بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۰
کد خبر : ۱۲۷۹۱۸
۱۴ شرکت مهم ایرانی در دولت یازدهم از فهرست تحریم ها خارج شده و فعالیت های بین المللی خود را از سر گرفتند.

شرکت بیمه معلم (بیمه گر ناوگان کشتیرانی ایران) از فهرست تحریم های اتحادیه اروپا خارج شد و همزمان با چهار بانک ایرانی، نام بیمه ایران در فهرست ۷ شرکت خارج شده از تحریم اروپا دیده می شود.

بر اساس توافقات صورت گرفته، شرکت ملی نفت ایران به عنوان یکی از بزرگ ترین شرکت های نفتی جهان هم اکنون از فهرست تحریم های اتحادیه اروپا خارج شده است

در ماه های اخیر نشانه های روشنی از تضعیف تحریم های اقتصادی علیه ایران به چشم می خورد. این تحریم ها که از سال ۲۰۱۲ میلادی بشدت افزایش یافته بود، از اواخر سال گذشته بتدریج در حال لغو است و بدین ترتیب شرکت هایی که در این سال ها به دلیل اعمال محدودیت های تحریم با مشکلات بسیاری مواجه شده بودند، یک بار دیگر به فعالیت های روزمره خود بازمی گردند. 

همان طور که حسن روحانی رئیس جمهوری نیز پیش از این گفته است، در دیوار تحریم ترکی ایجاد شده است که شالوده آن را بر هم زده است و روز به روز شکافی که در آن به وجود آمده بیشتر می شود. با روی کار آمدن دولت یازدهم که اعتدال را سرلوحه سیاست های خود قرارداده است، فضای بین المللی که پیش از این علیه ایران بود، تغییر کرد و نگاه ها مثبت شد. 

در ادامه نیز توافقات اولیه ایران با گروه ۱+۵ و لغو بخشی از تحریم ها، این فضای مثبت را تقویت کرد بطوری که در نزدیک به ۱۱ ماهه اخیر، شاهد خروج تعدادی از شرکت های ایرانی و افراد حقیقی از فهرست تحریم ها هستیم. روز گذشته نیز شرکت بیمه معلم با صدور حکم دادگاه اروپا از فهرست تحریم های اتحادیه اروپا خارج شد. 

از دو سال پیش و زمانی که بیمه معلم بیمه کشتی های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را بر عهده گرفت، اتحادیه اروپا نسبت به تحریم بیمه معلم اقدام کرد. از زمان شروع این تحریم، شرکت بیمه معلم با اقامه دعوی به دادگاه اروپا نسبت به اثبات حقانیت این شرکت اقدام کرد که در نهایت، با پیگیری های مکرر معاونت حقوقی و امور بین الملل ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه و مسئولان ذیربط، دادگاه اروپا با صدور حکمی، این شرکت را از فهرست تحریم های اتحادیه اروپا خارج کرد. 

بیمه معلم بطور قطع آخرین شرکتی نیست که از فهرست تحریم ها خارج شده است. پیش از آن نیز شرکت های زیادی از بانک گرفته تا شرکت های نفتی و برقی از شمول تحریم ها خارج شده اند.

**بانک ها
پس از آن که بانک های ملت و سینا در اواخر سال ۱۳۹۱ موفق شدند با شکایت نزد دادگاه های اروپایی، تحریم های اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا را کنار بزنند، در اواخر سال ۱۳۹۲ نیز تعداد دیگری از بانک های ایرانی از شمول تحریم خارج شدند. براین اساس در دی ماه سال گذشته با رأی دادگاه اروپا چهار بانک توسعه صادرات، پست بانک، رفاه کارگران و بانک بین المللی پرشیا به جمع بانک های غیر تحریمی کشور پیوستند.

در این زمینه بانک های تجارت و صادرات نیز با طرح شکایت نزد دادگاه های اروپایی به دنبال لغو تحریم های اعمال شده هستند که بزودی رأی دادگاه یاد شده درباره آن ها نیز صادر خواهد شد. بنابراین مدیران عامل بانک ها با فراهم شدن زمینه از طریق وکلای خود، لغو کامل تحریم ها را پیگیری کرده اند که تعدادی از آن ها به نتیجه رسیده اند.

**بیمه ها
در کنار بانک ها، شرکت های بیمه ایرانی نیز فرایند شکایت از تحریم کنندگان را نزد دادگاه های خودشان دنبال کرده اند. نخستین شرکت بیمه ایرانی که در این زمینه موفق شد رأی لغو تحریم را از یک دادگاه اروپایی دریافت کند بیمه ایران بود که به عنوان تنها شرکت بیمه دولتی کشور و همچنین بزرگ ترین شرکت بیمه از سوی اروپا تحریم شده بود. اما همزمان با چهار بانک ایرانی، نام بیمه ایران نیز در فهرست هفت شرکت خارج شده از فهرست تحریم های اروپا دیده می شد. بدین ترتیب این شرکت در دی ماه سال گذشته از بند تحریم ها رها شد.

بنابراین شرکت بیمه معلم دومین شرکت بیمه ایرانی است که از سوی اتحادیه اروپا لغو تحریم شده است.

**شرکت های نفتی
بر اساس توافقات صورت گرفته، شرکت ملی نفت ایران به عنوان یکی از بزرگ ترین شرکت های نفتی جهان موفق شد در بهمن سال گذشته از فهرست تحریم های اتحادیه اروپا خارج شود. 

آن زمان نام شرکت ملی نفتکش که وظیفه حمل و نقل محموله های نفتی ایران را بر عهده داشت نیز به چشم می خورد که می توانست در قالب توافق صورت گرفته نفت خام ایران را به شش مشتری سنتی کشور حمل کند. اما این شرکت به صورت جداگانه در تیر ماه امسال از سوی دادگاه اتحادیه اروپا رأی لغو تحریم را گرفت. این رأی در صورتی که مورد اعتراض و تجدید نظر قرار نگیرد از دو ماه دیگر لازم الاجرا می شود.

شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران نیز یکی دیگر از شرکت های نفتی بود که همزمان با هفت شرکت ایرانی دیگر در دی ماه سال گذشته رأی لغو تحریم را از دادگاه اروپا دریافت کرد. یک ماه بعد یعنی در بهمن ماه ۹۲ نیز شرکت حفاری شمال به عنوان دومین شرکت ایرانی فعال در صنعت حفاری میدان های نفت و گاز با تحریم ها خداحافظی کرد.

**شرکت های حمل و نقل
بزرگ ترین شرکتی که در بخش حمل و نقل تحریم شده بود، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود که حمل و نقل کالاهای ایرانی را تحت تأثیر خود قرار داده بود ولی در شهریور ماه سال گذشته پیگیری های حقوقی این شرکت به نتیجه رسید و باعث شد تا نام این شرکت از فهرست تحریم ها خط بخورد. البته در اسفند همان سال نام ۱۱ مدیر کشتیرانی که در فهرست تحریم ها قرار گرفته بودند نیز از شمول تحریم خارج شد. شرکت کشتیرانی گودلاک که متعلق به بخش خصوصی است نیز از جمله شرکت های حمل و نقل بین المللی است که در دی ۱۳۹۲ از تحریم های اروپا کنار گذاشته شد.

**شرکت های دیگر
علاوه بر شرکت های بانکی، بیمه ای، نفتی و حمل و نقلی، شرکت ها و نهادهای دیگری از ایران تحت تحریم قرار گرفته بودند. یکی از این نهادها، دانشگاه صنعتی شریف بود که بعد از سال ها تحریم در تیر سال جاری موفق شد حکم لغو تحریم را بگیرد. در کنار آن، شرکت های خصوصی دیگری نیز در این سال ها تحریم شده بودند. یکی از این شرکت ها که در صنعت برق کشور فعال بوده، شرکت فولمن است که در آذر سال گذشته به جمع غیر تحریمی های کشور اضافه شد.

بدین ترتیب در دوره فعالیت دولت یازدهم ۱۴ شرکت مهم ایرانی موفق شدند از فهرست تحریم ها خارج شده و دوباره به فعالیت های خود بازگردند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر