بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۸
کد خبر : ۱۲۵۱۶۰
-همايون دارابي: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در حالي شاهد افتتاحيه نمايشگاه سالانه بورس به عنوان بزرگ‌ترين رويداد فرهنگي بازار سرمايه بود كه همچنان روند شاخص مثبت ولی بازار كم‌حجم و ضعیف بود.
ديروز شاخص كل با رشد اندك 24واحد معادل 03/0 درصد مواجه شد كه ناشي از رشد اندك گروه بانكي و خودرويي بود. در مراسم افتتاحيه نمايشگاه ديروز وزير اقتصاد در سخناني به شرايط بازار سرمايه اشاره كرد.
به گفته طيب‌نيا، توسعه بازار سرمايه شرط لازم براي تامين مالي فعاليت‌هاي اقتصادي است و همكاري با بورس براي فعال كردن بازار اوليه از برنامه‌هاي پيش‌روي وزارت اقتصاد است. همچنين از ديگر برنامه‌ها تاسيس صندوق سرمايه‌گذاري و صندوق‌هايي است كه براي اجراي پروژه‌هاي اقتصادي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و در اين راستا، مذاكراتي با برخي وزارتخانه‌ها مثل نفت و صنعت انجام داديم تا با ايجاد صندوق پروژه منابع مالي را از طريق بازار اوليه براي بنگاه‌ها فراهم كنيم.
ديروز بازار شاهد اعلام زمان عرضه اوليه برزويه بود.علم الهدي، مدير پذيرش شركت فرابورس در گفت‌وگو با بورس نيوز اظهار كرد: عرضه اوليه‌اي كه در پيش‌رو داريم مربوط به پتروشيمي برزويه است كه اواخر خرداد ماه يا اوايل تير ماه قرار است در فرابورس عرضه شود.
وي عنوان كرد: برنامه هلدينگ خليج فارس اين است كه در اولين فرصت، سهام شركت پتروشيمي برزويه را عرضه كند.
وي همچنين با اشاره به اين عرضه اوليه در فرابورس به روش ثبت سفارش افزود: در مورد روش عرضه اوليه سهام شركت پتروشيمي برزويه، هنوز تصميم نهايي گرفته نشده است و اطلاع‌رساني دراين خصوص در آستانه عرضه اوليه سهام اين شركت انجام خواهد شد.
در بازار ديروز در گروه بانكي برخي از نمادها با رشد قيمت همراه شدند. وضعيت مناسب عملياتي موجب شده است تا بازار با اقبال مثبتي به گروه بانكي نگاه كند. ديروز نمادهاي تجارت، ملت و بانك‌هاي كوچك دي و گردشگري با رشد قابل ملاحظه‌اي مواجه شدند. در گروه سيماني، شركت سيمان شمال در گزارش پيش‌بيني سود سال 93، سود هر سهم خود را از 454 ريال به 690 ريال افزايش داده است. اين تعديل از محل فروش سيمان فيروزكوه صورت گرفت. در گروه تصفيه نفت، مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران گفته:‌ مهرماه سال جاري واحد ايزومريزاسيون طرح بنزين سازي پالايشگاه اصفهان وارد مدار بهره‌برداري مي‌شود و با بهره‌برداري از اين واحد، كيفيت بنزين توليدي اين پالايشگاه اصلاح مي‌شود.
در گروه سيماني، دبير انجمن سيمان از ارائه گزارش جديدي در مورد قيمت تمام شده توليد سيمان به وزارت صنعت خبر داد و گفت: قيمت جديد سيمان بر اساس اين گزارش و پس از كارشناسي دقيق تعيين خواهد شد كه پيشنهاد ما رشد قيمت بيش از ۲۱ درصد است.
وي اظهار كرد: تقاضاي ما براي قيمت‌گذاري جديد سيمان تقريبا همان افزايش قبلي يعني بين 14 تا 21 درصد است كه البته تقاضاي جديد ما كمي بالاتر از اين نرخ‌ها است.
قيمت سيمان از ابتداي امسال با مصوبه انجمن سيمان افزايش يافته بود، ولي وزارت صنعت ضمن مخالفت با اين مساله از توليدكنندگان سيمان خواست تا قيمت محصولات خود را تا پايان خردادماه ثابت نگه دارند. در گروه غذايي نيز ديروز اعلام شد كه قيمت شير و لبنيات اين هفته اعلام مي‌شود. در گروه پتروشيمي، ديروز بازار با شايعه واگذاري توسعه پالايشگاه بيدبلند2 به هلدينگ خليج فارس مواجه بود.
در گروه خودرويي ديروز، مهركام پارس با صدور اطلاعيه‌اي خاطر نشان كرد كه آتش سوزي در اين شركت تاثيري در توليد شركت ندارد. در گروه انفورماتيك كارت اعتباري كيش در مجمع چهارصد ريال تقسيم كرد. در مجموع بازار ديروز بازاري ضعيف اما با شاخص مثبت بود كه در آن همچنان ارزش معاملات در سطح اندك 102ميليارد تومان در بورس و 159ميليارد تومان در فرابورس قرار داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر