بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۰
کد خبر : ۱۲۷۶۲۹
مقامات آمریکایی و عراقی خبر دادند که ایران سه فروند هواپیمای جنگی ساخت روسیه را برای کمک به دولت مالکی به این کشور فرستاده است.

به گزارش «تیک» Tik.ir، نیویورک تایمز نوشت: مقامات آمریکایی و عراقی خبر دادند که ایران سه فروند هواپیمای جنگی ساخت روسیه را برای کمک به دولت مالکی به این کشور فرستاده است.

 فرستادن هواپیمای Su-۲۵ که مقامات آمریکایی می‌گویند، تاکنون در غرب و شمال عراق به اجرای ماموریت پرداخته، آخرین اقدام ایران در کمک به دولت نوری المالکی برای نبرد با نیروهای دولت اسلامی عراق و شام (داعش) است و نفوذ این کشور را در میان تلاش سیاستمداران عراقی برای تشکیل دولت جدید افزایش می‌دهد.

یک مقام آمریکایی گفت، حداقل یکی از هواپیماها را خلبان ایرانی هدایت می‌کرد. با این حال، یک مقام ارشد عراقی تاکید کرد که هواپیماها فقط توسط خلبانان عراقی پرواز کرده‌اند. وی گفت، این هواپیماها در اصل متعلق به نیروی هوایی عراق بوده و در طول جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ به ایران فرستاده شده بود تا از آن ها محافظت شود.

این مقام عراقی گفت: "ایران، با درک موقعیت اضطراری ما، چند تا از هواپیماهای خودمان را پس داد."

به گفته وزارت دفاع عراق، این هواپیماها مملو از بمب و مهمات است،

نیاز عراق به نیروی هوایی روشن است. نیروی هوایی این کشور شامل چندین هواپیمای سسنا است که موشک‌های هلفایر آمریکا را حمل می‌کند و چند هلیکوپتر آمریکایی و روسی که ارتش عراق در نبرد اخیر خود با داعش در تکریت از آن‌ها استفاده کرده است.

آمریکا هواپیماهای اف -۱۶ به عراق فروخته که قرار بود اولین آن‌ها پاییز امسال فرستاده شود. اما حالا تاریخ تحویل نامشخص است چون طرفین آمریکایی که حامی این برنامه بودند طی حملات داعش از پایگاه هوایی بلد خارج شده‌اند. اخیرا عراق اعلام کرد که از روسیه هواپیماهای Su-۲۵ می‌خرد اما به نظر می‌رسد آن هواپیماها فعال نباشند.

یک مقام آمریکایی گفت، هواپیماهای Su-۲۵ عملیاتی را در رمادی، فلوجه در غرب عراق و پالایشگاه بیجی در شمال این کشور انجام داده‌اند.

برخی از اعضای متنفذ کمیته سرویس‌های مسلح سنا، روز سه‌شنبه، پس از جلسه محرمانه با وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک آمریکا، نگرانی خود را از حضور رو به افزایش ایران در عراق ابراز کردند.

سناتور سکسبی چمبلیس، که جمهوریخواه ارشد کمیته اطلاعاتی است گفت: "آنها خیلی درگیر شده‌اند. من به ایرانی‌ها اعتماد ندارم و حدس می‌زنم برای منافع خودشان آنجا هستند."

به گزارش «تیک»،کیربی، دبیر مطبوعاتی پنتاگون به خبرنگاران گفته است: "ما هیچ نشانه‌ای دال بر حضور سربازان ایران در عراق نداریم. چیزی که قبلا گفتم هم امروز درست است: می‌دانیم که افرادی از ایران حضور دارند، نیروهای ایران که در حال آموزش و دادن مشاوره به نیروهای امنیتی عراق و مهمتر از آن، شبه‌نظامیان شیعه هستند. ما درک می‌کنیم که عراق به عنوان یک کشور مستقل، حق دارد در مواقع نیاز از همسایگان خود کمک بگیرد. چیزی که ما گفتیم این است که ما فعالیت‌های نظامی خود را با تهران هماهنگ نمی‌کنیم". 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر