بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۶
مدیر سرمایه گذاری صندوق بانک رفاه عنوان کرد:

پیش بینی روند بازار سرمایه براساس گزارشات 6 ماهه

هم اکنون بازار سرمایه با شرایط نابسامانی همراه است اگرچه وضعیت کنونی بازار سرایه به علت ریزش شدید قیمت سهام نمی باشد بلکه به دلیل نگرانی و عدم اطمینان نسبت به وضعیت بازار سرمایه است.
کد خبر : ۱۲۸۰۵۳
نویسنده :
اعتماد
امید به شرایط رشد قمیت ها در بازار سرمایه بیشتر از افت قیمت ها می باشد به نظر می رسد روند بازار سرمایه در بلندمدت طی نیمه دوم سال جاری با توجه به مشخص شدن نتیجه مذاکرات، رفع ابهامات در خصوص افزایش نرخ صنایع مختلف و همچنین بسته به گزارش های 6 ماهه شرکت ها در مشخص شود.

در همین راستا، پازکی، مدیر سرمایه گذاری صندوق بانک رفاه با اشاره به مطالب بالا در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: هم اکنون بازار سرمایه با شرایط نابسامانی همراه است اگرچه وضعیت کنونی بازار سرایه به علت ریزش شدید قیمت سهام نمی باشد بلکه به دلیل نگرانی و عدم اطمینان نسبت به وضعیت بازار سرمایه است.

پازکی تصریح کرد: عدم اطمینان نسبت به وضعیت بازار سرمایه از دو طریق ایجاد می شود. عامل اولی که منجر به عدم اطمینان می شود می توان به عدم حمایت حقوقی ها، عرضه هایی که در زمان شروع حرکت صعودی بازار توسط حقوقی ها انجام می شود اشاره کرد. عامل دوم که باعث نااطمینانی نسبت به وضعیت کنونی بازار سرمایه می شود می توان به قوانین و مقرراتی که در مجلس و دولت وضع می شود اشاره کرد. شایان ذکر است که شروع ریزش قیمت ها در بازار سرمایه مربوط به وضع قانون نرخ خوراک پتروشیمی ها که توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، می باشد. این در حالی است که با توجه به سهم بالای محصولات پتروشیمی در بازار سرمایه وضع قانون مذکور تأثیر بسیار زیادی در ریزش قیمت سهام در بازار گذاشت.

وی افزود: همچنین رد قوانین تصویب شده و عدم هماهنگی بین ارکان های مختلف اقتصادی از جمله مواردی هستند که منجر به بی اطمینانی نسبت به بازار سرمایه شده اند.

مدیر سرمایه گذاری صندوق بانک رفاه عنوان کرد: با توجه به سیاست دولت که مبتنی بر کنترل تورم باشد، در شرایط کنونی دولت مجوز افزایش نرخ محصولات را نخواهد داد و در شرایط خاص نیز به صورت پله ای این مجوز افزایش نرخ را اعمال خواهد کرد. اما به نظر می رسد پس از فضای مثبتی که در شاخص های کلان اقتصادی به وجود بیاید دولت با توجه به شعار حمایت از تولید، مجوز افزایش نرخ محصولات را بدهد.

همچنین در صورت حصول نتیجه مثبت در مذاکرات هسته ای احتمالاً دولت به دلیل فضای مثبت ایجاد شده در جامعه، مجوز افزایش نرخ پله ای محصولات را بدهد. بنابراین پیش بینی می شود با توجه به موقعیت اقتصادی کشور که هم اکنون در شرایط رکود تورمی می باشیم دولت پس از کنترل تورم، سراغ حمایت از تولید می رود.

وی بیان کرد: حصول نتیجه مثبت در مذاکرات به عنوان محرکی برای بازار سرمایه می تواند عمل کند بطوریکه چنانچه نتیجه نهایی مذاکرات هسته ای مثبت باشد، تأثیر توافقات در کوتاه مدت به صورت محرک بر بازار سرمایه تأثیر مثبت خواهد گذاشت و در بلندمدت نیز باعث بالا رفتن سودآوری شرکت ها خواهد شد. همچنین توافقات در مذاکرات باعث امیدواری نسبت به گزارش های شرکت ها با توجه به تأثیر رفع تحریم ها خواهد شد.

پازکی اظهار کرد: توصیه بنده به سهامداران این است که با دیدگاه میان مدت در بازار سرمایه گذاری کنند همچنین در تحلیل های خود به وضعیت بنیادی شرکت ها با تمامی جوانب بر صنعت مورد نظر از جمله میزان حمایت دولت از صنعت مذکور و اثر رفع تحریم بر آن صنعت توجه کنند.

وی در خاتمه افزود: بطور کلی چنانچه نتیجه مذاکرات مثبت باشد شاهد تغییر روند بازار سرمایه خواهیم بود امادر حالی که نتیجه نهایی مذاکرات مثبت نباشد گزارشات سه ماهه شرکت ها می تواند روند کوتاه مدت بازار را تعیین کند که در صورت انتشار گزارشات مطلوب از سوی شرکت ها احتمالاً شاهد پوشش تأثیر منفی ناشی از عدم توافق خواهیم بود در غیر این صورت و در حالی که گزارشات سه ماهه نیز مطلوب نباشد با توجه به عدم توافقات، احتمالاً با ریزش قیمت سهام در حدود 10 درصد مواجه خواهیم شد. همچنین در نیمه دوم سال جاری با توجه به مشخص شدن نتیجه مذاکرات و شفاف شدن ابهامات در مورد افزایش قیمت صنایع مختلف، گزارشات 6 ماهه شرکت ها می تواند روند کلی بازار سرمایه را در بلندمدت تعیین کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر