بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۱
کد خبر : ۱۲۳۱۱۹

زهرا رحيمي: سرمايه‌گذاران روز گذشته در شرايطي رشد حدودا 195 واحدي شاخص كل را نظاره‌گر شدند كه طي هفته جاري، اين اولين روند مثبت بازار محسوب مي‌شود. به اين ترتيب شاخص كل بورس تهران ديروز رقم 77 هزار و 763 واحد را تجربه كرد.

به گزارش «دنياي اقتصاد»، بورس اوراق بهادار، ديروز شاهد دادوستد بيش از 680 ميليون برگه اوراق بهادار به ارزش حدود 1908 ميليارد ريال بود كه با افت حدودا 36 درصدي روبه‌رو بود. در همين حال ارزش بازار بالغ بر 376 هزار ميليارد تومان شد كه در مقايسه با روز يكشنبه افت 16/0 درصدي را نشان مي‌دهد. همچنين حجم كل معاملات، رشد 11/8 درصدي را به ثبت رساند و به 680 ميليون سهم رسيد. كارشناسان با اشاره به اينكه بازار بعد از گذشت دو روز منفي در هفته جاري مثبت شده معتقدند اين تغييرات نشان‌دهنده بهبود ميان مدت و بلندمدت نيست و بايد گفت اين تغيير مسير يک اصلاح طبيعي در بازار محسوب مي‌شود. در اين ميان سوال اصلي اينجاست که چرا با وجود عملكرد مثبت و حمايت‌كننده صندوق توسعه بازار، تلاش در جهت جلب حمايت حقوقي‌ها، کاهش نرخ سود بانکي و حمايت‌هاي مستقيم دولت، بورس به روال گذشته خود بر نمي‌گردد؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت از نظر شرايط اقتصادي و سياسي، کشور ما در حال حاضر در موقعيتي قرار گرفته که «تامل سرمايه‌گذاران» کاملا امري طبيعي به نظر مي‌رسد. چرا؟ به اين دليل که از بعد اقتصادي دولت برنامه‌هايي را در دست اجرا دارد که انتظار مي‌رود در سال جاري نشانه‌هايي از اثرگذاري اين برنامه‌ها را در اقتصاد كشور شاهد باشيم. توسعه بخش نفت و گاز، توسعه بخش خودرو، رشد صنعت پتروشيمي و برنامه‌هاي توسعه تجاري، تنظيم بازار ارز، نظارت بر سيستم بانکي و مواردي از اين دست همگي نقشه راه اقتصادي کشور را در سال 93 روشن خواهند کرد. در عرصه سياسي نيز توافق هسته اي ايران و غرب که منجر به بسط و گسترش حضور سرمايه‌گذاران خارجي در عرصه اقتصادي نيز خواهد شد از ديگر موضوعاتي است که بر ديد ميان مدت فعالان اقتصادي و سرمايه‌گذاران تاثير بسزايي خواهد داشت. اين وضعيت محدود به يک بازار خاص نيست، چرا که «سياليت» ويژگي اصلي سرمايه محسوب مي‌شود، بر اين اساس طبعا سرمايه مکاني را که بازدهي بيشتري را عايد آن کند، انتخاب مي‌کند و در اين بين بر خلاف گذشته نمي‌توان به سهولت تحليل دقيقي از اين که کدام بازار، بازدهي بيشتري خواهد داشت، ارائه کرد. تحليلگران معتقدند سرمايه‌گذاران منتظر روشن شدن سياست‌هاي دولت و تثبيت برخي بازارها از جمله ارز و سکه و تعيين تکليف حوزه مسکن هستند. به طور طبيعي فصل دوم سال، زمان مناسب تري براي اکثر بازارها از بعد بازدهي محسوب مي‌شوند و انتظار مي‌رود احتياط امروز سرمايه‌گذاران به زودي به تعيين جهت حرکت سرمايه‌ها بيانجامد.

نقدينگي منتظر براي ورود به بازار
رئيس هيات مديره كارگزاري مهرآفرين درخصوص رشد روز گذشته شاخص بورس اظهار كرد: بازار از نوسانات هفته گذشته خارج شده و به سمت ثبات گام برداشته و منتظر اخبار مثبت براي تداوم روند صعودي است. شاهين چراغي در گفت‌وگو با «دنياي اقتصاد» گفت: با توجه به اينكه در دوره خاص زماني هستيم از يك سو و گزارش‌هاي مالي شركت‌ها در حال تكميل است و از سوي ديگر با نزديك شدن به شروع فصل مجامع، شاهد روندي مثبت در بازار خواهيم بود. اما چون هنوز بازار مالي و اقتصادي كشور مسير خود را مشخص نكرده و سرمايه‌ها در بستر مناسبي قرار نگرفته‌اند، روند بي‌ثبات و پرنوساني در بازارهاي سرمايه كشور شكل گرفته است.


نقدينگي راهي كدام
بازار مي‌شود؟
چراغي در پاسخ به اين سوال كه چرا با توجه به مشخص‌شدن هدف‌گيري اقتصادي دولتي و همچنين آشكار شدن نسبی مسائل هسته‌اي بورس همچنان در شرایط سکون به سر مي‌برد؟ گفت: همچنان دلواپسي، نگراني و عدم اطمينان از مهم‌ترين عوامل نوسانات بورس است؛ سرمايه‌گذاران نگرانند كه مبادا سياست‌ها به سرعت تغيير كنند، به همين دليل احتياط بازار نسبت به قبل افزايش يافته است.
چراغي معتقد است، نقدينگي كه در حال حاضر در دست مردم است تاثير خود را تا خردادماه در يكي از بازارها از قبيل بورس، ارز يا مسكن بروز داده و باعث تشديد هر كدام از آنها خواهد شد؛ در واقع اين نقدينگي مانند آبي پشت سد است كه منتظر دريافت سيگنال از هر بازاري و در نتيجه ورود به آن است؛ به طوري كه در حال حاضر با تدبيري آگاهانه مي‌توان اين نقدينگي را كنترل و هدايت كرد، ولي چنانچه دير شود افسارگسيخته و مانند سيلاب به بازار صدمه خواهد زد.


در بازار چه گذشت؟
به گزارش دنياي اقتصاد، ديروز نمادهاي شبندر، واميد، خودرو و خساپا بيشترين تاثير مثبت را بر شاخص كل بر جاي گذاشتند.
نمادهاي شدوص، رتکو، قنيشا و سکرما بيشترين افزايش قيمت را داشتند. از سوي ديگر بيشترين كاهش قيمت متعلق به دفارا، غدام، لسرما و دلقما بود.
ديروز برترين تقاضاها در نمادهاي خساپا، خپارس، دروز، خودرو و دزهراوي شكل گرفت و بنيرو، شمپچا، کبافق، چافست و کهرام نيز نمادهاي پرعرضه بازار روز گذشته بودند.
در همين حال نمادهاي وپارسح، خودرو، خپارس، رمپنا و وبيمه بيشترين ارزش معاملات را كسب كردند و نمادهاي وپارسح، خودرو، وبيمه، وبصادر و خپارس به ترتيب توانستند بيشترين حجم معاملات بازار را از آن خود كنند.

 




 


 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فرزاد
سه‌شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۶
نماینده گان آگاه به مسائل اقتصادی و بازار سرمایه با اون اقدام ناشیانه ای که در جریان تصویب بودجه سال 93 به دلیل سود بالای سه چهار شرکت پتروشیمی انجام دادن و باعث افزایش 5 برابری نرخ خوارک واحد های پتروشیمی شدن ضربه بدی رو به کلیت بورس وارد کردن و متاسفانه اعتماد از بازار رفت و کسی دیگه جرات نمی کنه سرمایش رو وارد بورس کنه. با وجود سیگنال های خوبی که از اقتصاد برای وارد شدن به بورس میاید بازم شاهد افت هر چه بیشتر شاخص بورس هستیم. چون این ترس هنوز در بین سرمایه گذاران وجود داره که بازم چنین حرکاتی بی خردانه از نمایندگان سود بخش گروه دیگری از بازار هدف قرار دهد. متاسفانه دولت هم که امید زیادی میرفت که با چنین اقدامی مخالف شدید کنه با سکوت خودش باعث از بین رفتن هر چه بیشتر اعتماد سرمایه گذاران گردید.