بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۵
کد خبر : ۱۲۶۲۲۷
محمد مهدي عشريه- مازيار فتحي*
بر‌اساس آمارهاي مجله گلوبال سمنت، ايران پس از چين، هند و ايالات متحده، به عنوان چهارمين توليد‌كننده بزرگ سيمان و داراي 2 درصد از سهم توليد سيمان در جهان مطرح است. صنعت سيمان كشور از 68 كارخانه و 93 كوره فعال تشكيل شده كه با اتكا به آن، ظرفيت اسمي توليد 75/7 ميليون تن كلينكر و توليد 71 ميليون تن سيمان در سال 92 حادث شده است. اهميت صنعت سيمان از آنجا است كه بيش از 2 درصد ارزش بازار بورس مربوط به اين صنعت است و سهم توليد ناخالص ملي اين صنعت حدود 8/0 درصد اعلامشده است.
ايران به عنوان يكي از مطرح ترين صادر كنندگان سيمان جهان، سال گذشته 18/8 ميليون تن صادرات را به ثبت رساند كه به ترتيب عراق با 50 درصد، كشورهاي حاشيه خليج فارس با 15 درصد، افغانستان- آذربايجان و ارمنستان با 14 درصد، روسيه با 9 درصد، تركمنستان – تاجيكستان و قزاقستان با 3 درصد و ساير كشورها با 9 درصد واردات سيمان، به عنوان مهم‌ترين واردات كنندگان سيمان كشور ما مطرح هستند. از اطلاعات فوق مي‌توان اينگونه نتيجه‌گيري كرد كه مهم‌ترين مشكل آتي صنعت سيمان در شرايط فعلي، وابستگي به عراق براي فروش و صادرات محصولات اين صنعت است. از آنجا كه حدود 9/5 ميليون تن از صادرات اين صنعت به كشور عراق صورت مي‌گيرد، درصورت بهره‌برداري از پروژه‌هاي جديد توليد سيمان اين كشور، شاهد كاهش روند ارزآوري از اين منبع بسيار مهم خواهيم بود، البته ناگفته نماند با توجه به شرايط اقتصادي و سياسي عراق و در صورت حركت اين كشور به سمت ثبات، بهره‌برداري از مجتمع‌هاي توليد سيمان عراق، حداقل تا پنج سال آينده امكان‌پذير است.
تركيه به عنوان يكي از مهم‌ترين رقباي ايران در بازارهاي صادراتي منطقه مطرح است. اين كشور پس از خروج از ركود و استفاده از منابع داخلي براي استفاده در زيرساخت‌ها، صادرات سيمان خود را كاهش داده و با توجه به افزايش رشد اقتصادي، كاهش صادرات را در برنامه خود جاي داده است.
در سال‌هاي آتي پروژه‌هاي جديد اين صنعت از جمله پروژه‌هاي آبيك، كياسر، دهلران، باقران، لار و... به بهره‌برداري مي‌رسند و افزايش نرخ حامل‌هاي انرژي و به تبع آن افزايش نرخ محصولات باعث كاهش فعاليت اقتصادي كارخانه‌هاي سيمان خواهد شد. به همين دليل باید كشور به سمت خروج از ركود اقتصادي خيز بردارد و در صورت افزايش بودجه عمراني، سرعت صنعتي شدن و ميزان شهرنشيني و... باعث رشد اين صنعت در سال‌هاي آتي خواهد شد.
در جدول شماره يك مقايسه‌اي بين متوسط هزينه اهم اقلام مصرفي اين صنعت بين ايران و استانداردهاي جهاني انجام شده است. متوسط بهاي تمام شده توليد هر تن سيمان در ايران بين 18 تا 20 دلار است، در حالي كه متوسط جهاني بين 40 تا 45 دلار است. همچنين جدولي متشكل از مقدار متوسط مصرف انرژي در هر تن سيمان در اين گزارش ارائه شده است. كلينكر با اضافه كردن گچ و ساير افزودني‌ها از قبيل پوزولان، سرباره، آهك و ... به سيمان تبديل مي‌شود و هر چه ميزان افزودني‌ها با حفظ كيفيت بيشتر باشد، درصد كلينكر فاكتور و به تبع آن بهاي تمام شده توليد كاهش مي‌يابد. همان‌طور كه در جداول نشان داده شده است اختلافات قابل توجهي بين هزينه‌هاي توليد يك تن سيمان در ايران و استانداردهاي جهاني وجود دارد. براين اساس مجتمع‌هاي سيماني باید براي كم شدن هزينه‌هاي خود فرآيندهاي اصلاح ساختاري را انجام دهند. از جمله تغييرات قابل پيش‌بيني براي افزايش سودآوري اين صنعت، كاهش كلينكر فاكتور، بازيافت برق از حرارت خروجي كوره‌ها، توسعه فرآورده‌هاي بتوني و توليد محصولات جديد، افزايش كيفيت محصولات و رسيدن به استانداردهاي جهاني و همين‌طور تغييرات دستگاه‌هاي فرسوده در اين صنعت است.
در سال‌هاي گذشته شركت‌هاي سيماني داراي دو مزيت عمده نسبت به برخي كشورهاي منطقه بودند. نزديك بودن به مواد اوليه و ارزان بودن انرژي دو عاملي بود كه تاثير بسزايي در توان رقابتي اين شركت‌ها با مجتمع‌هاي كشورهاي همسايه داشتند. ولي در ابتداي سال جاري افزايش قیمت حامل‌هاي انرژي كليد خورد و اين افزايش نرخ تغييرات مهمي در روند سودسازي مجتمع‌هاي سيمان ايجاد كرد. لذا انجمن صنفي توليدكنندگان سيمان برآن شد تا تغييرات در هزينه را در محصولات خود وارد کند و به دنبال افزايش نرخ محصولات اين مجتمع‌ها بود. به همين‌منظور اكثر اين كارخانه‌ها اولين پيش‌بيني خود را بر اساس افزايش نرخ سيمان مطرح كرده‌اند. پس از گذشت سه ماه از ابتداي سال بالاخره انجمن صنفي صنعت سيمان توانست مجوز افزايش قيمت را كسب کند. عدم افزايش نرخ محصولات، در حالي‌كه در گزارش‌هاي پيش‌بيني لحاظ شده بود، باعث شد تا نگاهي تحليلي به پيش‌بيني صورت‌هاي مالي اين شركت‌ها بيندازيم.در اين تحليل صورت‌هاي مالي شركت‌هاي سيمان غرب، سيمان شرق، سيمان تهران، سيمان داراب، سيمان بجنورد، سيمان قائن، سيمان كارون، سيمان دورود، سيمان كرمان، سيمان شاهرود، سيمان صوفيان، سيمان بهبهان و سيمان فارس نو بررسي شده است.
طبق توافقي كه بين توليدكنندگان سيمان و وزارت صنعت انجام گرفته، قيمت سيمان از 31 خردادماه افزايش یافته و بر اين اساس، قيمت هر تن سيمان فله‌اي 160 هزار ريال افزايش يافت. اما در مورد سيمان پوزولاني ويژه 130 هزار ريال به قيمت هر تن اضافه شد.
بنابراين جدول قيمت انواع سيمان در سال 1392 و قيمت‌هاي مصوب جديد كه از ابتداي تابستان سال جاري اجرايي مي‌شود به شرح جدول شماره 3 خواهند بود. در نظر داشته باشيد نرخ‌هاي خريد پاكت و هزينه بسته‌بندي تا اطلاع ثانوي به ازاي هر تن سيمان پاكتي مطابق گذشته خواهد بود (به ازاي هر تن 150 هزار ريال). در ضمن مبلغ عوارض و ماليات بر ارزش افزوده از خريدار اخذ و به قيمت‌هاي جدول اضافه و در فاكتور فروش درج خواهد شد.
بر اين اساس بخش فروش صورت‌هاي مالي برخي شركت‌هاي توليد‌كننده سيمان حاضر در بازار سرمايه را تحليل مي‌كنيم.
در محاسبات، مقدار فروش هر شركت در بودجه را به عنوان معيار در نظر مي‌گيريم و برآورد تحليلي را بر اين مبنا قرار مي‌دهيم كه 25 درصد مقدار كل فروش در فصل بهار سال جاري به قيمت سال 1392 انجام شده و 75 درصد مقدار كل فروش به قيمت مصوب جديد از ابتداي تابستان سال جاري تا پايان سال صورت پذيرد.
همچنين تنها بخش فروش داخلي شركت‌هاي سيماني را طبق نرخ‌هاي جديد تغيير مي‌دهيم و بخش صادراتي را مطابق بودجه در نظر مي‌گيريم.

سغرب
سيمان غرب در بودجه سال مالي منتهي به 29 اسفند 93 نرخ محصولات را تا تاريخ 31 ارديبهشت طبق نرخ‌هاي مصوب سال 1392 در نظر گرفته و از تاريخ 31 ارديبهشت تا 29 اسفند 93 براي نرخ فروش محصولات داخلي 20 درصد افزايش قيمت لحاظ كرده و براي فروش صادراتي بر مبناي وضعيت و كشش بازار نرخ‌ها را پيش‌بيني نموده است. «سغرب» نرخ گاز را در بودجه 1049 ريال در نظر گرفته كه با توجه به مصرف حدود 83 ميليون متر مكعبي اين شركت 6721 ميليون ريال به هزينه‌هاي آن اضافه خواهد شد. با توجه به سرمايه 300 ميليارد ريالي سيمان غرب، پيش‌بيني مي‌شود كاهش مبلغ فروش 21779 ميليون ريالي و افزايش هزينه 6721 ميليون ريالي باعث كاهش سود95 ريالي EPS بودجه اين شركت شود.

سكارون
«سكارون» آثار ناشي از اجراي فاز دوم قانون هدفمند كردن يارانه‌ها را كه موجب افزايش هزينه‌هاي توليد، مي‌شود در بودجه 93 لحاظ نكرده است. بنابراين نرخ گاز را در بودجه مطابق سال 92 حدود776 ريال در نظر گرفته كه با توجه به مصرف شركت در سال 93 بنا بر بودجه حدود 46 درصد به هزينه گاز مصرفي آن اضافه خواهد شد كه از نظر ريالي 22897 ميليون ريال مي‌شود. با توجه به سرمايه حدودا 209 ميليارد ريالي سيمان كارون، افزايش مبلغ فروش 86700 ميليون ريالي و افزايش هزينه 22897 ميليون ريالي باعث افزايش سود 306 ريالي به EPS بودجه اين شركت خواهد شد.

سشرق
سال مالي شركت سيمان شرق آخر شهريور است. بنابراين گزارش‌هاي 6 ماهه آن منتشر شده است و براي 6 ماه دوم تحليل را انجام مي‌دهيم. در محاسبات تحليلي مبلغ فروش 3 ماهه سوم سال مالي شركت را بر مبناي نرخ‌هاي سال 92 و مبلغ فروش 3 ماهه پاياني سال مالي را بر مبناي نرخ‌هاي مصوب جديد در نظر گرفتيم.
محاسبات مبلغ فروش تحليلي بر مبناي مقادير پيش‌بيني بودجه صورت گرفته و مبلغ محاسبه‌شده براي 6 ماه دوم سال مالي با مبلغ فروش 6 ماه اول سال مالي شركت جمع شده است.
مقدار فروش در 6 ماه دوم سال مالي شركت حدود 60 درصد بيشتر از 6 ماه اول در نظر گرفته شده و با توجه به اين كه 6 ماه دوم سال مالي در فصل بهار و تابستان كه فصل ساخت و ساز است قراردارد، چنين پيش‌بيني غيرمعقول به نظر نمي‌رسد.
«سشرق» نرخ گاز را براي 6 ماه دوم سال مالي در بودجه 1130 ريال در نظر گرفته كه مطابق واقعيت است. با توجه به سرمايه 1092 ميليارد ريالي سيمان شرق، افزايش مبلغ فروش 102496 ميليون ريالي سبب افزايش سود 94 ريالي EPS بودجه اين شركت خواهد شد. محاسبات براي ساير شركت‌ها مطابق نمونه‌هاي فوق انجام شده و نتيجه تغيير نهايي در EPS را در جدول شماره 4 مشاهده مي‌کنيد.
به علت تفاوت سال مالي شركت سيمان شرق، اطلاعات آن در جدول 5 آورده شده است.
در پايان توجه داشته باشيد كه در تحليل فوق، فقط بحث نرخ سيمان داخلي و نرخ گاز مصرفي آنها كه قطعي و مشخص است در نظر گرفته شده و اثر ساير موارد از جمله نرخ مازوت، نرخ فروش سيمان صادراتي (كه با توجه به تعديل نرخ فروش داخلي نرخ صادراتي هم به احتمال قوي تعديل خواهد شد)، سرمايه‌گذاري‌هاي سيماني‌ها در شركت‌هاي صنعت سيمان و ساير هزينه‌ها و درآمدهاي شركت‌ها كه امكان تغيير دارند، در نظر گرفته نشده است.
همچنين مقادير فروش طبق بودجه شركت‌ها است و ميزان فروش در طول سال متوازن در نظر گرفته شده است. (شركت‌ها در 3 ماه اول سال 25 درصد كل سال سيمان به فروش برسانند).
*كارشناس ارشد مهندسي مالي و تحليلگر كارگزاري راهنماي سرمايه‌گذاران



اشتراک گذاری :
ارسال نظر