بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷
یک دامپزشک حیات وحش اعلام کرد: شیرهای سیرک شیراز که چندی پیش به دلیل شرایط بد نگهداری در سیرک قشم خبر ساز شدند به سرطان خون که ویروسی قابل انتقال به سایر گربه سانان است مبتلا هستند.
کد خبر : ۱۲۸۵۶۲

دکتر ایمان معماریان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: تابستان سال 1390 به دستور دفتر شکار وصید سازمان محیط زیست ایران برای بیهوش کردن و خونگیری از یک شیر نر در مجموعه باغ وحش و سیرک شیراز که ادعا شده بود شیر ایرانی است، برای انجام آزمایشات و مشخص شدن صحت این ادعا از باغ وحش شیراز بازدید شد و تحت بیهوشی از حیوان خونگیری به عمل آمد.

به گفته وی، علاوه بر نمونه برداری برای  انجام آزمایشات ژنتیکی از SNAP Combo FeLV Ag/FIV Antibody Test Kit نیز استفاده شد که در مورد بیماری ویروسی سرطان خون  FeLV نتیجه تست مثبت بود و گزارشات در همان زمان به سازمان محیط زیست ارائه شد.

معماریان اظهار داشت: سال 1391 جهت انجام معاینات و بیهوش کردن پلنگ ایرانی زنده گیری شده و باز گرداندنش به طبیعت بار دیگر از سوی باغ وحش شیراز بعد از انجام معاینات و بیهوشی بر روی پلنگ درخواست شد تا از دو شیر آفریقایی ماده باغ وحش شیراز هم خونگیری انجام شود و پس ازخونگیری به عمل آمده تحت بیهوشی، بار دیگر SNAP Combo FeLV Ag/FIV Antibody Test Kit نشان از مثبت بودن بیماری ویروسی سرطان خون داشت.

دامپزشک حیات وحش تصریح کرد: آزمایشات انجام شده مشابه بر روی 3 شیر ماده آفریقایی خریداری شده از باغ وحش شیراز توسط باغ وحش ساری نیز نشان از مثبت بودن بیماری ویروسی FeLV سرطان خون  داشت که یکی از شیرهای ماده باغ وحش ساری به علت کم خونی شدید و آلودگی هم زمان به Hemotrophic Mycoplasmosis (Haemobartonellosis) تلف شد.

معماریان یاد آور شد: سایر علائم بالینی مشهود در شیرهای باغ وحش شیراز شامل Severity of Cachexia یا  زخمهای شدید قرنیه و Keratitis Superficialis Choronica یا تورم شدید شکم و آسیت بود که می تواند نشانگر بیماریهای دیگری همچون Fip باشد که لزوم کنترل و آنجام آزمایشات بیشتر را مشخص می سازد.

وی افزود: ویروس لوسمی گربه (نوعی سرطان خون) یا به اصطلاح ویروس سرطان خون گربه در سال 1964 در اسكاتلند شناخته شد این ویروس از خانواده رترو ویروس هم خانواده عامل ایدز گربه ها و در ایران نیز شیوع دارد.

به گزارش مهر، دست اند کاران سیرک قشم که چندی پیش به دلیل شرایط بد نگهداری شیرها در قفس خبر ساز شدند و سازمان محیط زیست وعده تعطیلی سیرک آنها  را داد همین دست اندر کاران سیرک شیراز هستند که گفته می شود مجوز فعالیت در کرج را نیز از سازمان محیط زیست گرفته اند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر