بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۷
کد خبر : ۱۲۵۲۴۴
سحر نمایشی: با افت قیمت مس روز یکشنبه در بورس کالا، این فلز در بازار آزاد نیز با روند نزولی مواجه شد. اين در حالي بود كه انتظار می‌رفت این محصول با توجه به کاهش موجودی انبارهای lme و کمبود مس در بازار داخلی در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت کند. البته قیمت مس در بازارهاي جهاني هم در سه روز پایانی هفته گذشته به پایین‌ترین میزان در سه هفته اخیر رسیدهكه علت اصلی آن، انتشار آماری است که درباره وضعیت انبارهای جهانی مس بوده است. به این ترتیب قیمت مس در روز جمعهبه 6800 دلار رسیده است که پایین‌ترین میزان از اواسط ماه گذشته میلادی است.
از طرفی كاهش قيمت نفت نيز هزينه انرژی را در واحدهای توليدی پايين آورده و به طور مستقيم قيمت مس را تحت تاثير قرار داده است. همچنين اين مساله موجب شده تا هزينه‌های حمل‌ونقل هم كه يكی از عوامل اساسی در بازار كالا و فلزات پايه است، با افت نرخ نفت كاهشی شود، چرا كه قيمت‌های جهانی نفت با قيمت مس همبستگی مثبت داشته و معمولا تغييرات اين دو هم جهت است. البته ناگفته نماند كه اخبار انتشار يافته از كاهش واردات چين نيز به عنوان بزرگ‌ترين مصرف‌كننده فلزات جهان موجب افت قيمت اين فلز شده است، چرا که كاهش واردات مس توسط كشور چين به مفهوم افت تقاضای مصرف جهانی است كه منجر به كاهش قيمت مس می‌شود. به گفته فعالان آگاه در سال جاری میلادی قیمت مس به دلیل نگرانی‌هایی که در‌باره کاهش نرخ رشد اقتصاد چین وجود داشته کاهش یافته است. اقتصاد چین که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس در جهان است در سه ماهه نخست سال جاری 4/7 درصد رشد کرده که نسبت به سه ماهه پایانی سال 2013 کمتر است. دولت چین برای امسال نرخ 5/7 درصد را برای رشد اقتصادی در نظر گرفته است، اما با توجه به وضعیت شاخص‌های اقتصادی این کشور در ماه‌های اخیر به نظر می‌رسد نرخ رشد امسال کمتر از رقم مورد نظر دولت چین باشد.
بر اساس گزارش‌های انتشار یافته از سوی بلومبرگ، امسال مصرف مس جهان حدود 5/21 میلیون تن خواهد بود و پیش‌بینی شده مازاد عرضه حدود 300 هزار تن باشد. این میزان در مقایسه با مصرف جهانی مس رقم اندکی به حساب می‌آید اما تاثیر روانی بر سرمایه گذاران دارد. از سوي ديگر به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه پيش‌بينی می‌شود با توجه به بالا بودن تقاضا‌، قيمت‌ها در بازار داخلی افت زيادی را تجربه نكنند. از طرفی نيز بر اساس يكسری اخبار و شايعات منتشر شده به نظر نمی‌رسد فرمول مس به شکل گذشته بازگردد و قیمت این فلز با ارز مبادله‌ای محاسبه شود كه اگر اين موضوع صحت داشته باشد احتمالا با افزايش بیشتر قيمت‌ اين محصول روبه‌رو خواهيم بود. اين موضوع در حالی است كه يک كارشناس بازار در‌خصوص آینده قيمت محصولات مسی در بازار داخلی گفت: از آنجا كه قيمت مس در بازار داخل كاملا منطبق بر قيمت‌های جهانی بوده و از آن تبعيت می‌كند، بنابراين با توجه به پیش‌بینی افزایش بهای جهانی اين فلز در روزهاي آينده نرخ مس در داخل نيز صعودی خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر