بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۴
کد خبر : ۱۲۱۷۶۳
یک استاد دانشگاه گفت: «بنده موافق دسترسی دولت به حساب های بانکی و مالی مردم هستم؛ چرا که دولت برای برنامه ریزی جهت رفاه اقتصادی و اجتماعی مردم نیازمند اطلاعات است و این اطلاعات را می تواند به هر نحو بدست بیاورد.»

چندی پیش بود که طرح مباحثی مبنی بر ورود دولت به حساب های بانکی مردم و ارزیابی آنها برای بررسی چگونگی درآمد خانوارها برای پرداخت یارانه نقدی، موجی از انتقادات را به همراه داشت. ابتدا معاون وزیر اقتصاد از بررسی حساب بانکی خانوارها خبر داده بود که با واکنش بانک مرکزی و برخی کارشناسان همراه شد. رییس بانک مرکزی اعلام کرد که حساب بانکی افراد یک حریم شخصی بوده و اجازه سرکشی به این حساب ها را به دولت نخواهد داد.

اما اکنون تنی چند از اقتصاددانان مجلس از جمله احمد توکلی، مصباحی مقدم، تاجگردون و ... در نامه یی به رییس جمهور، نسبت به نقش بانک ها و برخی زراندوزان در پنهان کردن درآمد واقعی افراد و بنگاههای اقتصادی هشدار دادند و خواستار آن شدند که دولت حساب های بانکی افراد را برای ارزیابی وضعیت درآمدی آنها در ثبت نام یارانه هدفمندی، مورد بررسی قرار دهد.

این نمایندگان در نامه خود نوشته اند با توجه به نقشی که بانک ها در پولشویی و پنهان ساختن درآمد واقعی افراد برای فرار مالیاتی می توانند بازی کنند، افشای اطلاعات گردش مالی حساب مردم و بنگاههای اقتصادی برای شفافیت مالی ضرورت دارد.

دکتر آلبرت بغزیان استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو گفت: «برای آنکه سیستم بانکی کشور را متحول کنیم و در راستای سیستم های بین المللی قرار دهیم باید الزاماتی که در آنجا وجود دارد را نیز پیاده کنیم که مهم ترین الزام که در بحث اعتبارات بانکی وجود دارد بحث پولشویی است.»

وی ادامه داد: «به نظر من اگر قرار است یارانه ها هدفمند شود یا باید داوطلبانه باشد یا اینکه دولت خود برخی از افراد را از دریافت یارانه حذف کند. فردی که در حال پولشویی است و از درآمد بسیار بالایی برخوردار است این مبلغ 45500 تومان یارانه برای وی رقمی محسوب نمی شود که بخواهد خود را درگیر آن کند.»

وی افزود: «لذا اینگونه افراد اصلا ثبت نام نمی کنند و اطلاعات خود را جایی اعلام نمی کنند و به نظر می رسد استفاده از این ارقام درآمدی و مشخصات افراد صرفا به افزایش شفافیت مالی منجر می شود و می تواند قدم محدودی در جهت مبارزه با پولشویی باشد.»

این استاد دانشگاه تصریح کرد: «بنابراین بنده موافق دسترسی دولت به حساب های بانکی و مالی مردم هستم؛ چرا که دولت برای برنامه ریزی جهت رفاه اقتصادی و اجتماعی مردم نیازمند اطلاعات است و این اطلاعات را می تواند به هر نحو بدست بیاورد.»

بغزیان در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام دولت موجب ضربه به اعتماد مردم نسبت به سیستم بانکی کشور نمی شود؟، گفت: «به هر حال وقتی بحث امنیت ملی و مبارزه با کارهای غیرقانونی پیش می آید، دولت این حق را دارد که در همه زمینه ها ورود پیدا کند. دولت باید با هدف کشف جرایم و افشای اخلال گران نظام اقتصادی کشور به بانک ها دستور دهد که حساب ها بانکی مردم را در اختیار دولت قرار دهند.»

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام باعث نخواهد شد افرادی که سرمایه های محدودی در بانک دارند اقدام به خروج سرمایه خود از بانک ها نمایند؟، گفت: «بالاخره اگر بخواهند این کار را بکنند باید سرمایه خود را جایی دیگر ببرند.»

وی ادامه داد: «البته وقتی دولت سقف درآمد مشمول دریافت یارانه را مشخص نمی کند و در عوض عنوان می کند فعلا افراد ثبت نام کنند و بعدا دولت خود تشخیص می دهد که چه سقفی از درآمد مشمول دریافت یارانه می شوند این مشکلات ایجاد می شود.»

بغزیان افزود: «لذا دولت باید از قبل مشخص می کرد که افراد تا میزان فلان تومان درآمد مشمول دریافت یارانه می شوند. به نظر من بهتر بود دولت اعلام می کرد که مردم دارایی خود را عنوان کنند و آنگاه دولت مشخص می کرد که چه کسانی مشمول دریافت یارانه می شوند.»
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
زة
شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۲
تو بیجا کردی که همچین حرفی زدی استاد دانشگاه>>>>>>>>>>>>>>
ali
شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰
آقای استاد دانشگاه یارانه از بیت المال هست و حق همه است حق را میتوان بخشید . ولی دولت برای شفاف سازی اگر ورود کند خوب است ولی صرفا برای هدفمندی کار اشتباهی هست