بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰
کد خبر : ۱۲۸۵۵۳

منطقه کردستان عراق تولید نفت از میادین کرکوک را که پیشتر در کنترل دولت عراق بود آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از رویترز، یک مقام ارشد نفتی در عراق گفت: منطقه کردستان انتقال نفت از میادین کرکوک به خط لوله‌ای را که از این منطقه می‌گذرد آغاز کرده است.

کرکوک در منطقه مرزی مورد مناقشه بین کردستان عراق و دیگر نقاط این کشور قرار دارد و مرکز مناقشه دیرینه بین بغداد و اربیل بر سر منابع طبیعی است.

نیروهای کردستان با استفاده ازخلاء قدرت ایجاد شده به دلیل عقب نشینی نیروهای عراقی در مواجهه با حمله گروه تروریستی داعش، کنترل تاسیسات تولید نفت در میادین شمالی کرکوک و بای حسن را در دست گرفتند.

مقامات عراقی به رویترز گفته‌اند که منطقه کردستان انتقال نفت از کرکوک به خط لوله خود را آغاز کرده است.

این مقامات با بیان اینکه مقدار نفت منتقل شده 20 تا 25 هزار بشکه در روز است گفتند: آنها از خط لوله‌ای که پیشتر برای ارسال نفت از کردستان بود استفاده می‌کنند و اکنون مسیر آن را برعکس کرده و نفت را به کردستان منتقل می‌کنند.

وزارت منابع طبیعی کردستان در این باره اظهارنظر نکرده است.

میادین نفتی کرکوک و بای حسن در مجموع ظرفیت تولید روزانه 450 هزار بشکه نفت را دارند اما تولید آنها از ماه مارس (زمانی که خط لوله کرکوک – جیحان مورد حمله قرار گرفت) قابل توجه نبوده است.

بغداد سال گذشته قراردادی با بریتیش پترولیوم برای احیای میدان نفتی کرکوک امضا کرد طرحی که کردستان عراق آن را غیرقانونی خواند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر