بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۲
کد خبر : ۱۲۰۶۳۸

ه گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری فارسدر طول مدت تعطیلات نوروز خبرهای مختلفی در صنعت نفت در قالب گفت‌وشنود به گوش خبرنگاران این حوزه رسید که برخی از این اخبار به شرح زیر است.

*سوزاندن 10 میلیون کیلوگرم گوگرددر فلرهای فاز 15 و 16

شنیده شده است از ابتدای راه اندازی واحد نخست شیرین سازی گاز فازهای 6 ، 7 و 8 در پالایشگاه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی در آذرماه سالگذشته تاکنون بیش از ده میلیون کیلوگرم گوگرد در فلرهای این طرح سوزانده شده است.

واحد بازیافت گوگرد این طرح تاکنون راه اندازی نشده است و سوزانده شدن گوگرد جداشده در مشعل های فازهای 15 و 16 به انتشار گسترده ماده سمی گوگرد ،تسریع در خوردگی تاسیسات صنعت نفت بارش باران های اسیدی، بروز بیماری های گوارشی و تاثیرات ناگوار بر بینایی افراد ، آلودگی آب و خاک و همچنین شیوع بیماری های تنفسی در منطقه می انجامد.

*شروط شرکت‌های اروپایی برای حضور در ایران

گفته می شود، مدیران ارشد شرکت های اروپایی خواهان حضور در صنعت نفت کشور در دیدارهای خصوصی خود با مدیران جدید وزارت نفت پیش شرط های قابل توجهی داشته اند.

تلاش برای حذف بوروکراسی پیچیده موجود در صنعت نفت ، زمان بر بودن روال تصمیم گیری در شرکت ملی نفت ایران، فساد اداری و درخواست های نامتعارف از شرکت های خارجی توسط رده های اداری، مدیریت سلیقه ای، سیستم گمرکی ناکارآمد، فقدان زیرساخت های ارتباطی مناسب ، کمبود نیروی ماهر آشنا به زبان انگلیسی و نامشخص بودن رویه های تصمیم گیری از مهمترین انتقادات این شرکت ها نسبت به ساختار کنونی وزارت نفت محسوب می‌شود.

* تعمیر دکل های دریایی ایران در ابوظبی

گفته می شود با وجود عبور تعداد دکل های فراساحلی صنعت نفت کشورمان از مرز 30 دکل چک آپ حفاری ویژه حفاری در آب های کم عمق خلیج فارس تاکنون هیچ اقدام قابل توجهی برای ایجاد مراکز ارائه خدمات تعمیرات دوره ای به این دکل ها انجام نشده است و همچنان دکل های حفاری خریداری شده و یا دارای قرارداد اجاره حفاری برای تعمیرات دوره ای خود روانه ابوظبی می شوند.

همچنین تاکنون 5 دکل حفاری طرف قرارداد با شرکت نفت فلات قاره ایران و نفت و گاز پارس پس از ترک میادین نفت و گاز کشورمان جهت انجام تعمیرات دوره ای و با وجود پیگیریهای فراوان به دلیل تحریم های سیاسی حاضر به بازگشت به کشور نشده اند.

* چهارمیلیون مسکن مهر بدون گاز

گفته می شود در سهسال آینده بیش از چهارمیلیون و دویست هزار واحد مسکن مهر به متقاضیان تحویل می شود که تامین گاز مصرفی این مشترکان جدید به ویژه در ماه‌های سرد سال به دغدغه بزرگی برای مدیران شرکت ملی گاز ایران تبدیل شده است.

پیش از این در سال جاری شرکت ملی گاز ایران محدودیت های زیادی برای وصل انشعاب گاز در مسکن مهر استان های مختلف ایجاد نموده بود تا امکان حفظ پایداری شبکه به دلیل عدم اضافه شدن به حجم تولید گاز طبیعی در زمستان امسال فراهم شود.

* وضعیت نامشخص تعمیرات فازهای خارجی پارس جنوبی

گفته می شود استفاده از پنج الگوی متفاوت طراحی و مهندسی و تامین کالا در پالایشگاهها و سکوهای فازهای 1 تا 10 پارس جنوبی و خودداری طرف های غربی از ارائه خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی تجهیزات فروخته شده و فقدان نمایندگان رسمی شرکت های فوق در کشور باعث بروز تنگناها و مشکلات متعددی برای شرکت های دولتی بهره بردار از این تاسیسات شده است.

گفته می شود یکسان سازی طراحی فازهای جدید تا حدود زیادی به حل این مشکلات در هشت فاز در دست توسعه کمک خواهد نمود.

*ممنوع الخروج شدن یک مدیر سابق نفتی به دلیل اتهام فساد

منابع آگاه از احضارهای متعدد مدیر تازه برکنار شده یکی از شرکت های مهم فعال در پارس جنوبی به نهادهای نظارتی و حتی ممنوع‌الخروج شدن وی به دلیل ابهامات گسترده مالی خبر می‌دهند.

گفته می‌شود عدم شفافیت و موارد مشکوک به فساد بسیار زیادی در این شرکت مشهور گزارش شده است، چنانکه به عنوان مثال ابهامات مالی بسیار گسترده ای در خصوص خرید دکل‌های حفاری در این شرکت در دوره مسئولیت مدیر یاد شده وجود داشته است.

سهام مدیریتی شرکت یاد شده به یکی از صندوق‌های بازنشستگی تعلق دارد و مدیر برکنار شده این شرکت نیز قبل از برکناری اخیر یک بار دیگر از سمت خود برکنار شده بود


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسین
دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸
حالا واقعا نیست
سارا
دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۶
چه دروغایی واه واه ایران و فساد!!!! اینا همش کارصهیونیست هاست.اینجا یه آفتابه جابجا بشه آنی مقصر رو دستگیر میکنن.اینجا که اروپا نیست
hasan
دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴
ببینید دشمنان چه می گویند!
ياحق
دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۱
بسمه تعالي
کل ايران در دست باندها و دسته هاي رانتخواري اسير است. منتها نفرات تعويض يا گسترش مي‌يابند. رانتخواري سيستمي نمونه‌اش همين بانکها و نمونه اش بورس و نمونه‌اش واردات افراد خاص و يا محصولات خاص و در توليد بي‌کيفيت محصولات لبني و گران در توليدات خودرهاي بي کيفيت و گران از اين نمونه‌ها زياد است. حالا همين اعمال را ريز بشود تا به نفرات برسد ببينيد چه فاجعه‌اي بزرگي در حال گردش است...