بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۱
کد خبر : ۱۲۵۴۸۶
همايون دارابي: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته نيز باوجود تلاقي زمان بازار با برگزاري نمايشگاه سالانه بورس نتوانست كارنامه‌اي مثبت بر جاي بگذارد و بازار با كاهش هفتگي 604 واحدي مواجه شد.
شاخص در هفته گذشته با افت 8/0 درصدي زيان خود در سال 93را به مرز 7/5درصد رساند؛ موضوعي كه موجب افزايش نگراني سرمايه‌گذاران در بورس شده است. در حالي كه نزديك به سه ماه از ابتداي سال مي‌گذرد تقريبا زيان عمومي معامله‌گران قطعي و همين امر نيز موجب افزايش بررسي‌هاي سرمايه‌گذاران در مورد بازار سرمايه شده است. بيشتر كارشناسان در حال حاضر سياست انقباضي شديد دولت و كاهش نقدينگي آزاد در بازار سرمايه، افزايش نيافتن قيمت‌ها پس از اجراي طرح تحول و نگراني‌هاي سياسي از بازگشت شرايط هسته‌اي به گذشته را مهم‌ترين نگراني‌هاي پيش روي بازار توصيف مي‌كنند.
در تحولات سياسي معاون وزير امور خارجه كشورمان گفت كه دستيابي ايران و گروه 1+5 به توافق جامع هسته‌اي ممكن است، اما دو طرف هنوز در برخي موضوعات اختلافات زيادي دارند.
به نوشته روزنامه وال استريت ژورنال، سيدعباس عراقچي معاون وزير امور خارجه كشورمان در نشست شوراي اروپايي در روابط خارجي در رم، گفت: مذاكرات هم‌اكنون در مرحله بسيار حساسي قرار دارد و ما براي از بين بردن اختلافات نياز به كار سخت، خردورزي و خلاقيت داريم. هفته گذشته لوران فابيوس وزير امور خارجه فرانسه گفت: مذاكرات هسته‌اي در مورد برخي مسائل‌ تكنيكي پيشرفت‌هايي داشته است، اما اگر ايران خواستار توافق جامع است بايد تنها از چندصد سانتريفيوژ برخوردار باشد. در همين حال تحولات سياسي بحران سياسي و نظامي در عراق شرايط سياسي پيچيده‌اي را در منطقه ايجاد كرده است.
دكتر حسن روحاني رئيس‌جمهوري نیز در جشن انتظار و اميد اعلام كرد كه جلسه شوراي عالي امنيت ملي براي بررسي شرايط منطقه‌اي تشكيل مي‌شود. در كنار تحولات سياسي در حوزه اقتصادي نيز بازار سرمايه هفته گذشته با تحولات مهمي مواجه بود. در مهم‌ترين تحول در حالي كه بازار سهام در انتظار افزايش نرخ خودرو و سيمان بود شورای رقابت افزايش نرخ خودرو را به صورتي مبهم اعلام كرد كه در برخي موارد قيمت‌هاي اعلام شده حتي كمتر از قيمت‌هاي فروش كنوني شركت‌هاي خودرويي است. اين اعلام نرخ با واكنش‌هايي در ميان كارشناسان مواجه شده است. در همين رابطه دبير انجمن خودروسازان ايران قيمت‌هاي جديد اعلام شده از سوي شوراي رقابت را رد مي‌كند.
همچنين به گفته معاون فروش ايران خودرو، قيمت‌هاي اعلام شده نياز به بررسي دارد. به گزارش «ايسنا»، شوراي رقابت سرانجام قيمت جديد خودروها را با افزايش 7/3 تا 9/6 درصدي اعلام
كرده است.
البته نكته قابل توجه در قيمت‌هاي اعلام شده از سوي شوراي رقابت پايين‌تر بودن قيمت جديد برخي از خودروها از قيمت‌هاي قبلی آن است.
در همين حال در تحولات مرتبط با صنعت پتروشيمي افزايش دامنه نوسان قيمت محصولات جديد پتروشيمي در بورس كالا نيز به تصويب رسيده است. براساس مصوبه اعلام شده بهاي محصولات پليمري در بورس كالا از 5 تا 10 درصد افزایش یافته است. روز سه‌شنبه اين تصميم توسط شركت ملي صنايع پتروشيمي به بورس كالا ابلاغ شده است. پيش از اين افزايش قيمت برخي محصولات پليمري در بورس كالا تاييد شده بود، اما برخي ديگر از اين محصولات نيز كه گروه‌هاي مهم‌تري را شامل مي‌شوند مشمول اين قانون شده‌اند.


كارگزار- معامله‌گران مي‌آيند
در تحولات بازار سرمايه پس از سال‌ها انتظار، صنعت كارگزاري با تغييراتي همراه شده است. در حالي كه در طول 10 سال گذشته سازمان بورس برخلاف قانون بازار سرمايه از صدور مجوز كارگزاري براي گروه‌هاي متقاضي داراي شرايط قانوني، خود داري كرده، مجوز کارگزاری در بازار سياه به قيمت‌هاي ميليون دلاري رسيده است. در هفته گذشته خبرهاي اوليه از احتمال تغيير در اين شرايط انحصاري كه موجب ضعف و نبود نو آوري در صنعت كارگزاري است، منتشر شده است.براساس خبرهاي اوليه سازمان بورس براساس قانون بازار سرمايه، تصميم بر صدور مجوز فعاليت براي كارگزار- معامله‌گران را با هدف توسعه بازارگرداني و همچنين پاسخ به نيازهاي موجود در بازار سرمايه دارد. اين تصميم كه با استقبال گسترده فعالان بازار سرمايه مواجه شده است مي‌تواند به نهادهاي مالي، معامله‌گران با سابقه حقيقي و حقوقي و همچنين صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري اجازه دسترسي به سيستم معاملاتي را بدهد. بيشتر كارشناسان اين تصميم را موجب افزايش رقابت در صنعت كارگزاري به عنوان عاملي براي خروج اين صنعت از ركود كنوني ارزيابي مي‌كنند.


در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه همچنان بازار ضعيفي بود كه در آن شاخص با 338واحد كاهش معادل 45/0درصد بيش از پيش در کانال 74هزار واحد پايين رفت. روز چهارشنبه معامله‌گران با توجه به اعلام خبر اوليه از تعويق عرضه اوليه پتروشيمي برزويه با صف فروش هلدينگ خليج فارس مواجه شدند كه همين امر نيز شاخص را به سوي افت هدايت كرد تا با افت كلي ديگر نمادهاي عمده، بازار با كاهش شاخص همراه شود. در بازار روز چهارشنبه در گروه غذايي، صادرات روغن نباتي براي تنظيم بازار ممنوع شد.
واردات روغن خام، تبديل آن به روغن نباتي و صادرات روغن نباتي مي‌تواند براي كشور ارزش افزوده داشته باشد اما اكنون با هدف تنظيم بازار، صادرات روغن نباتي محدود شده است.
در اين گروه همچنين مجمع صنعتي مينو به تقسيم سود 600 ريالي به ازاي هر سهم راي داد.
اما در اين مجمع اعلام شد به زودي سرمايه غصينو از 42 ميليارد تومان به 50 ميليارد تومان افزايش مي‌يابد. در گروه غذايي، مديرعامل صنايع شير ايران با بيان اينكه بايد حداقل 12 درصد افزايش قيمت در محصولات لبني داشته باشيم، گفت: به هر نسبتي كه به نرخ خريد شيرخام و ديگر هزينه‌هاي ما افزوده شود اين درصد هم بالاتر مي‌رود.
عبدالامير باروتكوب در گفت‌وگو با خبرگزاري مهر در‌خصوص احتمال افزايش قيمت لبنيات در سال جاري، اظهار کرد: با توجه به افزايش هزينه‌هاي تمام شده بايد قيمت لبنيات هم افزايش يابد، البته براي همراهي با دولت تا مدتي مي‌توانيم با همين نرخ توليد داشته باشيم.
در گروه واسطه‌گري مالي، شركت سرمايه‌گذاري بوعلي 50 تومان از سود 562 ريالي برای هر سهم سال 92 خود را بين سهامدارانش تقسيم كرد. برنامه شركت براي افزايش سرمايه 200 درصدي در سال 93 در راه است.
در گروه مالي، بيمه آسيا سهامداران خود را با 22ريال سود برای هر سهم راهي خانه كرد.
در گروه حمل‌و‌نقل توسعه دريايي سينا سود هر سهم خود را از 4987 ريال به 4919 ريال در 12 ماهه واقعي سال 92 كاهش داده است.
در گروه تجهيزات، آذراب بعد از تعديل سود 92بازگشايي شد كه تغيير خاصي در قيمت آن رخ نداد.
در گروه پتروشيمي، مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران گفت: طرح تثبيت درازمدت نرخ خوراك واحدهاي پتروشيمي در دست بررسي است كه در صورت نهايي شدن و تصويب آن نرخ خوراك واحدهاي پتروشيمي براي ۱۰ تا ۱۵ سال با فرمول مشخص تعيين مي‌شود.
در گروه خودرويي موتورسازان تراكتور‌سازي با تقسيم صدريالي سهامداران را راهي كرد.
در گروه سيماني، ‌مديرعامل هلدينگ سيماني غدير گفت: رشد اقلام هزينه براي سال 93 بر اساس نرخ تورم پيش‌بيني شده توسط دولت حدود 25 درصد برآورد شده است.
در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار ضعيفي بود كه در آن ارزش معاملات به ميزان خيلي اندك 134ميليارد تومان در بورس رقم خورد و در فرابورس نيز به 60ميليارد تومان رسيد. با اين كارنامه در كل هفته ارزش معاملات به 675ميليارد تومان رسيد كه نسبت به هفته قبل 57درصد افت كرد. شمار خريداران نيز به 65هزار و 795نفر بالغ شد كه نسبت به هفته قبل 12درصد افت را نشان مي‌دهد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر