بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳
نام شرکت در تاریخ 84.4.4 در ردیف شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار بر تابلوی اتاق شیشه ای درج گردید و با حد کفایت سرمایه خود در میان شرکت های دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امکان فعالیت در کلیه زمینه های تصویب شده لیزینگ را پیدا کرد.
کد خبر : ۱۲۴۳۱۰
تاریخچه

شرکت لیزینگ خودرو غدیر در تاریخ 1381.11.9 در اداره ثبت شرکت های تهران به ثبت رسیده است .

نام شرکت در تاریخ 84.4.4 در ردیف شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار بر تابلوی اتاق شیشه ای درج گردید و با حد کفایت سرمایه خود در میان شرکت های دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امکان فعالیت در کلیه زمینه های تصویب شده لیزینگ را پیدا کرد.

فعالیت شرکت:

این شرکت از ابتدای تاسیس تا سال 1387 در زمینه لیزینگ خودروهای سنگین فعالیت داشته ، اما در سال های 87 تا 90 با توجه به وضعیت نا به سامان بازار و عدم پرداخت اقساط توسط خریداران کامیون شرایط مجموعه مذکور در آستانه بحران قرار گرفت و عملیات لیزینگ تقریبا متوقف شد. به نحوی که سال های 88 تا 90 بدترین سال های فعالیت "ولغدر" بوده است. اما از سال 91 با توجه به افزایش نرخ ارز ، قیمت کامیون ها و سایر خودروهای لیزینگی که در رهن شرکت بود افزایش یافت و عمده وام گیرندگان اقدام به تسویه بدهی های خود نمودند .

در حال حاضر وضعیت نقدینگی شرکت بسیار مطلوب بوده و کلیه تسهیلات بانکی بطور کامل بازپرداخت شده است . از همین در صورت های مالی لیزینگ غدیر شاهد هزینه های مالی نیستیم. با وجود مطالب عنوان شد و برطرف شدن مشکلات مذکور شرکت لیزینگ غدیر هنوز تمایلی برای شروع جدی عملیات لیزینگ ندارد و حجم عملیات لیزینگ آن بسیار محدود است که دلیل این امر سقف پایین نرخ سود لیزینگ توسط بانک مرکزی می باشد.

سرمایه و ترکیب سهامداران :

سرمایه شرکت در بدو تاسیس 10 میلیارد تومان بوده که در سال 89 به 30 میلیارد تومان افزایش یافته است.


* از نکات حائز اهمیت اینکه کلیه شرکت های لیزینگ بورسی طی سه سال گذشته افزایش سرمایه های بالای 200 درصد داشته اند ولی سرمایه "ولغدر" طی این سال ها ثابت مانده و از این جهت پتانسیل بالایی برای اجرای افزایش سرمایه را دارا است.

* شرکت ایران خودرو دیزل به عنوان سهامدار عمده و استراتژیک شرکت طی سال گذشته درصد سهام خود را حفظ کرده و هیچ گونه عرضه ای در بازار نداشته است. 46 درصد سهام ،به طور کامل شناور است.

روند معاملات سهام

طی سال مالی منتهی به 30 آذر 92 تعداد سهام معامله شده شرکت بالغ بر 770 میلیون سهم بوده است که خود یک رکورد بی نظیر است و حاکی از نقد شوندگی بسیار بالای سهام و توجه بازار به این مجموعه می باشد. به عبارت دیگر 46 درصد سهام شناور شرکت که معادل 137 میلیون سهم بوده ، در سال گذشته حدود 6 بار گردش داشته است.

حوزه جدید فعالیت:

شرکت از سال گذشته با حمایت سهامدار عمده نوع جدیدی از فعالیت را شروع کرده است. به این ترتیب که خودرو های سبک را از شرکت ایران خودرو به صورت نسیه و با نرخ 17بهره درصد در سال خریداری کرده و بصورت فروش نقدی و با کارمزد 3 تا 5 درصد به مشتریان عرضه می نماید. بدین ترتیب از دو محل سود عاید شرکت می گردد:

* نخست کارمزد 3 تا 5 درصدی که البته در این روزها با توجه به اختلاف بالای قیمت خودرو درب کارخانه نسبت به قیمت بازار، کارمزد مذکور به بیش از 10 درصد نیز می رسد. به عنوان مثال شرکت لیزینگ غدیر، پژو 206 تیپ 5 را با قیمت 35 میلیون تومان خریداری کرده و با قیمت 40 میلیون به فروش می رساند.

* نکته دوم تفاوت نرخ بهره خرید نسیه و نرخ سود بانکی است. شرکت بابت تامین مالی نرخ بهره 17 درصد به شرکت ایران خودرو می پردازدحال آنکه در آن سوی مبادلات با سپرده گذاری وجوه نقد در بانک یا خرید اوراق مشارکت بالای نرخ سود 20 درصد را دریافت می کند. این موضوع در صورتهای مالی شرکت در سرفصل سود حاصل از سپرده گذاری به طور کامل مشهود است.

برآورد سود حاصل از قرارداد با ایران خودرو

شرکت لیزینگ غدیر در اردیبهشت سال 1391 قراردادی به مبلغ (برآورد اولیه) 800 میلیارد ریال با شرکت ایران خودرو منعقد نمود که بر اساس آن مقرر گردید تا طی مدت 9 ماه (از خرداد ماه 91 تا بهمن‌ماه 91) تعداد 5000 دستگاه انواع خودرو را از شرکت ایران خودرو دریافت و به صورت نقدی به فروش برساند. مطابق ماده 3 این قرارداد مقرر گردید در زمان درخواست تحویل خودروها، 40 درصد از مبلغ خودروها بصورت نقدی و مابقی با نرخ سالیانه فروش اقساطی 17 درصد به شرکت ایران خودرو پرداخت گردد. در این میان به دلیل وضعیت بد تولید شرکت ایران خودرو در سالهای گذشته، این خودروساز نتوانست به تعهد خود عمل کند از همین رو قرارداد مذکور کماکان ادامه داشته و مبلغ برآورد اولیه از 80 میلیارد به 160 میلیارد تومان افزایش یافته است.

*درآمد شناسایی شده از این محل مطابق صورتهای مالی حسابرسی شده سال‌های 91 ،92 و پیش بینی سود هر سهم ارائه شده برای سال مالی 93 به شرح ذیل می باشد:



از مجموع 5000 دستگاه خودرو تعداد 3100 دستگاه طی سال 91 و 92 تحویل شده و تعداد 1900 دستگاه برای سال 93 باقیمانده است. عمده این خودرو ها پژو 206 تیپ 5 است که قیمت کارخانه 35 میلیون و قیمت بازار حدود 40 میلیون تومان است. چنانچه درآمد کارمزد را حدف کنیم و فقط درآمد تفاوت نرخ را محاسبه کنیم خواهیم داشت:


شرکت از مجموع کارمزد و تفاوت قیمت بازار و کارخانه خودرو تنها مبلغ 2600 میلیون تومان سود در نظر گرفته که با توجه به سود 9500 میلیون تومانی عنوان شده در جدول فوق، سود مذکور به مبلغ 6900 میلیون تومان خواهد رسید، یعنی به ازای هر سهم مبلغ 23 تومان سود.

اقساط معوقه مستاجرین

همان طور که ذکر شد در سالهای 89 و 90 بسیاری از خریداران لیزینگی کامیون ، اقساط خود را پرداخت نکردند. اما از سال گذشته روند پرداخت اقساط بسیار مطلوب شده به نحوی که اقساط معوقه از 43 میلیارد تومان به 23 میلیارد تومان کاهش یافته است. ضمنا شرکت بابت اقساط معوقه مبلغ 7 میلیارد تومان ذخیره منظور کرده که در صورت وصول کل اقساط مذکور حدود 23 تومان به سود شرکت از این محل افزوده می گردد.

سود حاصل از سپرده گذاری ها

همانگونه که عنوان شد با توجه به وصول اقساط از مشتریان وضعیت نقدینگی شرکت در شرایط مطلوبی قرار گرفته و شرکت وجوه اضافی را سپرده گذاری می نماید. سود حاصل از سپرده گذاری در سال 91 مبلغ 500 میلیون تومان بوده که این مبلغ در سال 92 به 1500 میلیون ریال افزایش یافته است. برای سال 93 نیز این سود مبلغ 2 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

باید توجه داشت که شرکت در پایان سال 92 مبلغ 14 میلیارد تومان وجه نقد داشته که با احتساب نرخ 20 درصد حدود 3 میلیارد تومان سود کسب خواهد کرد و به عبارت دیگر از این محل نیز حدود 1 میلیارد یا سهمی 3 تومان به سود شرکت اضافه می گردد.

نتیجه گیری


با تحقق موارد فوق سود هر سهم شرکت به 76 تومان میرسد اما برای رعایت اصل احتیاط چنانچه فقط سود قرارداد ایران خودرو را در نظر بگیریم سود شرکت به 53 تومان به ازای هر سهم خواهد رسید ، که با فرض تحقق خطی سود در بازه های زمانی 3 ماهه، با توجه به گزارش عملکرد واقعی 3ماهه شرکت که 14.5 تومان به ازای هر سهم محقق نموده دست یافتن به سود هر سهم مذکور دور از انتظار نخواهد بود.

واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز

اشتراک گذاری :
ارسال نظر