بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۰
کد خبر : ۱۱۸۱۲۶

موج انتشار اولین پیش بینی بودجه سال مالی 93 شرکت ها در حالی در سامانه اطلاع رسانی کدال به راه افتاده که برخی مفروضات و متغیرهای اثرگذار بر سود هر سهم آنها در شرکت های فعال در گروه های یکسان با انحراف های زیادی همراه است.

به گزارش بورس نیوز، انتشار اولین بودجه های برآوردی ناشران بورسی و فرابورسی در شرایطی است که دو نکته مهم موجود در این اطلاعات، نرخ ارز و قیمت مواد اولیه در هزینه بهای تمام شده تولیدات شرکت هاست.

این انحراف زیاد اطلاعات میان دو مورد عنوان شده در حالی در بودجه بسیاری از شرکت ها نسبت به یکدیگر مشاهده می شود که در شرایط کنونی بازار آزاد ارز نیز به ثبات نسبی رسیده و تغییرات قیمتی آن حتی طی روزهای متوالی زیر 10 تومان بوده است. حال آنکه هم اکنون می توان به وضوح مشاهده کرد که بودجه برخی شرکت ها با فاصله زیادی نسبت به محدوده کنونی نرخ ارز در بازار آزاد و نیز سایر شرکت های هم گروه آن در نظر گرفته شده است. اما معلوم نیست منطق این قبیل برآوردها چیست؟

جدول زیر این تفاوت ها را در صنعت پتروشیمی به وضوح نمایش می دهد.

همانطور که مشاهده می شود شرکت گلتاش در حالی نرخ تسعیر ارز مصرفی را 3100 تومان برآورد کرده که در بازار آزاد قیمت ها در محدوده 2950 تومان با نوسان اندکی همراه است.

در بخش درآمدهای ارزی نیز گلتاش و پتروشیمی پردیس به ترتیب نرخ های 3100 و 3000 تومان را در نظر گرفته اند و شرکت بین المللی محصولات پارس و تولید مواد اولیه و الیاف مصنوعی نرخ تسعیر دلار را در محدوده 2500 برآورد کرده اند.

همچنین دو شرکت معدنی املاح ایران و گلتاش در حالی بودجه خود را به ترتیب با یورو با نرخ حدود 3580 و 3517 تومان اعلام کرده اند که در بازار آزاد نرخ آن حدود 4050 تومان است.

همچنین جالب آنجاست که تفاوت بین نرخ تسعیر ارز برآوردی برای منابع و مصارف حتی در یک شرکت نیز ملموس است. حال آنکه اکثر آنها ارز حاصل از صادرات را برای خریدهای خارجی خود استفاده می کنند و وجود چنین تفاوتی چندان قابل توجیه نیست.

آنچنان که "شیران" در بخش مصارف ارزی خود دلار را 2500 تومان و در بخش درآمدهای ارزی با نرخ 2950 تومان در نظر گرفته است.

طبق جدول زیر در شرکت های فعال در سایر صنایع از جمله فلزات اساسی و فرآورده های نفتی پالایشی و تجهیزاتی نیز این اختلاف ها در مفروضات اعلام شده وجود دارد که در جدول زیر قابل مشاهده است.




در نتیجه، این سوال مطرح است که چرا سازمان بورس برای برخی متغیرهای اثرگذار بر بودجه شرکت ها همچون نرخ ارز محدوده ای را در نظر نمی گیرد تا این میزان انحراف در اطلاعات آنها به حداقل کاهش یابد؟

باید دید شرکت هایی که این متغیر را با اختلاف قابل توجهی نسبت به مابقی برآورد کرده اند، براساس چه تحلیلی بوده است؟ آیا نباید در خصوص چنین مواردی روال خاصی وجود داشته باشد؟ و چگونه این تفاوت در مفروضات از سوی کارشناسان سازمان بورس پذیرفته است؟

در پایان انتظار می رسود این قبیل موارد با دقت بیشتری مورد بررسی کارشناسان و مسئولان ناظر در سازمان بورس و سایر متولیان بازار سرمایه قرار گیرد تا حداقل میزان انحراف را در اطلاعات اعلامی میان شرکت های مختلف با یکدیگر شاهد باشیم.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
متنفر از اصولگرایان
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۶
بدتر لز این پیش بینی سود سال 90 است که واقعا خنده دار است اکثرا پیش بینی ها را منفی داده اند . عجیب اینکه می گویند ناظر بازار هم داریم ! فقط می دانیم که فساد تمام مملکت را در بر گرفته و دروغ شاکله اقتصاد و سیاست مملکت و زندگی مردم شده است
اکبر
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۹
شما که تا دیروز میگفتی اطلاعات باید مستقیم روی سایت بره چی شد دست به دامن بورس شدی ضمنا مدیر حق پیش بینی داره شما مطمئنی تو سال 93 نرخ دلار با این نرخ ها متفاوته امان از تحلیل های آبکی
محمد
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۴
کاملا واضحه دلیلش!
برای اینکه بعدا بتونن روی متغیرها مانور بدن و منافع داشته باشن !
طهماسبی
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۸
فقط میشه گفت اینجا ایران
اینجا همه چیز درهم برهمه
تو این سی چهار سال گذشته یک نفر بلند نشده بگه من مسئول هستم و به شما قول میدهم که دیگر تکرار نمی شود و کسی را
هم برای این موارد مجازات نکردنده اند
حمید
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۸
می شود یک گزارشی از وکار ووتوسم و شبندر تهیه کنید
khameneei
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰
واقعا اینها نه تنها در مورد هسته ای که در همه موارد با ملت هم باید اعتمادسازی کنند
khameneei
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۰
واقعا اینها نه تنها در مورد هسته ای که در همه موارد با ملت هم باید اعتمادسازی کنند
شکرستان
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱
همانطور که قبلا هم گفتم تا این آقایون قیمت ها رو به کمترین قیمت بازه ی سال نرسونن دست بر نمیدارند.خیلی جالبه اکثرا به صورت خودجوش تعدیل منفی میدن.
علی
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰
مثل تمام دنیا باید پیش بینی ها حذف شه
پیش بینی سود بزرکترین عامل دستکاری توسط مدیران در بازار سرمایه است
mahdi
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۹
با سلام
همه چیز بطور خیلی رک دستکاری می شود وترسی هم از هیچ چیز و هیچ کس ندارند این هم نتیجه تدبیر و امید و اقتصاد مقاومتی .
افشین
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۱
توی گزارش زامیاد چند مورد دستکاری را عرض می کنم: 1- به چه دلیل حاشیه سود به یکباره از 19 درصد به 14 درصد کاسته شده؟
2- چرا تولید 50 درصد و هزینه مواد اولیه 100 درصد افزایش نشان می دهد؟
آیا افزایش تولیدی که موجب کاهش سود می شود عقلانی است؟
3- چرا نرخ ارز وارداتی بالاتر از ارز صادراتی در نظر گرفته شده است؟ مدیران شرکت قصد خیرات از جیب سهامداران دارند؟
و الی ...
اگر فقط مورد اول مرتفع شود سود شرکت 400 ریال خواهد شد.

نکته اصلی: چقدر می توان خوش باور بود و فرض را بر نظارت درست نهاد ناظر گذاشت؟ آیا بدگمانی در این شرایط به عقل نزدیکتر نیست؟
مهدي
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۲
شدوص سال 92 60 تومان سود اعلام كرده ولي 92 را 31.5 تومان سود اعلام كرده يعني با 50% تعديل منفي و هيئت مديره 33 تومان براي 92 تقسيم سود ديده ، فك كنم دم خروس زد بيرون_ پسهند ميگه زمينو فروختم اينم پولش ، شكربن تو گزارشش گزارش 9 ماهه را copy past كرده ميگه تا موقعي كه پسهند سود را در گزارش نياورد ما هم نمي آوريم بازم دم خروس زد بيرون . بابا اونكي كه فكر ميكنيد سهامدارانند خودتونيد .
shahram
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۳
واقعا كسي نيست يقه اينهار رو بگيره كه چراپيش بينيهاي متناقض ارائه ميدين چرا اينقدر ازادند..عجيبه ؟خيلي..
محمد
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۰
لطفا راجع به پروژهاي شمشك و پاسارگاد آ س پ و افزايش سرمايه500درصديش يك تحليل بزنيد-با تشكر از سايت دوست داشتني شما
حمیدرضا
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۳
آقا کدوم ناظر همش کشکه . ناظر دست در دست حقوقی ها تیشه به ریشه حقیقی ها میزنن. نماد هایی که بعضا سود ده هم هستند میرن بازار توافقی نماد های که زیان ده هستند میزان تا مردم بخرند به نماد تکمبا نگاه کنید . دستت درد نکنه که با حقوقیش داری همدستی میکنی ببند این نماد های بدرد نخور رو تا مردم بیشتر ضرر نکنن
محمد
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۵
لطفا درباره شبندر و فاسمین هم گزارش تهیه کنید!
ارحام
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۷
در کشوری که یک شبه نرخ خوارک 6 برابر میشه مالیات برای شرکت ها نه بیناد ها داره بهره مالکانه داره تورم داره هزار کوفت دیگه داره نمایندگان کم سواد که توان شمارش حقوق ماهانه خود ندارند براش قانون و تبصره مینویسند و هزار درد دیگه چطور شرکت ها میتوانند بودجه بدهند ؟نه حضرت عباسی شما بفرمایید
آیدین
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۲
آقای تحلیلگر بورس نیوز شما میتونی بگی نرخ دلار سال آینده چقدر هست؟ و مسئولیت این ادعاتو هم قبول میکنی؟
دست بردار از این تحلیلهای کشکیت
آزيتا
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۹
سلام در خصوص شركتهاي صنعتي بهشهر و مارگارين و رانتهاي مالي اين شركتها در بودجه و.... گزارش تهيه كنيد .
مهدی
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۳
بورس از کاهش سود شرکتها بیشتر حمایت میکند
شهلا
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۱
توی این بازار خراب و ویران که تمام سهامدارن خرد ضرر دادند این حرفها چیه باید از این بازار که خودتان خرابش کردید خودتان هم حمایتش بکنید
فاتح
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۱
به مورد بسیار بسیار خوبی اشاره کردید ، در چنین مواقعی همیشه رسم بود که شرکت ها 2 سناریو بدهند ، یک بودجه اصلی و در ضمائم یک سناریو با مولفه های دیگر ... ای کاش مثل قبل این رویه اجرا شود
هیچکس
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۶
من بعنوان یک ایرانی واقعآ متاسفم که در یک چنین جامعه ای سرمایه گذاری کردم و حاضر شدم در چنین بازاری شرکت کنم ، بازاری که قیمتش فقط با شایعات و حرف بالا پاین میشه، تمام دنیا ارزش مالیشون با معاملات بالا پایین میشه اما ما چی...!!! هرچیم سرمون میاد واقعآ شایسته ما هستش!!
حمید خورسندی
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۳
کامنت منتقد به بورس نیوز ( آخر ) اولا ایشان نحلیل نکرده است. یک سری اعداد ارقام برای مقایسه آورده است تا شما به بینید چه خبره. این چه حرفی که حضرتعالی با آن واژه"کشکیت" می زنی. حد اقل اینکه سال دیگر دلار کمتر از2650 نیست و بیعد است که دلار آزاد کمتر از 3000 تومان باشد. حالا به فروش ارزی نورد آلومینیوم نگاه کن 2477 تومان اگر قرار باشد بین مدیران شرکت ها این چنین برآوردهای متناقض باشد وای یه حال ما. لطفا نوشته را با دقت به خوان و بعد قضاوت کن.
فرشاد
سه‌شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۷
آقا کسی از فاذر خبر نداره؟؟؟چه غلطی کردم آمدم این سهم خریدم فکر کنم دست انگلیس تو کاره این سهم ذلیل شدم