بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵
مشاور اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران عنوان کرد:

پیش بینی افزایش قیمت جهانی مس/آغاز صادرات محصولات

فروش صادراتی این مجموعه در حالی طی بازه زمانی بنا به دلایلی همچون تغییر مدیریت و اعمال تحریم های بین المللی با موانعی همراه شده بود که ...
کد خبر : ۱۱۹۷۱۰
شرکت ملی صنایع مس ایران در حالی بودجه سال مالی آینده خود را با کاهش پنج درصدی نسبت به آخرین پیش بینی سود هر سهم سال جاری ارایه کرده که این پیش بینی با فرض نرخ جهانی هفت هزار دلاری فروش مس، نرخ تسعیر ارز سه هزار تومانی فروش صادراتی و نیز دو هزار و 500 تومانی فروش داخلی تدوین شده است. حال آنکه به نظر می رسد این برآوردها چندان با وضعیت کنونی بازار ارز و روند قیمت های جهانی فلزات اساسی همچون مس همخوانی ندارد.

در همین ارتباط، مشاور اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: با توجه به نگرش دولت مبنی بر تک نرخی کردن ارز و کاهش تفاوت میان نرخ ارز مبادله ای و آزاد، به نظر می رسد طی سال آینده قیمت ارز در محدوده سه هزار تومان و حتی کمی بیش از آن نوسان کند، به گونه ای که احتمال کاهش قیمت این پارامتر به کمتر از قیمت فعلی سه هزار تومان اندک می باشد.

محمدجواد شیخ با بیان اینکه نرخ تورم در کشور بر قیمت ارز تأثیرگذار است، در این خصوص اظهار داشت: در کشور ما تفاوت میان نرخ تورم و قیمت دلار بسیار حائز اهمیت است، بطوریکه به نظر می رسد در صورتیکه نرخ ارز به تدریج با رشد همراه نشود، باردیگر تجربه افزایش ناگهانی آن را طی سال آینده شاهد باشیم. برهمین اساس می توان گفت اگرچه سیاست تثبیت قیمت ارز چندان معقول و منطقی به نظر نمی رسد، اما کاهش آن و رسیدن به قیمت های کمتر از سه هزار تومان دور از انتظار است.

وی همچنین در خصوص قیمت فروش داخلی و نرخ ارز در نظر گرفته شده برای آن نیز گفت: در خصوص فروش داخلی نیز ارز مبادله ای در بودجه سال آتی "فملی" در نظر گرفته شده تا شرکت در صورت بروز نوسان در روند قیمتی این پارامتر با مشکل با اهمیتی رو به رو نشود.

این در حالی است که تغییر الگوی قیمت گذاری فروش داخلی محصولات تولیدی را در برنامه کاری این مجموعه قرار دارد، به گونه ای که محصولات براساس نرخ ارز متقاضی و بیش از 2500 تومان قیمت گذاری خواهد شد. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که تاکنون اقدامات جدی در این خصوص انجام نپذیرفته و به طور قطع در صورت اعمال تغییرات اساسی در این فرآیند اطلاع رسانی های لازم صورت می پذیرد.

این مقام مسئول همچنین کاهش قیمت مس را مقطعی دانست و تصریح کرد: روند کاهشی قیمت فروش مس به طور قطع مقطعی خواهد بود و این روند اینگونه تداوم نخواهد داشت. همانطور که در حال حاضر شاهد عدم عرضه این محصول در قیمت های فعلی می باشیم و تولیدکنندگان آن در حال حاضر با معضل کاهش قیمت فروش مواجه هستند. برهمین اساس انتظار می رود نرخ جهانی فروش مس طی سال آینده بین محدوده 6700 تا 7300 با نوسان همراه باشد.

مشارو اقتصادی "فملی" در خاتمه به شروع روند رو به رشد صادرات محصولات شرکت و برآورد فروش خارجی 45 درصدی محصولات طی سال 93 اشاره کرد و ابراز داشت: فروش صادراتی این مجموعه در حالی طی بازه زمانی بنا به دلایلی همچون تغییر مدیریت و اعمال تحریم های بین المللی با موانعی همراه شده بود که می توان گفت در حال حاضر فروش خارجی محصولات به تدریج و البته با سرعت کمتر نسبت به سال های گذشته آغاز شده، بطوریکه انتظار می رود مقدار صادرات محصول کنسانتره مس طی سال آینده نسبت به سال جاری افزایش یابد. افزون بر آن، افزایش مقدار تولید کاتد مس در برنامه آتی "فملی" قرار دارد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲
باسلام به بورس نیوز چرا از شرکت کنتورسازی ایران گزارش تهیه نمی کنید
بورس اموز
دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۰
با سلام خدمت شما لطفا در مورد حسینا خبری اگر دارید بفرمایید با تشکر