‌ها
وی ادامه داد: در بخش سیاست خارجی نیز با توافقی که با گروه 1+5 داشتیم به سمتی حرکت کردیم که در فضای بین‌المللی تعامل خوبی برقرار شود. وی با بیان اینکه به بنای تحریم‌ها ضربه جدی وارد کردیم، گفت: بخش قابل توجهی از تحریم‌ها در عمل آسیب دیده‌اند و حضور شرکت‌های بزرگ خارجی را در ایران شاهد هستیم. جهانگیری افزود: با توجه به آرامش خوبی که در فضای اقتصادی کشور حاکم شده و اینکه تغییرات لحظه‌ای در اقتصاد کشور وجود ندارد شاهد ثبات در نرخ ارز، بازار مسکن و سکه و همچنین روند کاهنده تورم و حل مشکلات اقتصادی کشور هستیم.
وی در مورد اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز اظهار کرد: باید راجع به هدفمندی کار جدی انجام می‌دادیم و آسیب‌شناسی دقیق می‌کردیم. هدف، اصلاح بازار انرژی بود ولی این مساله به توزیع پول در بین مردم تبدیل شد و در نتیجه حجم بالایی بر بودجه کشور تحمیل شد. وی درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی را از روز ابتدای شروع قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکنون 90هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در این مدت 130هزار میلیارد تومان پول در بین مردم توزیع شد. وی ادامه داد: در بودجه امسال نیز بیش از 11هزار میلیارد تومان در این زمینه برای توزیع در بین مردم مد نظر است. درحالی‌که کمتر از 10هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی وضع شده است. وی تاکید کرد: با طرحی که در زمینه اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها تدوین شده امیدواریم با منابع جدید هدفمندی بخشی از مشکلات مردم حل شود. وی با بیان اینکه به هیچ وجه دنبال وارد کردن شوک به اقتصاد کشور نیستیم، گفت: دولت حرکت آرام، آهسته و پیوسته را در افزایش قیمت انرژی لحاظ خواهد کرد. وی با بیان اینکه از شوک‌هایی که در مراکز تصمیم‌گیری دیگری در مورد قیمت‌های انرژی وارد می‌شود، راضی نیستیم، گفت: مهم‌ترین سیاست دولت خروج کشور از رکود، کاهش نرخ تورم و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها است. وی با بیان اینکه دولت در ماه‌های اخیر سعی کرده محدودیت‌های تولید و سرمایه‌گذاری را شناسایی و برطرف کند، گفت: در مورد پیمان‌سپاری ارزی گفته می‌شد که ممکن است لغو این مساله باعث ایجاد تنش در بازار ارز شود ولی به هر حال دولت شجاعانه این مصوبه را لغو کرد.

حاکم شدن نظام تک نرخی ارز

وی ادامه داد: در مورد رفع ممنوعیت واردات کالاهای گروه دهم نیز این دغدغه وجود داشت که نرخ ارز افزایش یابد ولی در نهایت تاثیری در نرخ ارز شاهد نبودیم. به گفته وی، دولت به نظام چندنرخی ارز اولین ضربه را وارد کرده و این در حالی است که هیچ دولتی در ابتدای شروع کارش دلار 1226 تومانی را به ارز مبادله‌ای تبدیل نمی‌کند. وی تاکید کرد: در سال 93، نظام تک نرخی ارز به‌طور کامل بر کشور حاکم خواهد شد. وی همچنین با اشاره به اینکه پول نفت به حساب یک شخص رفته و برگردانده نشده است، گفت: قصد داریم فضایی ایجاد کنیم که کسی احساس نکند در فضای اقتصادی کشور کانالی برای دستیابی به ثروت‌های بادآورده وجود دارد.

ضرورت تدوین نقشه راه فولاد
جهانگیری در ادامه با بیان اینکه صنعتی شدن ایران یک الزام جدی است، گفت: من مطمئن هستم که با توان فعالان صنعتی ایران قادر به گام برداشتن در جهت صنعتی شدن کشور هستیم. وی با تاکید بر لزوم ترسیم نقشه راه کامل برای صنعت فولاد، اظهار کرد: یقینا صنعت فولاد کشور صنعت پیش برنده‌ای است که کشور را وارد چرخه صنعتی شدن می‌کند. بنابراین باید نقشه راهی برای صنعت فولاد ترسیم شود. به گفته وی، در حال حاضر محدودیت منابع آب و مسائل زیست محیطی باید در تدوین نقشه راه صنعت فولاد در نظر گرفته شود. از سوی دیگر، موضوع ورود بخش خصوصی و جذب سرمایه مستقیم خارجی نیز باید در این نقشه راه مورد توجه قرار گیرد. وی با بیان اینکه در مقطع کوتاهی که از فعالیت دولت یازدهم می‌گذرد منابع خوبی مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: خارجی‌ها بازار ایران را از دست ندهند.
وی در ادامه با اشاره به قصد برخی از شرکت‌های خارجی برای حضور در بازار ایران، گفت: با روس‌ها بحث‌هایی برای مبادله حجم بالایی از منابع نفت و دریافت کالا در ازای آن مطرح کردیم که عده‌ای نسبت به این مساله اعتراض کردند ولی باید بگوییم اگر به ایران وارد نشوید افراد دیگری در این بازار حاضر می‌شوند و جایی برای شما نمی‌ماند. وی با بیان اینکه طی 6 ماه اخیر 15 میلیارد دلار از منابع خارجی از کشورهای شرق دنیا برای طرح‌های ایرانی فاینانس صورت گرفته است، گفت: برای 8/3 میلیارد دلار طرح فولادی گشایش «ال.‌سی» صورت گرفته و گشایش یک میلیارد دلار نیز در حال انجام است که به این ترتیب 8/4 میلیارد دلار در 6 ماهه برای طرح‌های فولادی گشایش اعتبار صورت گرفته است.

تکمیل طرح‌های نیمه تمام با بخش خصوصی
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در اين همايش گفت: با ایجاد فضای مناسب كسب و کار و ورود سرمایه‌گذاران داخلی بخش خصوصی، تکمیل طرح‌های نیمه تمام فولاد و آلومینیوم کشور در دولت یازدهم محقق می‌شود. محمدرضا نعمت‌زاده افزود: نباید طرح‌های فولادی را به‌دلیل منابع مالی معطل گذاشت. چرا که ظرفیت تولید فولاد کشور بیش از اینها است. به گفته نعمت‌زاده، در چشم‌انداز بیست ساله رسیدن به ظرفیت تولید 55 میلیون تن فولاد خام ترسیم شده است. وی با تاکید بر اینکه مسیر و زنجیره تولید فولاد در کشور ایراداتی داشته كه به موقع باید رفع شود، افزود: انرژی، برق، سوخت و محیط‌ زیست جملگی برای تکمیل طرح‌های فولادی لازم است اما در طرح‌های کنونی پیش‌بینی نشده که باید برای طرح‌های جدید این موارد را مد نظر قرار داد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت از کمبود گاز واحدهای فولادی در چند ماه گذشته خبر داد و گفت: به‌دلیل اجرا نشدن به‌موقع پروژه‌های گازرسانی کارخانه‌های فولاد با کمبود گاز مواجه شده‌اند. وزیر صنعت افزود: باید توازن در زنجیره تولید فولاد کشور ایجاد شود که در دو - سه فاز این کار انجام خواهد شد. از سوی دیگر، متاسفانه در دولت قبل، کارخانه‌های فولاد را در مناطقی احداث کرده‌اند که نه آب دارد، نه گاز و برق و این اشتباه بوده است. نعمت‌زاده همچنین با اشاره به اینکه در عقد قرارداد 8 طرح فولادی تعجیل شده، افزود: اجرای هشت طرح فولادی از هفت سال پیش، آغاز شده بود که در دولت جدید برای عملیاتی شدن آن اقدام کردیم، اما طولانی شدن زمان طرح‌ها موجب شد تا قراردادها با عجله بسته شود و در صورتی که سر فرصت نسبت به عقد قرار داد اقدام می‌کردیم، به‌طور حتم طرح‌ها با هزینه کمتری بسته می‌شد.
 
وزیر صنعت با اشاره به اینکه فاینانس طرح‌های فولادی تامین شده است، افزود: با وجود تامین فاینانس قراردادهای این طرح‌ها نهایی شده بود که اخیرا قرارداد دو سه واحد به اتمام رسیده و مالکیت زمین این طرح‌ها نیز به شرکت ملی فولاد منتقل شده است.
نعمت‌زاده با اشاره به اجرای سه طرح فولادی در خرمشهر که هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند، عنوان کرد: این طرح‌ها در منطقه‌ای ایجاد شده‌اند که بیشترین نرخ بیکاری را در کشور دارد. از سوی دیگر اغلب کشورهای اطراف ایران، حداقل یک میلیون تن تولید آلومینیوم دارند، اما برای اجرای یک طرح 300 هزار تنی هنوز مشکل داریم. نعمت‌زاده با اشاره به اینکه در برنامه چشم‌انداز باید ظرفیت تولید فولاد خام ایران به 55 میلیون تن برسد، افزود: ظرفیت موجود برای تولید فولاد در کشور 24 میلیون تن است، اما تنها نزديك 15 میلیون تن تولید داریم که نشان‌دهنده فاصله 8 تا 9 میلیون تنی است. این فاصله به‌دلیل نابسامانی‌ها رخ داده است.
وی با بیان اینکه تولید 14 الی 15 میلیون تن فولاد کافی نیست، افزود: باید تولید فولاد را به ظرفیت‌های ترسیمی آن نزدیک کنیم.
این مقام مسوول با اشاره به اینکه می‌توانیم 80 درصد تجهیزات کارخانه‌های فولادسازی را در ایران طراحی و تولید کنیم، گفت: از شرکت‌های خارجی درخواست می‌کنیم تا در ایران اقدام به احداث ساخت کارخانه و تولید تجهیزات کنند، چراکه فروش صرف تجهیزات کاری است که از گذشته نیز وجود داشته و ادامه دارد و در خصوص تامین سرمایه نیز منابع مالی مورد نیاز را برای تحقق این امر تامین خواهیم کرد.
به گفته نعمت‌زاده، سایر کمبودهای دیگر را در این خصوص می‌توان با مشارکت واحدهای صنعتی دانش‌بنیان و همچنین شرکت‌های خارجی رفع کرد.

زمینه حضور سرمایه‌گذاران فراهم است
رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) نیز در این همایش گفت: با حمایت مجلس شورای اسلامی، ایمیدرو می‌تواند با بخش خصوصی داخلی و خارجی مشارکت کند، ضمن اینکه قادر خواهد بود از صندوق توسعه ملی وام ارزی دریافت کند. مهدی کرباسیان افزود: ایمیدرو از هر نوع سرمایه‌گذاری در زنجیره فولاد از اکتشاف، استخراج و سایر تولیدات این بخش حمایت می‌کند.
به گفته وی، ایران مزیت‌های زیادی برای رشد و توسعه صنعت فولاد دارد که از جمله آنها انرژی و مواد اولیه است. کرباسیان ادامه داد: وظیفه‌ای که دولت به ایمیدرو محول کرده، جذب سرمایه‌گذار از بخش خصوصی، ایرانیان مقیم خارج و سرمایه‌گذاران خارجی است که پیش‌زمینه‌های آن فراهم شده است.
کرباسیان همچنین فراهم شدن زیرساخت‌هایی مانند آب، برق، گاز و... برای تقویت بخش معدن را از اولویت‌های ایمیدرو برشمرد و گفت: در این زمینه همواره جلساتی در ایمیدرو برگزار و پیگیری می‌شود.
او با اشاره به ارزش 700 میلیارد دلاری ذخایر معدنی شناسایی شده در کشور، گفت: تاکنون 68 نوع ماده معدنی در کشور شناسایی شده، ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود ایران حدود 5 میلیارد تن ذخایر شناسایی شده سنگ‌آهن داشته باشد که تاکنون 5/2 میلیارد تن آن قطعی شده است. وی آمار تولید فولاد ایران را در 10 ماهه سال جاری، 13 میلیون تن ذکر کرد و افزود: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 10 درصد بیشتر است که امیدواریم به رقم‌های بالاتری برسیم.
کرباسیان همچنین به اجرای 8 طرح فولاد استانی اشاره کرد و گفت: تاکنون 2 طرح از طرح‌های مذکور گشایش اعتبار شده و طرح فولاد «نی ریز» نیز هفته آینده، گشایش اعتبار می‌شود و «ال.سی» بقیه طرح‌ها هم تا پایان امسال باز می‌شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ایمیدرو در کنار تمام تشکل‌ها درحوزه فولاد آمادگی دارد، سرانه تولید و مصرف فولاد کشور را افزایش دهد.
وی افزود: ایمیدرو همچنین آماده است با استفاده از ابزارهای قانونی که برای سرمایه‌گذاران خارجی و مشترک دارد، زمینه‌های حضور هر چه بیشتر سرمایه‌گذاران را در صنعت فولاد فراهم کند.
به گفته کرباسیان، با یک بدسلیقگی در اواخر سال قبل، شرکت ملی فولاد منحل شده بود. با پیگیری‌های انجام شده با موافقت معاون اول رئیس جمهوری و وزیر اقتصاد، از لیست واگذاری خارج شد. وی اجرای 8 طرح فولاد استانی و تدوین برنامه جامع صنعت فولاد را به عنوان دو برنامه مهم شرکت ملی فولاد بیان کرد.
رئیس هیات عامل ایمیدرو در بخش دیگری از سخنان خود از صنعت فولاد به عنوان یک صنعت راهبردی در جهان نام برد و گفت: سرانه فولاد از شاخص‌های میزان صنعتی بودن یک کشور است.
کرباسیان افزود: ایران نیز با هدف صنعتی شدن و با توجه به برخورداری از انرژی و موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر در توسعه صنعت فولاد تلاش می‌کند.
وی با بیان اینکه فولاد موتور محرکه صنایع ساختمانی، صنعت و کشاورزی و تامین کننده مواد اولیه 1300 واحد صنعتی است، گفت: با ایجاد یک واحد یک میلیون تنی می‌توان هزار شغل مستقیم و سه هزار شغل غیرمستقیم ایجاد کرد. ایران با تولید سالانه 15 میلیون تن فولاد درحال حاضر، رتبه 15 جهان را دارد.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به دو منطقه ویژه معدنی و فلزی در خلیج‌فارس افزود: در این منطقه پارسیان و لامرد را در اختیار داریم که با توجه به نزدیکی به پارس جنوبی، محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستند. به گفته کرباسیان، جذب سرمایه‌گذاری برای این دو منطقه ویژه آغاز شده است.
رئيس هيات عامل ایمیدرو با اشاره به دیگر برنامه‌های اکتشافی در دست اجرا در کشور نیز گفت: اخیرا کار اکتشافی به وسعت 12 هزار کیلومترمربع در سنگان آغاز شد. قصد داریم به‌زودی کار اکتشافی 30 هزار کیلومترمربع را در منطقه سراوان سیستان و بلوچستان آغاز کنیم که این اکتشاف از بندر گوادر تا استان خراسان را در بر می‌گیرد.

چشم‌انداز بازار فولاد
محمد ابکاء، مدیرعامل شرکت فولاد تکنیک، نيز با ارائه گزارشی با عنوان «ترسیم چشم‌انداز بازار فولاد با نگاهی به الزامات و امکانات زیربنایی کشور» در مورد میانگین تولید فولاد دنیا در 10 سال گذشته، گفت: میانگین تولید فولاد دنیا در 10 سال گذشته یک میلیارد و 287 میلیون تن بوده که این میزان در سال 2012میلادی، به یک میلیارد و 545میلیون تن رسیده، همچنین میانگین مصرف فولاد دنیا در 10 سال گذشته یک میلیارد و 271میلیون تن بوده که این میزان در سال 2012میلادی به یک میلیارد و 537میلیون تن رسیده است. وی افزود: به‌رغم کوشش‌های بسیار، هنوز جایگزین محکمی برای فولاد پیدا نشده به همین دلیل تولید و مصرف آن در حال افزایش است. وی با اعلام میزان تولید فولاد در منطقه منا (شمال آفریقا و خاورمیانه) نیز گفت: در سال 2012میلادی میزان تولید در این منطقه 5/33 میلیون تن بوده که 5/14 میلیون تن از این میزان در دست ایران است. مدیرعامل فولادتکنیک با بررسی آمار تولید و مصرف فولاد در کشور، گفت: در سال گذشته میزان تولید فولاد خام در کشور 14میلیون تن و میزان مصرف 20میلیون تن بود. وی با اشاره به پیش‌بینی مصرف فولاد خام در کشور در افق 1404 اظهار کرد: با فرض رشد اقتصادی 6درصدی در افق 1404 پیش‌بینی می‌شود که میزان مصرف فولاد خام به 5/37 میلیون تن برسد. در صورت رشد اقتصادی 8 و 10درصدی در افق 1404 پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف فولاد خام در کشور به ترتیب به 1/42 و 5/50 میلیون تن برسد.

چالش‌های توسعه فولاد
وی با بیان اینکه در زنجیره تولید فولاد کشور عدم توازن وجود دارد، در مورد چالش مصرف گاز و برق در واحدهای فولادی اظهار کرد: در حال حاضر میزان مصرف گاز در واحدهای فعال سالانه 8 میلیارد مترمکعب است که با توجه به بهره‌برداری از واحدهای جدید باید برنامه‌ریزی برای تامین گاز این بخش از صنعت (18میلیارد مترمکعب گاز) انجام شود. وی همچنین گفت: در سال گذشته 12هزار و 500میلیون کیلووات ساعت برق در واحدهای فولادی مصرف شد که در افق 1404 پیش‌بینی می‌شود این میزان به 56هزار میلیون کیلووات ساعت برسد. بر این اساس برای تامین این میزان مصرف برق باید 10هزار مگاوات نیروگاه جدید احداث شود که به 10میلیارد یورو اعتبار نیاز دارد. به گفته وی، تامین آب واحدهای فولادی نیز مسائل خاص خود را دارد. در حال حاضر میزان مصرف آب در واحدهای فولادی 118میلیون مترمکعب است که با توسعه واحدهای فولادی این میزان به 318میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد. وی در مورد مشکلات حمل و نقل ریلی گفت: پیش‌بینی می‌شود در افق 1404 حجم بار خطوط ریلی کشور به 350میلیون تن برسد که 105میلیون تن از آن متعلق به صنعت فولاد است. سال گذشته حجم بار خطوط ریلی کشور 35میلیون تن بود که 25میلیون تن از آن متعلق به صنعت فولاد بود. بنابراین توسعه
حمل و نقل ریلی هم باید در دستور کار قرار گیرد.

اقدامات بنیادین در صنعت فولاد
وی در جمع‌بندی صحبت‌های خود گفت: تدوین سیاست راهبردی جامع، ایجاد نهاد سیاست‌گذاری واحد، مشارکت واحدهای دولتی، شبه دولتی و خصوصی در تدوین سیاست‌ها و تمهیدات لازم به‌منظور اجرایی شدن تصمیم‌گیری‌ها از جمله اقدامات بنیادین برای توسعه صنعت فولاد است. از سوی دیگر تثبیت و تسهیل مقررات به نحوی که سرمایه‌گذاران برای مشارکت جلب شوند، از دیگر اقداماتی است که منجر به توازن در زنجیره تولید فولاد از معدن تا تولید نهایی می‌شود.

ضرورت افزایش ظرفیت تولید رقابتی
در ادامه این همایش «Gianpietro Beneditti»، مدیرعامل شرکت دانیلی (Danieli) ایتالیا نيز با اشاره به سابقه فعالیت این شرکت از سال 1914میلادی تاکنون، گفت: در ایران شرکت دانیلی عملیاتی را از سال 1980میلادی تا به امروز در رابطه با صنعت فولاد شروع کرده است. وی با اشاره به ضرورت افزایش ظرفیت تولید رقابتی فولاد در ایران گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که تا سال 2025میلادی ظرفیت تولید فولاد ایران 2 برابر شود که باید در جهت تولید رقابتی گام بردارد. مدیرعامل شرکت دانیلی ایتالیا با بیان اینکه ایران بازار خوبی در حوزه فولاد دارد، گفت: مسوولان و کارآفرینان ایرانی در رابطه با صنعت فولاد خیلی حساس هستند، تا بتوانند با استفاده از مزیت نفت و گاز کشور ظرفیت تولید فولاد را بالا ببرند. بر این اساس لازم است که در ایران با استفاده از ظرفیت‌های خلیج‌فارس، ضمن افزایش تولید با قیمت رقابتی فولاد را به بازارهای خارجی عرضه کنیم.

ساخت کارخانه در اصفهان
وی در ادامه از ساخت کارخانه تولید تجهیزات و ماشین‌آلات فولادسازی از سوی شرکت «دانیلی» (Danieli) ایتالیا در اصفهان خبر داد و گفت: این کارخانه قرار است در سه فاز ایجاد شود که 40درصد تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز واحدهای فولادسازی ایران را پوشش می‌دهد.
آلمان خواستار توسعه همکاری «Burkhrad Dahmen» از SMS Group آلمان نيز با بیان اینکه این گروه تحت یک برنامه شفاف با تعهد کامل کار می‌کند، گفت: گروه SMS این آمادگی را دارد که با ایران در زمینه فولاد همکاری خود را ادامه دهد. در سال‌های گذشته برای توسعه مجتمع‌های تولید فولاد در مبارکه همکاری‌هایی با ایران انجام دادیم و شریک نزدیک ایران هستیم. وی با اینکه این گروه آماده ارائه خدمات باکیفیت است، گفت: برنامه ما این است که تا سال 2015 ماشین‌آلات مورد نیاز برای توسعه فولاد مبارکه را توسعه دهیم.
خام‌فروشی اتهامی به سنگ‌آهن
مهرداد اکبریان رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن نیز با اشاره به اینکه سنگ‌آهن مدت‌ها است به خام فروشی متهم می‌شود، گفت: اتهام خام فروشی به این بخش موجب شده تا قوانین سخت و دست و پاگیری برای صادرات سنگ‌آهن وضع شود.
به گفته اکبریان اگر سنگ‌آهن خام است مواد بسیاری وجود دارد که به صورت خام صادر می‌شوند، اما قوانین دست و پاگیری برای آن وضع نشده با این شرایط می‌توان گفت مساله خام فروشی نیست، بلکه ارزش افزوده دلیل وضع این قوانین است.

پایتخت فولاد جهان در اینجا
محسن پروان دبیر همایش نیز با اشاره به اینکه این همایش با نگاه به بازار برگزار می‌شود، گفت: امروز آغاز فصل جدیدی در صنعت فولاد با کشورهای بزرگ خواهد بود. پروان این همایش را به‌دلیل حضور شرکت‌های بزرگ، كانون توجه صنعت فولاد جهان نامید و افزود: این همایش اتحاد میان شرکت‌های بزرگ فولاد به وجود آورده است. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نمی‌توانیم زنجیره‌ای متوازن از صنعت فولاد ارائه كنيم گفت: نبود توازن میان مواد اولیه، انرژی، حمل و نقل موجب شده تا توازن در این زنجیره ایجاد نشود.
به گفته پروان، صنعت فولاد تصویری از برنامه‌های کلان در سال‌های اخیر است و در این همایش سعی براین است تا به جمع‌بندی کامل از این صنعت دست پیدا کرده و نتایج را برای در نظر قرار گرفتن در چشم‌انداز فولاد ایران به ایمیدرو ارائه کنیم.

قیمت بنزین امسال افزایش نمی‌یابد
در حاشیه این همایش نیز معاون اول رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران درخصوص برنامه دولت برای افزایش قیمت بنزین گفت: دولت برای امسال برنامه‌ای در مورد افزایش قیمت بنزین ندارد و بحث‌های مطرح ‌شده در این مورد شایعه است. جهانگیری در مورد اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: سعی کردیم همه آسیب‌های مرحله اول طرح هدفمندی یارانه‌ها مورد توجه قرار گیرد.وی تصریح کرد: اگر قرار بود دولت امروز تصمیم بگیرد که قانون هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند خیلی راحت‌تر بودیم، تا اینکه کاری که در مرحله اول آن اشکالاتی وجود داشت قدرت مانور کمی برای ما داشته باشد. جهانگیری ادامه داد: سعی کردیم طوری تصمیم‌گیری‌ کنیم که در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها اقشار ضعیف و بخش‌هایی که مردم انتظار دارند دولت برای عبور از بحران آن بخش‌ها وارد عمل شود، مورد توجه قرار گیرد.

پناهيان در چهارمين همايش چشم‌انداز صنعت فولاد تبيين كرد
نقش بورس كالا در توسعه صنعت فولاد و معدن كشور

گروه بورس كالا- حديث موسوي: نقش بورس كالا در توسعه صنعت فولاد و معدن كشور توسط مديرعامل اين بورس در چهارمين همايش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن كه ديروز با حضور وزير صنعت، معدن و تجارت و جمعي از مديران ارشد صنعت فولاد و معدن كشور در مركز همايش‌هاي بين المللي صدا و سيما آغاز شد، تشريح شد.دكتر حسين پناهيان دراين همايش دو روزه كه با همت روزنامه دنياي‌اقتصاد برگزار مي‌شود، با اشاره به ارزش معاملات 191 هزار ميليارد ريالي تالار محصولات صنعتي و معدني بورس كالا طي 11 ماهه امسال خاطرنشان كرد: 7/51 درصد از حجم كل معاملات بورس كالا طي اين مدت به تالار محصولات صنعتي و معدني اختصاص داشته و گروه محصولات فولادي با ارزش معاملات 141 هزار ميليارد ريالي به تنهايي 8/73 سهم اين تالار را از آن خود كرده است. وي در ادامه با بيان كاركردهاي اصلي بورس كالا گفت: تامين مالي، كشف نرخ، مديريت ريسك نوسانات قيمت، ايجاد فرصت سرمايه‌گذاري، تسهيل تجارت فيزيكي و گسترش بازارها از جمله كاركردهاي اين بورس به شمار مي‌رود.
دكتر پناهيان سپس درخصوص نقش بورس كالا در تجاري‌سازي محصولات فولادي گفت: ايجاد ارتباط منطقي ميان بخش معدن و صنعت با تكميل زنجيره ارزش‌گذاري محصولات فولادي و معرفي ابزارهاي مالي جديد جهت گسترش فضاي كسب و كار نظير قراردادهاي سلف موازي استاندارد ميلگرد، از جمله گام‌هاي موثر بورس در اين زمينه به شمار مي‌رود. همچنين تامين مالي بنگاه‌ها و ايجاد امكان مديريت ريسك و برنامه‌ريزي ميان مدت و بلند مدت به همراه توسعه زيرساخت‌هاي بازار و تكميل زنجيره توليد، توزيع و مصرف محصولات با راه اندازي سيستم قبض انبار از طريق بورس كالا امكان‌پذير شده است. وي در ادامه به راه اندازي سيستم قبض انبار در بورس كالا اشاره كرد و گفت: تامين اعتبار، حذف تضامين بانكي، تضمين قرارداد و همچنين توسعه زيرساخت بازار به همراه تضمين كيفيت و كشف قيمت نيز از جمله مزاياي راه‌اندازي سيستم قبض انبار در بورس كالا است.
وي با بيان اينكه با توسعه تالار صادراتي اين بورس مي‌توان به ارتقاي جايگاه صنعت در معاملات تجاري منطقه كمك كرد، افزود: ارتقاي جايگاه صنعت فولاد به عنوان مرجع قيمت‌گذاري كالاهايي كه در آنها مزيت توليد وجود دارد و افزايش حجم صادرات و بازاريابي براي جذب فعالان و سرمايه‌گذاران بين المللي از طريق تالار صادراتي بورس كالا امكان‌پذير است. به عنوان مثال هم‌اكنون قيمت سنگ‌آهن به صورت رقابتي و شفاف و با توجه به نرخ دلار در بورس كالاي ايران كشف مي‌شود به طوري كه در 11 ماهه نخست سال جاري ميزان 4/2 ميليون تن سنگ‌آهن با ارزش 3/5هزار ميليارد ريال در تالار معاملاتي بورس كالاي ايران مورد معامله قرار گرفته است.
مديرعامل بورس كالاي ايران، با اشاره به پذيرش انواع مقاطع فولادي، شمش و قراضه به بيان ضرورت تكميل زنجيره ارزش‌گذاري محصولات فولادي در بورس كالا پرداخت و گفت: كشف قيمت شفافتر و توليد محصولات با ارزش افزوده بالاتر از نتايج تكميل اين زنجيره به شمار مي‌روند.
وي با تشريح مزاياي معاملات قرارداد سلف موازي استاندارد ميلگرد براي فعالان بازار اظهار كرد: نقد شوندگي بالا، ايجاد فرصت سرمايه‌گذاري، تامين مالي بهتر و امكان مشاركت فعالان حقيقي بازار به همراه پوشش ريسك بهتر از جمله ويژگي‌هاي اين قرارداد است.
وي سپس در خصوص تامين مالي بنگاه‌ها با استفاده از قراردادهاي سلف خاطرنشان كرد: در 11 ماهه امسال براي توليدكنندگان محصولات فولادي 136 هزار ميليارد ريال تامين مالي در بورس كالاي ايران صورت گرفته است، به اين ترتيب از ميزان 141 هزار ميليارد ريال ارزش معاملات محصولات فولادي در اين مدت، 96/4 درصد آن به‌صورت سلف انجام شده است.
وي در پايان با اشاره به راهبردهاي استراتژيك بورس كالا در حوزه محصولات فولادي گفت: توسعه ابزارهاي مالي جديد از جمله قراردادهاي آتي و اختيار معامله در حوزه محصولات فولادي و گسترش تعامل با نهادهاي تصميم‌گير و تصميم‌ساز و فعالان بازار به همراه جلب مشاركت بانك‌ها در دستور كار بورس كالاي ايران قرار دارد.

تكنولوژي توليد فولاد و سنگ‌آهن
در بخش سوم از همايش روز گذشته، عضو هيات مديره شركت اتوتك نيز در خصوص بينش تكنولوژي فولاد و علاقه اين شركت به حضور در صنعت فولاد و معدن ايران صحبت كرد.
كال هاركي در ابتدا با معرفي شركت اتوتك به عنوان يكي از شركت‌هاي پيشرو در ارائه‌ خدمات و تكنولوژي‌هاي معدني و فولادي گفت: اتوتك سومين شركت پايدار جهان در سال گذشته معرفي شده و سود 9/1 ميليارد يورويي را به دنبال فعاليت‌هاي خود در 28 كشور جهان محقق ساخته است.
وي با اشاره به‌ رتبه‌بندي كشورهاي توليدكننده سنگ‌آهن در سال 2012 ميلادي ادامه داد: در اين سال كشورهاي چين، استراليا، برزيل و روسيه بزرگ‌ترين توليدكنندگان سنگ‌آهن بوده‌اند و ايران نيز مقام يازدهم توليد اين ماده معدني را در اين رده‌بندي جهاني به خود اختصاص داده است، بنابراين ظرفيت بالاي معادن ايران و عيار مناسب سنگ‌آهن استخراجي از مزيت‌هايي است كه براي سرمايه‌گذاران خارجي از جمله شركت ما جهت صادرات تجهيزات و تكنولوژي‌هاي فرآوري سنگ‌آهن به ايران ايجاد انگيزه مي‌كند.
هاركي با اعلام اينكه حدود 50 درصد از تكنولوژي مربوط به گندله‌سازي دنيا مربوط به شركت اتوتك است افزود: معدن داران و فولادسازان ايراني مي‌توانند با استفاده از خدماتي كه اين شركت ارائه‌ مي‌كند ريسك سرمايه‌گذاري خود در واحدهاي معدني و و فولادي را تا حد ممكن كاهش دهند؛ چرا كه ما ضمانت تمامي خدماتي را كه اعم از تكنولوژي فرآوري سنگ‌آهن، گندله‌سازي و خطوط توليد فولاد ارائه مي‌دهيم مي‌پذيريم.عضو هيات مديره شركت اتوتك مساله كاهش آلايندگي فرآيندهاي استخراج و توليد سنگ‌آهن، گندله‌سازي و بازيافت صنعتي آهن قراضه را از جمله مهمترين اهداف اين شركت به كمك تكنولوژي‌هاي بسيار مدرن آن عنوان كرد و خطاب به شركت‌كنندگان همايش گفت: راه حل‌هاي پايدار شركت ما علاوه‌بر كاهش مشكلات زيست محيطي فرآيندهاي فوق، برگشت بالاي سرمايه را براي سرمايه‌گذاران ايراني تضمين مي‌كند.

مزيت‌هاي سرمايه‌گذاري ايران براي اروپايي‌ها
در ادامه مدير اجرايي ارشد شركت سارايه نيز گفت: اين شركت اسپانيايي يكي از گروه‌هاي مستقل بخش خصوصي با تخصص در زمينه مهندسي، طراحي و توليد تجهيزات سنگين براي پروژه‌هاي صنعتي از جمله فولاد است.
الياس گونزالس با اشاره به اينكه گروه سارايه بيش از 50 سال تجربه در اجراي پروژه‌هاي بين‌المللي دارد، ديدگاه اين شركت را خط مشي راهبردي در جهت تداوم بهبود، نوآوري و ارائه راه حل‌هاي سفارشي بر اساس نيازهاي اختصاصي پروژه‌هاي مشتريان عنوان كرد.
وي ادامه داد: شركت سارايه از 7 سال گذشته در ايران مشغول به فعاليت است و افتخار مي‌كند اين كشور را در طول سال‌هايي كه با مشكلات سختي درگير بوده تنها نگذاشته است.
گونزالس افزود: ما در عين حال كه جهاني فكر مي‌كنيم رويكردهاي داخلي صنايع را نيز در نظر مي‌گيريم.
وي گفت: ما تكنولوژي‌هاي روز اروپا را در زمينه فولاد به ايران آورده ايم تا با توسعه صنعت فولاد به زودي بتواند در بازارهاي جهاني حرفي براي گفتن داشته باشد.

طرح جامع توليد فولاد ايران
رئيس هيات مديره شركت برسو نيز با ارائه آمار و ارقام در ارتباط با چشم‌انداز توليد فولاد و معدن از طرح جامع توليد فولاد كشور رونمايي كرد. ايرج صالحي گفت: بر اساس طرح جامع توسعه فولاد كشور در افق 1404 بايد توليد سالانه 54 ميليون تن فولاد خام محقق شود. وي تشريح كرد مواردي همچون موازنه ظرفيت مواد اوليه، محصولات نيمه‌ساخته و نهايي زنجيره توليد فولاد، به استناد ظرفيت‌هاي بالفعل و توسعه تكميلي واحدهاي موجود، طرح‌هاي جديد در دست احداث و صادرات در برنامه جامع توليد فولاد كشور در محدوده سال‌هاي 1390 تا 1404 بر اساس دو حالت زير محاسبه شده است:اول موازنه ظرفيت‌هاي موجود و در دست احداث ماده اوليه يا محصول نيمه ساخته با محصول نهايي و دوم موازنه ظرفيت‌هاي موجود و در دست احداث با تقاضاي مبتني بر برنامه جامع توليد فولاد كشور.صالحي خاطرنشان كرد: اعداد و ارقام اين برنامه راهنماي بسيار خوبي براي سرمايه‌گذاران صنعت فولاد جهت اطلاع از كمبودها و ظرفيت‌هاي خالي است؛ هرچند ذكر يك نكته ضروري است كه ارقام ارائه شده براي ظرفيت‌هاي در دست احداث و سال تحقق آنها تقريبي و احيانا متفاوت با آمار و ارقام ارائه شده توسط سايرين است، اما در كليت خود و با تقريب نسبتا قابل قبول، ظرفيت‌هاي مازاد و كمبودها را به خوبي نشان مي‌دهد.
وي در پايان افزود: به هر ترتيب براي اتخاذ تصميم نهايي سرمايه‌گذاران براي توليد هر محصول، بررسي دقيق‌تر و موردي بازار ضروري است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر