بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۰
معاملات هفته گذشته تالار شیشه ای در مسیری متعادل و بدور از افت های سنگین قیمت سهام شرکت های بورسی سپری شد، به گونه ای که شاخص کل از اولین تا آخرین روز معاملاتی هفته مذکور در مدار 73 هزار واحدی نوسان کرد.
کد خبر : ۱۲۸۴۵۷
نویسنده :
جمشیدی
معاملات هفته گذشته تالار شیشه ای در مسیری متعادل و بدور از افت های سنگین قیمت سهام شرکت های بورسی سپری شد، به گونه ای که شاخص کل از اولین تا آخرین روز معاملاتی هفته مذکور در مدار 73 هزار واحدی نوسان کرد.

در این گزارش در نظر داریم تا به بررسی عملکرد حقوقی های بازار سرمایه که چشم امید بسیاری از سهامداران خرد و حقیقی به حمایت آنها از بازار سهام است، بپردازیم.

براساس گزارش بورس نیوز، بانک تجارت با تملک حدود 48 درصدی سهام "ونیکی" بیش از یک میلیون سهم آن را طی چهار روز معاملاتی هفته گذشته خریداری کرد و بدین ترتیب از سهامداران زیرمجموعه خود حمایت کرد.

بیمه مرکزی ایران نیز بیش از دو میلیون و پانصد هزار سهم شرکت سرمایه گذاری صنعت بیمه را به پرتفوی بورسی خود افزود و درصد مالکیت خود را در این مجموعه به بیش از سه درصد افزایش داد.

حدود یک میلیون سهم شرکت سرمایه گذاری البرز نیز در حالی به تملک بیمه البرز درآمد که این حجم معاملاتی طی سه روز معاملاتی در "والبر" رقم خورده است.

شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران آتیه ایرانیان نیز در حالی در هفته گذشته بیش از یک میلیون سهم شرکت لیزینگ صنعت و معدن را به پرتفوی سرمایه گذاری خود افزود که در روند معاملاتی این سهم هیچ معامله ای از سوی سهامدار عمده آن یعنی بانک صنعت و معدن مشاهده نمی شود.

علاوه بر این، شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان یکی از سهامداران حقوقی مجموعه پتروشیمی جم بیش از یک میلیون سهم این زیرمجموعه خود را تحصیل کرد و بیش از 30 میلیون سهم بانک ملت به سبد سرمایه گذاری صندوق تأمین آتیه کارکنان بانک ملت رفت.

اما شرکت گروه مپنا که یکی از سهم های مورد توجه بسیاری از فعالان بازار سرمایه است، سهامدار عمده آن یعنی شرکت سرمایه گذاری کارکنان گروه مپنا تنها 100 هزار سهم زیرمجموعه خود را در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته خریداری کرده و علاوه بر این، در هفته گذشته سایر سهامداران حقوقی این مجموعه نیز هیچ معامله ای را روی این سهم انجام نداده اند.

براساس این گزارش، شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان بیش از دو میلیون سهم شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت را طی دو روز معاملاتی به تملک خود درآورد.

این در حالی است که برخی حقوقی های بازار سرمایه اقدام به فروش سهام زیرمجموعه های خود کردند.

در این بین شرکت سرمایه گذاری البرز به عنوان سهامدار عمده "اعتلاء" 700 هزار سهم آن را در چهارشنبه هفته گذشته فروخت، این سهامدار عمده با تملک 80 درصدی سهام "اعتلاء" هیچگونه معامله دیگری اعم از خرید و فروش سهام مذکور در چهار روز معاملاتی قبل انجام نداده است.

شرکت سرمایه گذاری سمند بیش از 12 میلیون سهم "ورنا" را از تملک خود خارج کرد و سایر سهامداران حقوقی این مجموعه نیز هیچ معامله ای را در این نماد انجام نداده اند. همچنین شرکت سرمایه گذاری غدیر نیز تنها طی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته یک میلیون سهم شرکت کویر تایر را به فروش رساند.

یک میلیون و دویست هزار سهم شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی از پرتفوی بورسی بانک دی خارج شد و در هفته گذشته شرکت گروه سرمایه گذاری بانک مسکن فروشنده حدود یک میلیون سهم "ثتران" بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر