بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶
کد خبر : ۱۲۰۹۵۱

نازنین لطف‌الهی- بعد از افزایش چراغ خاموش قیمت پنج حامل انرژی از ایام نوروز ظاهرا قرار است دولت قیمت بنزین را تک‌نرخی کند‌. اگر چه هنوز مشخص نیست که قیمت بنزین چه رقمی تعیین خواهد شد اما تردیدی نیست که هر افزایشی طی روزهای آینده در اقتصاد ایران تاثیرگذار خواهد بود‌.
دولت طی بخشنامه‌ای در تعطیلات نوروز قیمت پنج حامل انرژی شامل گاز، نفت سفید، نفت کوره و گاز مایع را افزایش داد‌. اکنون خبرهای منتشره حاکی است که قیمت بنزین نیز قرار است بعد از افزایش پنج حامل انرژی یادشده، افزایش یابد‌. علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد پیش از این گفته بود که این افزایش در راستای تامین منابع حاصل برای فاز دوم هدفمندی یارانه‌هاست‌. پیش از این عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرده بود که در سال جدید هشت کلانشهر کشور از محل فروش بنزین پنج درصد عوارض پرداخت می‌کنند که اعتبار حاصل از آن صرف پروژه‌های بهبود شرایط محیط زیست می‌شود‌. روز گذشته خبرگزاری تسنیم به نقل از مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران خبرداد هنوز هیچ ابلاغیه‌ای برای افزایش قیمت بنزین اعلام نشده و افزایش ناگهانی قیمت بنزین شایعه است‌.
با این حال ظاهرا شمارش معکوس برای اجرای گام دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و افزایش قیمت دو حامل پرطرفدار آغاز شده به‌طوری که قرار است حداکثر تا دو هفته دیگر قیمت‌های جدید بنزین آزاد و نیمه‌یارانه‌ای اعلام شود‌. به نظر می‌رسد که تغییر قیمت بنزین و گازوییل از ابتدای اردیبهشت‌ماه نهایی شده است‌. براساس اطلاعات به‌دست آمده هم‌اکنون نرخ‌های جدید بنزین آزاد و سهمیه‌ای و نرخ گازوییل برای گام دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قطعی شده و تنها باید منتظر اعلام این نرخ‌ها بود‌. براساس گفته برخی از مسوولان اجرایی هم‌اکنون تمام نرم افزارها و سیستم‌های پشتیبانی برای افزایش قیمت بنزین آماده شده است‌.
کارت‌های سوخت دوباره شارژ می‌شوند؟
گفته می‌شود از اردیبهشت‌ماه سال‌جاری به احتمال زیاد دیگر سهمیه بنزین با قیمت 400 تومانی به کارت‌های هوشمند سوخت خودروها واریز نخواهد شد و بنزین با قیمت‌های جدید در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود‌. البته این فقط شایعه است و هنوز دولت این خبر را رسما تایید نکرده است‌. در عین حال برخی منابع خبری عنوان می‌کنند که قرار است قیمت عرضه بنزین در برخی از کلانشهرهای کشور با اندکی افزایش بیشتر نسبت به شهرهای کوچک‌تر عرضه شود که علت این اختلاف قیمت اخذ عوارض فروش بنزین در کلانشهر اصلی کشور است‌. ‌
در این بین سناریوی دیگری نیز برای عرضه بنزین تک‌نرخی با قیمت بیش از یک‌هزار تومان مطرح شده که این روزها دولت و مجلس شورای اسلامی در حال آخرین رایزنی‌ها نسبت به اجرای آن هستند‌. اگر این سناریو اجرایی شود از اردیبهشت‌ماه سال‌جاری قیمت بنزین با نرخی بیش از یک‌هزار تومان و به صورت تک‌نرخی عرضه خواهد شد و نظام عرضه سهمیه‌ای این فرآورده استراتژیک نفتی به انتهای راه نزدیک خواهد شد‌.
در همین حال هنوز مجلس شورای اسلامی نسبت به عرضه تک‌نرخی بنزین با قیمت بیش از یک‌هزار تومان چراغ سبز نشان نداده است اما بیژن زنگنه وزیر نفت از آمادگی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای عرضه بنزین تک‌نرخی در جایگاه‌ها خبر داده است‌.
مهر به نقل از علی‌محمد احمدی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از احتمال افزایش ۳۰ درصدی قیمت حامل‌های انرژی در فروردین‌ماه امسال خبر داد و اعلام کرده که این افزایش قیمت بنزین در اختیار دولت است و به احتمال زیاد میزان افزایش 30 درصد خواهد بود که سبب می‌شود قیمت بنزین از 700 تومان به 1000 تومان تغییر پیدا کند‌.
محمدباقر نوبخت، سخنگوی اقتصادی دولت تدبیر و امید هم اسفندماه سال گذشته با بیان اینکه درباره ادامه نظام سهمیه‌بندی بنزین در حال تصمیم‌گیری نهایی هستیم، گفته بود: از طرف دیگر کارشناسان می‌گویند در صورت دونرخی شدن قیمت، فساد زیادی ایجاد می‌شود و اگر به سمت تک‌نرخی شدن پیش برویم سهمیه چندان معنا نخواهد داشت‌.
اما برخی منابع هم از احتمال حذف کارت‌های سوخت خبر می‌دهند به‌طوری که علی مروی، نایب‌رییس کمیسیون انرژی مجلس نیز با اشاره به احتمال حذف کارت‌های سوخت تاکید کرده در صورتی که قیمت بنزین تک‌نرخی شود کارت‌های سوخت حذف می‌شوند‌ البته این خبر هنوز رسما تایید نشده است‌. ‌
پیش از این انجمن جایگاه‌داران سوخت کشور با ارایه پیشنهادی خواستار حذف نظام عرضه بنزین چندنرخی و تک‌نرخی شدن عرضه این فرآورده نفتی شده بودند که وزارت نفت هم برای اجرای این پیشنهاد بنزینی چراغ سبز نشان داده بودند‌.
مهر به نقل از مصطفی کشکولی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با انتقاد از عرضه بنزین چندنرخی یادآور شده که عرضه بنزین با یک نرخ علاوه بر کاهش فساد، امکان نظارت بهینه‌تر بر روند عرضه و توزیع فرآورده‌های مختلف نفتی را هم تسهیل و تسریع می‌بخشد‌.
ذخیره بنزین 400 تومانی کارت‌ها فعلا نمی‌سوزد
تا پیش از نوروز 93 حدود 6/1 میلیارد لیتر بنزین با نرخ 400 تومانی در کارت‌های هوشمند سوخت ذخیره‌سازی شده بود که هم‌اکنون موجودی بنزین نیمه‌یارانه‌ای ذخیره شده در کارت‌های هوشمند سوخت به حدود یک میلیارد لیتر رسیده است‌.
بر این اساس در صورت اجرای هر سناریویی ذخیره بنزین 400 تومانی موجود در کارت‌ها نمی‌سوزد و تا اطلاع ثانوی جایگاه‌داران ملزم به عرضه بنزین 400 تومانی ذخیره شده در کارت‌های هوشمند سوخت هستند‌.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
لل
يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
يکى به اين آقای برنامه ويژگی بگه
از 700 به 1000 ميشود 40 درصد
محمد
يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۹
این آقای باسواد،30 درصد 1000 رو حساب کرده ولی اون رو به 700 اضافه کرده و میگه 30 درصد افزایش!
داوود
يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱
فقط باید گفت با این گرونی مردم هوا باید بخورن ولی امان از اون روزی که گشنگی به مردم فشار بیاره