بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۲
شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری توانست با رشد بیش از 140 واحدی همچنان در مدار 73 هزار واحدی باقی بماند و این اتفاق را در روزی شاهد بودیم که ارزش معاملات بورس 109 واحد و ارزش معاملات فرابورس اندکی بیش از 96 میلیارد تومان بود.
کد خبر : ۱۲۸۵۱۸
نویسنده :
آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 93.04.30 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 55 واحد افزایش به رقم 55098 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 581 واحد افزایش عدد 141196 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 140 واحد رشد به رقم 73890 واحد رسيد.

همچنین در این روز پتروشیمی فارس با 33 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل پتروشیمی پارسان با 33 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 2 واحد افزایش به رقم 802 واحد رسید.

در این شرایط امروز مارون با یک واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل شپاس با 0.6 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 2050 میلیارد ریال رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1091 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 961 میلیارد ریال رسید.

شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری توانست با رشد بیش از 140 واحدی همچنان در مدار 73 هزار واحدی باقی بماند و این اتفاق را در روزی شاهد بودیم که ارزش معاملات بورس 109 واحد و ارزش معاملات فرابورس اندکی بیش از 96 میلیارد تومان بود.

بنابر گزارش بورس نیوز، در حالی معاملات امروز را شاهد بودیم که کلیت بازار سرمایه روندی مثبت و صعودی داشت که البته این موضوع برای خودروسازان و گروهشان به گونه ای دیگر بود.

براین اساس اخبار رسیده از کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی حکایت از بازنگری و احتمال کاهش قیمت محصولات خودرویی داشت که برخی صحبت های نمایندگان از کاهش 10 تا 15 درصدی محصولات خودرویی حکایت دارد. از همین رو این موضوع امروز نیز همانند روز گذشته سبب شد تا گروه نیز با صف های فروش مواجه شوند. اهالی تالار معتقدند در حال حاضر چشم ها به مجمع روز آتی شرکت ایران خودرو دوخته شده است تا شاید خبرهای رسیده از این مجمع بتواند تا حدی از بار روانی منفی ایجاد شده بر این گروه بکاهد.

در گروه پتروشیمی گزارش "شپدیس" همه را شگفت زده کرد چراکه تعدیل منفی 42 درصدی این شرکت در گزارش عملکرد 6 ماهه خود جو روانی مثبت گروه را که متأثر از گزارش های خوب برخی از همگروهی ها همچون "َشخارک" و "شفن" ایجاد شده بود را دستخوش تغییر منفی قرار داد. به هر حال این گروه پتانسیل های بالایی در سودآوری بلندمدت خود دارند اما اینکه فکر کنیم می توانند لیدر بازار سرمایه شوند شاید در شرایط فعلی غیر ممکن باشد.

البته امروز خبر رسید که محدودیت موجود برای صادرات محصولات پتروشیمی بطور کلی برداشته شده و دیگر این شرکت ها محدودیتی برای صادرات محصولات ندارند. حال باید دید واکنش بازار به این خبر طی معاملات روز آینده چگونه است.

در گروه ساختمانی امروز تمامی شرکت های فعال در این گروه راهی را در پیش گرفتند که لیدر آنها یعنی "وساخت" در معاملات روز گذشته در پیش گرفت. اهالی تالار معتقدند فعلاً این گروه نسبت به دیگر گروه های بازار سرمایه بیشترین اصلاح را در پی بر ای خود داشته است و میتواند روند صعودی را ادامه دهد البته خبر افزایش وام مسکن به رقم 80 میلیون تومان نیز چندان بی تأثیر نیست.

گروه دارویی نیز امروز با روند صعودی همراه شد و اغلب سهام شرکت های این گروه با صف خرید همراه شدند. اهالی بازار بر این بارند که شرکت های این گروه در حال حاضر از قیمت های جذاب و پی بر ای مناسبی برخوردار هستند و این قضیه در کنار برخی عوامل بنیادی منجر به اقبال بازار به سمت این شرکت ها شده است.

در پایان با توجه به روند فعلی بازار و افت دسته جمعی قیمت اغلب سهام شرکت ها فعلاً خیلی اهالی تالار در روند تک شرکت ها ریز نشده اند، اما از روزهای آتی به سراغ شرکت ها در گروه های مختلف خواهیم رفت تا خدای ناکرده شائبه چشم پوشی اهالی تالار از برخی خبرهای شرکت ها به وجود نیاید مخصوصاً که برخی از این شرکت ها درونشان حرف هایی برای گفتن هست.

در خصوص وضعیت کلی بازار سرمایه نیز به نظر می رسد هرچه تعداد روزهای بیشتری از شنبه هفته جاری و آخرین دور مذاکرات هسته ای کشورمان با گروه 1+5 بگذرد، روند تعادلی و منطقی بیشتر جای خود را در بورس پیدا خواهد کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱
سهام شرکت حتاید(تاید واتر خاورمیانه) حدود یکساله بسته است. یه فکری بکنید برای سهامداران بیچاره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟