بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۶ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۱
کد خبر : ۱۲۶۶۲۷
واکاوي دلايل افت شاخص هاي بورس تهران


رئيس کميسيون اصل 44 از بررسي دلايل ريزش بورس در جلسات آينده کميسيون اصل 44 خبر داد و گفت: در جلسه‌اي با حضور وزير اقتصاد و رئيس سازمان بورس اين موضوع را پيگيري خواهيم کرد.

حميد رضا فولادگر در گفتگو با فارس اظهار داشت: وزير اقتصاد در اين مورد، يکسري جلسات را با مسئولان سازمان بورس داشته است تا راه حل‌هاي مناسب براي بهبود وضع شاخص‌هاي بورس ارائه شود، ما نيز اين مسئله را در مجلس پيگيري خواهيم کرد.

وي ادامه داد: تا پيش از اين، شاخص‌هاي بورس در حال رشد بود و در عين حال اين موضوع، رکود را در بازارهاي ديگر به همراه داشت.

فولادگر افزود: بايد بررسي کنيم تا مشخص شود که آيا ريزش شاخص‌هاي بورس به معني اين است که مردم سرمايه‌هاي خود را به بازارهاي ديگر برده‌اند يا خير.

وي تأکيد کرد: با توجه به اينکه در بازارهاي ديگر اقتصادي نيز با رکود روبرو هستيم، مشخص نيست که دليل ريزش شاخص‌هاي بورس چه چيزي است.

يک کارشناس بازار سرمايه هم با تاکيد بر اينکه حمايت‌هاي عملي کل اعضاي اقتصادي کابينه دولت يکي از پيش‌شرط‌هاي بازگشت بازار به رونق است، گفت: تيم اقتصادي دولت بايد يک فرماندهي واحد داشته باشد.

حسين خزلي خرازي با اشاره به چهار پيش‌شرط مهم بازگشت بازار سهام به دوره رونق و نشاط اظهار داشت: اولين پيش‌شرط مربوط به مذاکرات هسته‌اي است يعني وجود عوامل عيني و واقعي توافقنامه مذاکرات ايران با 1+5 در بازار سهام اثر‌گذار خواهد بود.

وي افزود: بازار سهام ديگر فقط با اثرات رواني مذاکرات رشد نخواهد کرد و تنها اقدامات عملي و تاثير واقعي بر بانک‌ها و شرکت‌ها محرک اصلي خواهند بود.

اين کارشناس بازار سرمايه با اشاره به دومين پيش‌شرط بازگشت بورس به رونق و خروج از رکود تاکيد کرد: رسيدن گزارش‌هاي فعاليت سه ماهه شرکت‌ها به شرط آنکه رشد فروش و توليد را شاهد باشيم، بر بازار اثر‌گذار خواهد بود به طوري که در روند فعاليت شرکت‌ها تغييرات محسوسي ديده شود.خرازي گفت: حمايت‌هاي عملي کل اعضاي اقتصادي کابينه دولت هر کدام در بخش خودشان پيش‌شرط بعدي بازگشت نشاط و شادابي در روند معاملات است يعني تمام وزراي اقتصادي در تصميم‌گيري‌ها و اقدامات، بازار سهام را مدنظر قرار دهند اما متاسفانه اين هماهنگي و يکصدايي در بين مسئولان اقتصادي دولت ديده نمي‌شود.

اين کارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينکه همگرايي و فرماندهي اقتصادي در کابينه دولت موجب بازگشت رونق به تمام بازارهاي ايران از جمله سهام است، گفت: در دولت نهم و دهم به شدت نبود هماهنگي بين اعضاي کابينه مشهود بود و پس از آن با روي کار آمدن دولت تدبير و اميد اين هماهنگي هنوز ديده نشده است.

وي ادامه داد: با وجود اينکه دولت تدبير و اميد مسئولان باتجربه و متخصص در حوزه‌هاي اقتصادي به کار گرفته است هنوز نشانه‌اي از هماهنگي ميان آنان وجود ندارد.

خرازي بازگشت نشاط و شادابي به بازار سهام را امکان فوق‌العاده‌اي براي بازار اوليه و تامين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي عنوان کرد و گفت: با وجود افت 20 هزار واحدي شاخص حجم معاملات به يک ششم نزول کرده به طوري که در تابستان شاهد خواب زمستاني بورس هستيم.

وي گفت: به نظر مي‌رسد دولت در کنترل تورم و خروج اقتصاد از رکود اولويت اصلي را کاهش تورم و سپس خروج اقتصاد از رکود قرار داده که اين امر به شدت در روند بازار‌ها مشهود است.وي تاکيد کرد: وزير امور اقتصادي و دارايي به عنوان رئيس شوراي عالي بورس هنوز برنامه عملي مشخص و همگرايي واقعي با ديگر اعضاي کابينه نداشته‌اند و بايد با محوريت بازگشت رونق به تمام بازارها اين برنامه‌هاي عملياتي با هدف تامين مالي بنگاه‌هاي بزرگ از طريق بازار سرمايه ارائه شود.

اين کارشناس بازار سرمايه در پايان خاطرنشان کرد: عامل ديگر بازگشت رونق به اقتصاد تزريق نقدينگي جديد به کل بازار‌هاي مولد کشور است.

همچنين مدير امور بورس‌هاي سازمان بورس با اشاره به اينکه شرايط فعلي بازار براي مديران بازار هم خوشايند نبوده و بااهميت است، گفت: صنايع بورسي در آينده با توجه به برنامه‌ريزي‌ها در دولت و مجلس متحول خواهند شد و متوليان بازار همواره در حال پيگيري مسائل و مشکلات سهامداران هستند.

محمودرضا خواجه‌نصيري با اشاره به اينکه نمي‌توان شرايط فعلي بازار را ايده‌آل دانست، گفت: بايد از اثرگذاري بيشتر اتفاقات بر بازار جلوگيري کنيم.

وي با بيان اينکه سرمايه‌گذاران بايد صبور باشند، گفت: اين يک اصل است که سرمايه‌گذاران نسبت به اتفاقات و فضاي رواني ايجاد شده صبور باشند؛ وقتي بازار در چنين شرايطي قرار مي‌گيرد براي هيچکس خوشايند نيست.

خواجه‌نصير تأکيد کرد: همانطور که سرمايه‌گذاران از کاهش ارزش پورتفوي خود ناراحت و رنج مي‌برند، به دنبال آن مديران و مسئولان بازار نيز اين شرايط با اهميت را درک مي‌کنند و تلاش‌ها براي رفع اين اتفاقات به دليل اهميت موضوع است.

مدير امور بورس‌هاي سازمان بورس با اشاره به اينکه کاهش قيمت‌ها، فضاي سياسي و روند بهبود شرايط اقتصادي دليلي براي بهبود وضع بورس است، گفت: سرمايه‌داران بايد به اين نقطه برسند که قطعاً شرايط مي‌تواند تغيير کند.

وي افزود: به فراموشي سپردن روزهاي قبل و حرکت به سمت بهبود و رونق بازار از جمله مواردي است که در ميان مسئولان بازار پيگيري مي‌شود چرا که به اعتقاد بسياري از فعالان قيمت‌ها کاهش و به سطوح ارزنده‌اي رسيده است.

خواجه‌نصيري گفت: بازهم تاکيد مي‌کنم کاهش قيمت‌ها براي مجموعه مديران با اهميت است و تلاش مي‌کنيم جو رواني منفي از بين برود و قطعاً اين شرايط تمام خواهد شد.

وي در پاسخ به اين سوال که لايحه حمايت از توليد ملي چه ميزان بر صنايع و بنگاه‌هاي اقتصادي اثرگذار است، گفت: لايحه حمايت اگر اجرايي شود به شکل بسيار اساسي در صنايع اثرگذار است و به هدفي که از پيش تعيين کرده خواهد رسيد.مدير امور بورس‌هاي سازمان بورس افزود: اين لايحه بايد سريعاً اجرايي و محقق شود تا حرکت به سمت رونق صنايع و بنگاه‌هاي بزرگ اقتصادي تسريع شود.

در اين ميان دبير انجمن کارفرمايي صنعت پتروشيمي گفت: عمده‌ترين دليل افت شاخص بورس آن است که دولت هنوز نتوانسته فضاي کسب و کار را به سمت آرامش ببرد.

احمد مهدوي درباره دلايل کلي افت شاخص بورس گفت: شايد عمده‌ترين دليل اين افت آن است که دولت هنوز نتوانسته فضاي کسب و کار را به سمت آرامش ببرد.

وي افزود: فضاي کسب و کار يک شبه درست نمي‌شود اما بايد براي درست شدن آن قدم‌هايي به سوي جلو برداشته شود که اين قدم‌ها به سمت جلو برداشته نشده و هر قولي دولت داده انجام نشده است.

دبير انجمن کارفرمايي صنعت پتروشيمي اضافه کرد: به عنوان مثال اگر قرار است قيمت خوراک گاز پتروشيمي‌ها 13 سنت تعيين شود اين قيمت‌گذاري نبايد وارد بودجه سالانه شود بلکه بايد در دراز‌مدت مشخص شود و يک فرمول 15 تا 20 ساله داشته باشد که بر اساس بالا و پايين رفتن قيمت گاز در جهان تغيير مي‌کند.

وي با بيان اينکه وقتي دولت مطلب را به مجلس پاس مي‌دهد طبعا در دايره اختيارات مجلس تصميم دقيقي گرفته نمي‌شود،گفت: وزير دولت براي درست کردن اين مسئله مي‌گويد ما قيمت خوراک و سوخت را به صورت يکسان 10 سنت مي‌کنيم که اين کار هم خلاف قانون است و هم با بالا بردن قيمت سوخت لطمه‌ ديگري به پتروشيمي‌ها وارد مي‌شود.

مهدوي با تاکيد بر اينکه اينگونه حرکات روي بازار سرمايه تاثير دارد گفت: پتروشيمي‌ها بيشترين سهم بازار سرمايه را با 35 درصد در اختيار دارند و سهم فولاد 15 درصد و بانک‌ها 12 درصد است.

وي ادامه داد: آقاي لاريجاني به مصوبه يکسان‌سازي نرخ خوراک و سوخت در دولت ايراد گرفته است و اين مصوبه بايد اصلاح يا لغو شود.

دبير انجمن کارفرمايي صنعت پتروشيمي اضافه کرد: همه اين موارد باعث ناپايداري و نبود اطمينان و نبود امنيت اقتصادي در بازار سرمايه مي‌شود.

وي در پاسخ به اين پرسش که بعضي کارشناسان عملکرد سهامداران بزرگ حقوقي را در بازار سرمايه مثبت ارزيابي نمي‌کنند گفت: در اوايل کار سازمان بورس نماد پتروشيمي‌ها را بست و کسي هم نگفت چرا بستي و حقوقي‌ها هم استقبال کردند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر