بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵
در گفتگو با یک کارشناس صنعت بانکداری عنوان شد:

بانک هایی که از رفع تحریم سوئیفت منتفع می شوند

طبیعتاً افزایش سودآوری بانک های ذکر شده می تواند موجب افزایش اقبال و رشد قیمتی سهام گروه بانکی شود و به نظر می رسد در صورت تحقق این مسائل شاهد جهش یکباره حجم و ارزش معاملات این گروه باشیم.
کد خبر : ۱۲۳۵۳۱
سهام گروه بانکی در ابتدای هفته شاهد اقبال مناسب بازار بود که به نظر می رسد در اثر خوشبینی که نسبت به پیشرفت مثبت مذاکرات وجود دارد تداوم داشته باشد و همین طور در بازار زمزمه هایی از کاهش سپرده قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی از 17 درصد به 12 درصد وجود دارد که در کنار کاهش سود بانکی می تواند بر این گروه تأثیرگذار باشد.

در همین راستا، یک کارشناس صنعت بانکداری به خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلاتی که بعد از تحریم ها صنعت بانکداری را تحت تأثیر قرار داده است.مسئله امنیت جابجایی پول در پشت مرزهای کشور می باشد بنابراین رفع تحریم ها در حوزه بانکداری جزء درخواست های مذاکره کنندگان قرار دارد و خواستار رفع تحریم سوئیفت در کوتاه ترین زمان ممکن هستند.

هاشمی با اشاره به تأثیر برداشته شدن تحریم سوئیفت بر بانک های اصل 44 گفت: این مسئله عمده ترین تأثیر را بر روی بانک هایی که بیشترین تعداد شعبه خارجی را دارند خواهد داشت. بنابراین بانک های صادرات، ملت و تجارت که به ترتیب بیشترین تعداد شعب خارجی را در کشورهای منطقه و اروپا دارند اثرات بسیار مناسب و مستقیمی را در سودآوری خود به واسطه حل و فصل مسئله سوئیفت خواهند داشت و دریافت و پرداخت ها در حوزه بین المللی با ایمنی بیشتری انجام خواهد شد.

این کارشناس بانکی افزود: بانک صادرات بیشترین افزایش درآمد جانبی را به واسطه کارمزد جابجایی پول می تواند تجربه کند چراکه تعداد زیادی شعبه خارجی را داراست سپس بانک ملت و تجارت در رتبه های بعدی قرار دارند که اثرات مستقیم بر سودآوری آنها خواهد داشت و درآمد چشم گیری را با فعالیت مجدد حوزه بین المللی خود می توانند داشته باشند.

هاشمی ادامه داد: طبیعتاً افزایش سودآوری بانک های ذکر شده می تواند موجب افزایش اقبال و رشد قیمتی سهام گروه بانکی شود و به نظر می رسد در صورت تحقق این مسائل شاهد جهش یکباره حجم و ارزش معاملات این گروه باشیم.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در برداشته شدن تحریم ها رفع مشکل جابجایی پول جزء اولین آیتم ها خواهد بود بنابراین بازار سرمایه در اثر خوشبینی که وجود دارد به استقبال این موضوع خواهد رفت.

این کارشناس پیرامون کاهش نرخ سود بانکی نیز ابراز داشت: اساساً باید به این موضوع نگاه هزینه و فایده ای داشت چراکه بانک ها با سپرده گیری که انجام می دهند هزینه متحمل می شوند که با کاهش نرخ سود سپرده در واقع هزینه پول کاهش پیدا خواهد کرد و بانک می تواند تسهیلات بیشتر با نرخ های متعادل تری بدهد لذا درآمد آنها افزایش پیدا خواهد کرد که این مسئله تأثیر مثبتی می تواند بر آنها داشته باشد.

هاشمی تصریح کرد: با این اقدام بانک مرکزی ساختار درستی را اجرایی کرده است که یک رقابت سالم را ایجاد خواهد نمود و وضعیت رقابت بین بانک ها از حالت افسار گسیختگی دور خواهد کرد.

در خاتمه این کارشناس صنعت بانکداری در خصوص چشم انداز این صنعت اظهار داشت: با کاهش تحریم های بین المللی این صنعت که در چند سال گذشته بیشترین تأثیر منفی را تجربه کرده بود می تواند از قابلیت های بالقوه ای که دارد استفاده بهینه کند و درآمدزایی مناسبی را به دست آورد بنابراین روزهای مناسبی را برای این صنعت در سال جاری متصور هستم و اعتقاد دارم سرمایه گذاری در سهام بانکی با دید حداقل میان مدت می تواند بازدهی مناسبی را برای سرمایه گذاران به ارمغان آورد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مرد
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱
فرصت فروش.
جواد
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۷
ناظر کبافق رو هم دریاب
حميد
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۴
اميدواريم با بهبود وضعيت و فروش نيروگاه قايم ،وبصادر به اون قيمتي كه بايد باشه برسه ،
افشین
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۵
آخی وبصادر کوچولو، گوگوری مگوری با برداشتن سوئیفت منتفع میشه! خیلی براش خوشحالم طفلی آخه این سهم نیس یتیمه دلم براش میسوزه، خدا کنه یه چیزیم بدن به این بیچاره وبصادر.
ستاره
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲
صادرات هم کی این نیروگاه قایم رو می فروشه