بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳
اختلاف نظرها همچنان باقی است و بیشترین مشکل بر سر حساب های مالی سال 92 و قیمت نفت خام و فرآورده های نفتی است. اما به هر تربیت روند این مذاکرات رو به بهبود توصیف می شود و سهامداران بایستی به این نکته توجه داشته باشند که اگر شرکت های فعال این گروه قصد پذیرش نظر پالایش و پخش را داشتند، پیش از این بررسی گزارش های عملکردی انجام و در اصلاح حساب های مالی سال 92 بسته می شد.
کد خبر : ۱۲۷۷۲۱
نویسنده :
کیوان فر
تغییر میزان مانده های بستانکاری حساب های مربوط به مالیات بر ارزش افزوده فرآورده های فروش رفته سنوات اخیر به ویژه سال 92 با ابلاغیه های صادره از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و ابهام در تعیین نرخ نفت خام اعلامی توسط این نهاد همچنان حل نشده است.

مدیر امور مالی شرکت پالایش نفت شیراز با اعلام این خبر در گفتگو با بورس نیوز اظهار داشت: مشکلات قبلی پالایشی ها با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران همچنان وجود دارد، اما مذاکرات و جلسات مختلفی برگزار شده و نتایج حاصل شده بیشتر در جهت منافع پالایشی ها بوده است.

تنگستانی افزود: البته اختلاف نظرها همچنان باقی است و بیشترین مشکل بر سر حساب های مالی سال 92 و قیمت نفت خام و فرآورده های نفتی است. اما به هر تربیت روند این مذاکرات رو به بهبود توصیف می شود و سهامداران بایستی به این نکته توجه داشته باشند که اگر شرکت های فعال این گروه قصد پذیرش نظر پالایش و پخش را داشتند، پیش از این بررسی گزارش های عملکردی انجام و در اصلاح حساب های مالی سال 92 بسته می شد.

وی اعلام زمان نظر نهایی شرکت ملی پالایش و پخش را ظرف چند روز آینده محتمل دانست و تأکید کرد: شرکت ملی پالایش و پخش معتقد است طبق قانون، سطح کیفی سازی فرآورده های تولیدی بایستی در قیمت های فروش لحاظ گردد و این امر اختلاف نظراتی را میان آنها و شرکت های پالایشی به وجود آورده است. بطوریکه طبق محاسبات انجام شده پالایشی ها براساس فرمول اعلامی توسط این نهاد قیمت گذار تفاوت قابل ملاحظه ای با حساب های خود شرکت ها مشاهده شد. از این رو درخواست اصلاح و تعدیل این فرمول توسط پالایشگاه ها ارایه گردید.

مدیر امور مالی "شراز" ادامه داد: در صورت لحاظ فرمول اعلامی شرکت ملی پالایش و پخش، نه تنها درآمدهای حاصل از فروش فرآورده های مجتمع ها کاهش می یافت، بلکه در طرف مقابل هزینه خرید نفت خام مصرفی آنها نیز با افزایش مواجه می شد که به نفع شرکت های گروه نبود. اما با مذاکرات صورت گرفته مقرر گردید فرمول مذکور تعدیل گردد.

وی پیرامون روند تسویه بدهی ها و دریافت مطالبات این مجموعه نیز تصریح کرد: آخرین رقم این متغیرها برای دوره عملکردی سال 92 به تعیین نرخ نهایی نفت خام خریداری شده و بهای فروش فرآورده های نفتی بستگی دارد و در حال حاضر رقم دقیقی در دسترس نیست.

تنگستانی در خاتمه با اشاره به اینکه شرکت های گروه در انتظار اعلام نتیجه نهایی توسط شرکت ملی پالایش و پخش هستند، یادآور شد: "شراز" زمان برگزاری مجمع عادی سالیانه صاحبان سهام را 31 تیر ماه جاری تعیین کرده که آگهی آن بزودی در سامانه کدال منتشر می شود.

از این رو امیدواریم تا مهلت قانونی مقرر گزارش های عملکردی سال 92 نهایی و پس از حسابرسی به سهامداران اعلام گردد. اما چنانچه اختلاف نظرهای موجود و ابهامات کنونی حاکم بر صنعت پالایشگاهی تا آن تاریخ مرتفع نگردد، مجمع به تنفس خواهد کشید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر