بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۹
کد خبر : ۱۲۷۷۶۴

به گزارش خبرگزرای فارس به نقل از روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و روسای گروه 1+5 که در حال حاضر با ایران درباره برنامه هسته‌ای در وین مذاکره می‌کنند، پنجشنبه شب فرصت یک استراحت پیدا کردند و از «وین» خارج شدند.

این گزارش می‌افزاید، آن دسته از مذاکره‌کنندگانی که در وین باقی ماندند، روز جمعه را به استراحت گذراندند. یکی از دیپلمات‌ها در زیر باران شدید از دو موزه زیبای وین دیدار کردند.

برخی دیپلمات‌ها این زمان استراحت را مناسب دانستند زیرا احتمالاً هفته جدید مذاکرات سخت و کند خواهد بود. مقامات ایران و ۱+۵ در صدد هستند تا بتوانند تا ضرب الاجل ۲۰ ژوئیه به توافق نهایی در مذاکرات برسند اما شکاف‌های چشمگیری در مذاکرات وجود دارد و این شکاف‌ها تنها به موضوع غنی‌سازی ایران مربوط نمی‌شود بلکه شمار دیگری از نکات کلیدی را دربرمی‌گیرد.

برخی دیپلمات‌های غربی می‌گویند که اظهارات هفته گذشته مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله «علی خامنه‌ای»، مبنی بر نیازهای غنی‌سازی ایران در آینده، کمک نمی‌کند.

وال استریت ژورنال ادامه داد که نشست‌ها همچنان روز جمعه ادامه داشت و «هلگا اشمیت» فرد شماره دو اتحادیه اروپا برای ساعاتی با «عباس عراقچی»‌ معاون وزیر خارجه ایران در خصوص نگارش پیش‌نویس متن توافق جامع هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.

طبق این گزارش، دلیل اصلی توقف کوتاه روز جمعه در مذاکرات، تصمیم اشتون برای دعوت از وزرای خارجه گروه ۱+۵ برای پیوستن به مذاکرات روز یکشنبه وین بود.

یکی از دیپلمات‌های غربی اعلام کرد که وقتی دعوت اشتون از وزرای خارجه کشورهای گروه ۱+۵ شب پنجشنبه رسمی شد، دیگر تا زمان ورود آنها اتفاق خاصی نخواهد افتاد بنابراین همه بر «یکشنبه بزرگ» مذاکرات هسته‌ای چشم دوخته‌اند.

دیپلمات‌ها اعلام کرده اند که انتظار می‌رود، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، «ویلیام هیگ»، وزیر خارجه انگلیس، «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه و «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر خارجه آلمان عازم وین شوند. احتمالاً وزرای خارجه روسیه و چین به وین نمی‌روند.

بر اساس این گزارش، از آنجاییکه زمان اندکی تا ضرب‌الاجل ۲۰ ژوئیه باقی مانده است، روز یکشنبه زمان مهمی در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ به حساب می آید و احتمال می‌رود وزرای خارجه گروه ۱+۵ با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران دیدارهای دوجانبه‌ای را برگزار کنند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر