بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۰
اجرای این برنامه به طور قطع آثار مثبتی بروضعیت سودآوری واحدهای پتروشیمی در پی خواهد داشت، این در حالی است که می بایست وجود برخی شرایط همچون اعمال محدودیت هایی برای عرضه در بازارهای داخلی را نیز در نظر بگیریم.
کد خبر : ۱۲۷۴۳۳
نویسنده :
جمشیدی
عرضه محصولات پتروشیمی با ارز آزاد در بورس کالا موجب منتفع شدن هر دو طرف تولیدکنندگان نهایی و مصرف کنندگان این محصولات می شود.

قائم مقام انجمن صنفی گروه پتروشیمی با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: اعمال دخالت های دولت و اجبار آن برای عرضه محصولات پتروشیمی با ارز مبادله ای در بورس کالا موجب افزایش تقاضای های کاذب و منتفع شدن دلالان می شد.

فیروز کریمایی افزود: این مجموعه ها در حالی مجبور به عرضه تولیدات خود با ارز مبادله ای در بورس کالا بودند که می توانستند درآمدهای مناسبی از محل فروش صادراتی محصولات خود با ارز آزاد کسب کنند.

در این شرایط تنها دلالان و واسطه ها از این وضعیت منتفع می شدند، به گونه ای که تفاوت آماری موجود در خصوص میزان صادرات محصولات شرکت های پتروشیمی و گمرک بیش از دو میلیون تن بوده بیانگر این واقعیت است که بخشی از صادرات از طریق مجراهای دیگری انجام می پذیرد و در این میان درآمدهای حاصل از صادرات عاید واسطه ها می شود.

برهمین اساس، لزوم اصلاح ابزارهای موجود در بورس کالا به شدت احساس می شد تا فرآیند عرضه محصولات در این بازار به گونه ای انجام پذیرد که در کنار تعیین قیمت های تعادلی، درآمدهای مناسبی برای تولیدکنندگان به ارمغان آورد.

وی به مزیت های انجام این برنامه در بورس کالا اشاره کرد و ابراز داشت: بهبود و رشد سودآوری یکی از اهداف اصلی تولیدکنندگان و شرکت های فعال در این صنعت است. از این رو، به نظر می رسد کسب درآمد از محل فروش محصولات با ارز آزاد در بورس کالا برای مجموعه های پتروشیمی بهتر از سپری کردن مراحل دشوار و طولانی صادرات محصولات به کشورهای خارجی باشد و این مجتمع ها از این پس تمایل بیشتری نسبت به فعالیت در بازارهای داخلی داشته باشند.

این مقام مسئول در خصوص آثار مثبت ناشی از اعمال این دستورالعمل بر وضعیت سودآوری شرکت های پتروشیمی عنوان کرد: اجرای این برنامه به طور قطع آثار مثبتی بروضعیت سودآوری واحدهای پتروشیمی در پی خواهد داشت، این در حالی است که می بایست وجود برخی شرایط همچون اعمال محدودیت هایی برای عرضه در بازارهای داخلی را نیز در نظر بگیریم.

قائم مقام انجمن صنفی گروه پتروشیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال افزایش بهای تمام شده تولیدکنندگان نهایی که از محصولات پتروشیمی به عنوان مواد اولیه استفاده می کنند، ابراز داشت: با توجه به دخالت های بی مورد دولت در شرایط قبلی و وجود تقاضای های کاذب، مصرف کنندگان این محصولات تنها می توانستند حدود 10 الی 20 درصد از مواد اولیه مورد نیاز خود را از طریق بورس کالا تأمین کنند و مابقی آن را از طریق بازار آزاد ارز فراهم می کردند.

این در حالی است که در شرایط فعلی و اعمال تخفیف پنج درصدی همراه با اعمال کنترل و نظارت از طریق نهادهای مختلف همچون انجمن انتظار می رود تا مجموعه های پایین دستی بتوانند تمامی مواد مورد نیاز خود را از بورس کالا تأمین کنند که البته با توجه به تخفیف در نظر گرفته شده موجب افزایش بهای تمام شده تولید آنها نخواهد شد.

کریمایی در خاتمه پیرامون اخبار و گمانه زنی های منتشر شده مبنی بر کاهش نرخ خوراک 13 سنتی واحدهای پتروشیمی تصریح کرد: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی قیمت خوراک مصرفی این واحدها به 13 سنت افزایش یافته و این مصوبه نیز طی سال جاری در حال اجراست. علاوه براین، صحبت های به میان آمده در خصوص کاهش قیمت خوراک مبنی نیازمند تدوین برنامه ای برای تعیین قیمت خوراک گاز طبیعی در دوره طولانی مدت بوده، به گونه ای که قیمت متعادلی برای حفظ مزیت رقابتی این صنعت تعیین گردد ولی فعلاً تا پایان سال تغییراتی در آن اعمال نمی شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر